beurs ciney 29-04-2018

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
fish77
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 jul 2015, 17:02

beurs ciney 29-04-2018

Bericht door fish77 »

gisteren naar de beurs in ciney geweest, oa om te proberen een onklaar gemaakte originele mp40 /kar98 op de kop te tikken.waar ik daar in het recente verleden verscheidene te koop zag staan,heb ik ze dit keer helemaal niet gezien.
wat zijn hiervan de oorzaken ?? is de wetgeving hierop aangepast?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: beurs ciney 29-04-2018

Bericht door asjemenou »

Het aanbod van gedeactiveerde vuurwapens was naar mijn idee ook minder. Ik herinner mij een stand waar ze bij elk gehouden beurs een Russische PM M1910 "Maxim" te koop aanboden. De Maxim heb ik deze keer niet gezien. De reden hiervan zou inderdaad de nieuwe Europese wapenwetgeving kunnen zijn. Ik heb wel de nodige replica's en airsoftwapens gezien.
Tussen de koopwaar van de steeds talrijker wordende bovo verkopers heb ik ook diverse opgegraven vuurwapens gezien. Er werd zelfs een motorblok van een gecrashte Duitse Focke-Wulf Fw 190 te koop aangeboden.
Vuurwapens gedeactiveerd volgens de nieuwe Europese wapenwet mag je als Nederlander ook kopen. De overige zaken, zoals de replica's en bodemvondst vuurwapens dus niet. Voor de airsoftwapens geldt volgens mij dat je lid moet zijn van de Airsoft Club Nederland.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: beurs ciney 29-04-2018

Bericht door Uncle Goose »

Sinds het invoeren van die Europese klucht om all deactivaties op dezelfde manier te laten verlopen worden er geen attesten vanuit de proefbank meer uitgegeven dacht ik ergens gelezen te hebben. Omdat er nog veel onduidelijkheden zijn over hoe of wat (dat komt ervan als men zo materie overlaat aan "experts"). Dus ja, als dat zo is dan zijn de oude deacts momenteel niet meer conform aan de eisen van de EU en mogen ze dus niet verkocht worden, en als er geen nieuwe attesten worden afgeleverd dan zit de boel vast natuurlijk want een handelaar kan een reeds onklaar gemaakt vuurwapen niet aanbieden aan de proefbank want die levert niets af.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
fish77
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 jul 2015, 17:02

Re: beurs ciney 29-04-2018

Bericht door fish77 »

het enige wat ik tegenkwam was oa een B.A.R met certificaat, en een enkele russische ppsh. jammer
fish77
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 jul 2015, 17:02

Re: beurs ciney 29-04-2018

Bericht door fish77 »

wel nog steeds enorm veel pre-1870 gedeactiveerde aanwezig trouwens
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: beurs ciney 29-04-2018

Bericht door Erik »

Overigens is de wetgeving inderdaad veranderd, ze is strenger geworden. Vanaf 28 juni mogen de EU gedeactiveerde wapens niet meer grendelen en droog afvuren. EU deac wapens die dat wel kunnen blijven overigens legaal.
Luik proefbankt geen NLD onklaar gemaakte wapens meer: is niet goed mogelijk en duurt te lang. Het is slechts te hopen dat de NLD onklaar gemaakte wapens een soort 'generaal pardon' krijgen maar daar reken ik niet te sterk op. Om een wapen in Nederland te laten proefbanken gaat je waarschijnlijk 400 EU/wapen kosten.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie