Welke baretemblemen werden gedragen in de Korea oorlog?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Welke baretemblemen werden gedragen in de Korea oorlog?

Bericht door A. de Koster »

Mijn vraag is welke baretemblemen er nou precies werden gedragen in Korea door de NDVN. Ik weet natuurlijk dat die van Heutsz werden gedragen en ook de infanterie algemeen door de eerste lichting maar ook die van het regiment stoottroepen werd gedragen hoor ik hier en daar. Klopt dit en welke uitvoering moet ik dan zoeken? Ik heb van de algemene infanterie degene met de splitpennen (1ste model) maar is die correct voor Korea?. Voor die van Heutsz moet je de uitvoering met de gaten aan de zijkant hebben of de compleet dichte die door de laatste lichting zou gedragen zijn. Alle info is welkom.
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Welke baretemblemen werden gedragen in de Korea oorlog?

Bericht door asjemenou »

Het NDVN (Nederlands Detachement Verenigde Naties) bestond uit vrijwilligers. Deze vrijwilligers waren afkomstig uit alle krijgsmachtonderdelen. Zij werden als Korea vrijwilligers ingedeeld bij het toen nog slechts op papier bestaande Infanterie Regiment Van Heutsz. Vandaar dat het NDVN ook wel het Van Heutsz bataljon wordt genoemd.
Het Regiment Van Heutsz werd opgericht op 1 juli 1950 en zet de tradities voort van het voormalige KNIL. Het baretembleem van het Regiment Van Heutsz, voorstellende het hoedembleem van het voormalige KNIL werd pas ergens in 1951 ingevoerd. Tot aan de invoering van dit eigen baretembleem voerden de militairen behorende tot het Regiment Van Heutsz het baretembleem van de Algemene Infanterie Nulli Cedo.
Vandaar dat de eerste lichting van het NDVN het Algemene Infanterie embleem voerden.
Korea 002.jpg
Premier W. Drees inspecteert, vergezeld door minister van Oorlog H.L. s' Jacob, het NDVN op het Binnenhof. De datum is 24 oktober 1950, twee dagen voor het vertrek van het bataljon naar Korea. Duidelijk is het model (Canadese) battle of service dress te zien. De soldaten dragen op de baret het Algemene Infanterie embleem Nulli Cedo.
Korea 004.jpg
Oorlogscorrespondent W. W. Dussel maakt opnamen voor een radio-groetenprogramma vanuit het Main Hospital in Tokio (maart 1951). De oorlogscorrespondent draagt op z'n jack de Van Heutsz straatnamen en het VN embleem. De schouderemblemen zijn van de Infanterie algemeen. Ook draagt hij het embleem van oorlogsvrijwilliger.
Korea 003.jpg
Bataljonscommandant luitenant-kolonel C. Knulst begeleidt de staatssecretaris van Oorlog F. J. Kranenburg bij diens tweede bezoek aan het bataljon. De drie militairen dragen allen het embleem van het R.I. "Van Heutsz" op de baret. Verder dragen ze Amerikaanse gevechtskledij en op de mouw hebben zij het divisieteken van het US 2nd Infantry Division.

Het 1e model baretembleem met de splitpennen van de Algemene Infanterie Nulli Cedo werd tussen 1947 en 1950 geproduceerd. Mogelijk zou zo'n 1e model baretembleem door een militair van de 1e lichting NDVN gedragen kunnen zijn.
Vanaf 1950 werd het 2e model baretgesp met de gesoldeerde bevestigingsoogjes ingevoerd.
Het baretembleem van het Infanterie Regiment Van Heutsz werd pas ergens in 1951 ingevoerd.
Er bestaan meerdere uitvoeringen van het baretembleem van Van Heutsz maar niet met de gesoldeerde splitpennen. Ik weet dat er een dichte en een open variant bestaat van het baretembleem van Van Heutsz maar ik durf daar geen jaartallen aan toe te kennen. Hetzelfde geldt voor de schouderemblemen.
_DSC0002-lr.jpg
Een origineel gemonteerd uniformjasje van een NDVN militair. Het uniformjasje is voorzien van eerste model schouderemblemen van het Infanterie Regiment Van Heutsz.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welke baretemblemen werden gedragen in de Korea oorlog?

Bericht door A. de Koster »

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!! Ik weet dat het dicht model van Heutsz baretembleem uit 1953/1954 is en ze daarna overgegaan zijn op het exemplaar met de gaten aan de boven en onderkant i.p.v. aan de zijkanten. Weer een stuk wijzer. Hartstikke bedankt!
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Welke baretemblemen werden gedragen in de Korea oorlog?

Bericht door asjemenou »

Klopt. Ik heb ook even gezocht op de varianten van het Van Heutsz baretembleem. Voor het samenstellen van een NDVN display zou ik voor de eerste variant gaan. Hierbij zitten de uitsparingen aan de zijkant van het embleem. De 2e variant is de zg. dichte variant en dateert van 1954. Op zich zou deze misschien ook wel kunnen maar deze zou dan wel van na het bestand van 27 juli 1953 zijn.
Het NDVN werd na terugkeer in Nederland op 15 december 1954 officieel opgeheven.
Schermafbeelding 2018-02-25 om 22.45.32.png
Deelvergroting van de derde foto. Hierop is goed te zien dat de NDVN militair een 1e variant draagt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welke baretemblemen werden gedragen in de Korea oorlog?

Bericht door A. de Koster »

Top. Ik zie dat hij ook de NDVN kraagspeldjes draagt. Moet ik ook nog eens opzoeken.
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Welke baretemblemen werden gedragen in de Korea oorlog?

Bericht door uniformverzamelaar »

Hierbij de 3 gekende modellen, deze info is up tot date tot 2014.

1 open aan de zijkanten (ingevoerd 1951) Dit had nog de oude kroon

nadien werd de oude kroon vervangen door de nieuwe kroon

2 volledig gesloten (ingevoerd 1953 afgevoerd 1963)

3. open aan de boven- en onderkant (ingevoerd in 1953 en gedragen tot nu toe, enkel de voetjes en oogjes waar de splitpen door moest (pin of cirkel en later het plastieksluitstuk). Ook het materiaal waarmee het embleem gemaakt werd is aangepast aan de tijd.

sorry voor de slechte foto( komt uit de database die jaren gelden is opgemaakt voor persoonlijk gebruik).

Maar de verschillen zijn duidelijk te zien.
DSC07642.JPG
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Welke baretemblemen werden gedragen in de Korea oorlog?

Bericht door earlymb »

uniformverzamelaar schreef: 3. open aan de boven- en onderkant (ingevoerd in 1953 en gedragen tot nu toe, enkel de voetjes en oogjes waar de splitpen door moest (pin of cirkel en later het plastieksluitstuk). Ook het materiaal waarmee het embleem gemaakt werd is aangepast aan de tijd.
Bedoel je niet 1963?
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Welke baretemblemen werden gedragen in de Korea oorlog?

Bericht door uniformverzamelaar »

Hierbij de gegevens waarover ik beschik. (geen update meer gemaakt na 2014)
37. Regiment Infanterie van Heutsz.jpg
Door een vergelijking te maken met de oogjes en voetjes aan de achterkant van het gesloten embleem zou ik durven stellen dat dit embleem stamt uit de jaren 1953 tot +/- 1963.

Is er hier misschien sprake van een uitzondering op de regel (het embleem komt ook niet zoveel voor), een productie fout of over onafgewerkte producten die op een of andere wijze dan toch in omloop zijn gekomen ?

Wie meer gestaafde info betreffende deze gesloten emblemen heeft mag deze altijd delen
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Welke baretemblemen werden gedragen in de Korea oorlog?

Bericht door asjemenou »

Zelf weet ik niet al teveel van de onderlinge verschillen van de Van Heutsz baretemblemen. De schouder- en kraagemblemen komen mij bekender voor.
Het eerste model schouderemblemen zitten namelijk ook op het NDVN jasje waarvan ik al eerder een foto in dit topic heb geplaatst.
_DSC0047-lr.jpg
_DSC0048-lr.jpg
Het jasje is afkomstig van een oud NDVN militair. Het is een Canadese battle dress blouses uit 1946, Nederlands doorgebruikt en opgemaakt als een service dress.
Op het jasje zijn de gebruikelijke Nederlandse vroeg jaren vijftig emblemen en rangdistinctieven bevestigd.
De Van Heutsz schouderemblemen zijn van het eerste model. Deze zijn ronder afgewerkt dan het latere model.
_DSC0014-lr.jpg
Boven de linkerborstzak een Amerikaanse insigne, de combat infanteryman's badge.
Daaronder op de linkerborstzak een speldje van de Amerikaanse 2nd Infantrydivision "Indianhead". De afbeelding op de speld is van emaille. Het speldje is bij N.B.I. Co in Japan is gemaakt. Het zal door de NDVN militair zijn aangekocht tijdens zijn verlof in Japan. Ik heb het speldje bij meerdere NDVN militairen gezien.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welke baretemblemen werden gedragen in de Korea oorlog?

Bericht door A. de Koster »

Bedankt heren voor de uitgebreide info!! Veel geleerd. Thanks!!!
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welke baretemblemen werden gedragen in de Korea oorlog?

Bericht door A. de Koster »

Welke baret droegen ze eigenlijk. Was dit de Engelse zoals gedragen in WO2 en gedateerd WO2, met de bruin lederen band of was dit een Nederlandse baret met een zwart lederen band? En als het een Nederlandse is. Weet iemand eentje te koop die uit die periode is? Zonder embleem want daar heb ik er inmiddels al een aantal van. Op de foto lijkt het mee zwart lederen band maar de draagvorm lijkt op het soepele Engelse model. Ik bedoel overigens niet de baret die ze ook droegen in Nederlands Indië van de grove wol maar de geschoren wollen zoals we die nu nog eigenlijk kennen.
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Welke baretemblemen werden gedragen in de Korea oorlog?

Bericht door patrickh »

Nog een weetje waar men niet te koop mee liep; aan Nederlandse zijde streden vele Nederlandse oud Waffen SSers mee....
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Welke baretemblemen werden gedragen in de Korea oorlog?

Bericht door earlymb »

Daar zaten er ook al een aantal van in Indië, vooral in de rol van instructeur. Op deze manier konden ze hun burgerrechten terugverdienen. Meestal was alleen de commandant op de hoogte van hun verleden en niet de rest, al kwam het vaak toch wel aan het licht. Reacties varieerden van moord tot 'hun ervaring met guerilla kwam goed van pas'.
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welke baretemblemen werden gedragen in de Korea oorlog?

Bericht door A. de Koster »

Toch vallen die cijfers echt wel mee. In het boek van Gerrit Valk Vechten voor vijand en vaderland komen er heel andere cijfers boven. Tussen de 600 en 1000 man in Nederlands Indië en dat waren niet alleen SS-ers maar ook gewoon NSB-ers, NSKK-ers en gewone Wehrmacht militairen. In Korea praat hij over een 40 tot 70 man.
Wat vele niet weten is dat er in de eind jaren 40 en begin 50 een groot aantal NSB-ers naar Nederlands Nieuw Guinea gestuurd zijn om daar iets op te bouwen. In Nederland waren ze niet welkom en Nederland wilde in NNG grotere aantallen Nederlanders hebben. Probleem opgelost kort gezegd. Dat het geen succes was is wel duidelijk.
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Welke baretemblemen werden gedragen in de Korea oorlog?

Bericht door asjemenou »

A. de Koster schreef:Welke baret droegen ze eigenlijk.
Misschien is deze reactie overbodig en weet je inmiddels welke baret er werd gedragen. Ik denk dat het een khaki-mȇlé baret was; https://www.defensieuniformprivemuseum. ... /baretten/ .
Volgens Talens werd deze baret ergens tussen 1947 en 1964 gedragen. Het is een khaki kleurige baret met een bruinlederen zweetband met katoenen veter en zwarte binnenvoering.
IMG_20200117_132812def.jpg
De baret op de foto mist het etiket maar als ik het goed heb dan werd dit model baret vervaardigd bij Theo de Hoogen in Tilburg.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie