Nederlandse dressing first aid/ noodverband - man Khaki , steriel

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Nederlandse dressing first aid/ noodverband - man Khaki , steriel

Bericht door Mike_Utrecht »

Dit weekend gevonden met enige twijfels over datering.
Stock nr. N.2-017-455 geeft wel oorlogse resultaten, maar deze versie kan ik nergens vinden.
Vandaar mijn oproek aan de kenners: kan er een datering hieraan gekoppeld worden? Omdat er Khaki staat, kan het KNIL gerelateerd zijn?

Ik kan buiten het stock nummer geen andere data vinden.
Bijlagen
997314AA-FF7E-4CF2-B5CF-A2039310119F.jpeg
9212FCF5-D67C-4784-A283-F69BAE967784.jpeg
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Nederlandse dressing first aid/ noodverband - man Khaki , steriel

Bericht door svdwal »

Lijkt mij eerder Belgisch aangezien er ook uitleg in het Frans op staat.
Ziet mij er niet Nederlands uit, heb deze niet eerder gezien.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse dressing first aid/ noodverband - man Khaki , steriel

Bericht door Erik »

De Nato Stock Numbers (NSN) en de voorganger ervan, het Federal Stock Number, kennen/kenden geen letters. Daarnaast bestonden ze uit 11 cijfers (voor 1974) en tegenwoordig uit 13 cijfers.

De tekst op een Nederlands verbandpakje is (uit mijn hoofd, ik heb het pakje al heel lang niet meer): (Shell) Dressing First Aid, Individual. Voorzien van FSN/NSN waarbij het 5e en 6e nummer -17- is: Nederland.
De vorm van het pakje komt overeen met de oudere Nederlandse modellen en werd, tot de komst van de tuniek M.78, in het helmnetje meegevoerd. De broek, binnengevechts M.78 had een zakje onder aan de rechterpijp waar de dressing precies in kon!

Overigens komt de franse benaming ook op Nederlands geproduceerde verbandpakjes voor. Ook de aanduiding 'Khaki' is niet ongewoon. Wat mist is het NSN: 6510-17-022-0169. Ook de waarschuwing "Raak nimmer het kompres aan" komt op de Nederlandse pakjes precies zo voor.
Alle Nederlandse geproduceerde verbandpakjes van dit model die ik ken, hebben ook langs de zijkant een sluiting (het pakje is aan drie kanten 'geperst' gesloten)

Mijn gevoel zegt me dat dit een verbandpakje is uit de jaren vijftig (de 'Engelse periode') en dus van voor de NSN (FSN) tijd. Ik denk ook dat het Nederlands is maar zou zeker niet verbaasd zijn mocht het van onze Belse vrinden afkomstig zijn.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse dressing first aid/ noodverband - man Khaki , steriel

Bericht door asjemenou »

Het pakje noodverband is inderdaad Nederlands. Ik heb ooit eens een soortgelijk model uit een vijftiger jaren NL plunjezak opgediept.
_dsc0059-lr.jpg
Het enige verschil tussen jouw en mijn exemplaar is zo te zien het stocknumber.
Mijn exemplaar heeft een negen cijferige code; 2-1415-5200. Ik heb wel eens vernomen dat de laatste vier cijfers een datumcode is. Dit zou dan kunnen betekenen dat mijn exemplaar uit 1952 afkomstig is.
Een exemplaar met precies dezelfde zeven cijferige code als jouw exemplaar kom ik tegen op deze website; http://data.collectienederland.nl/searc ... lpmiddelen .
Deze website doet vermoeden dat het een WOII aanmaak is. Als ik verder zoek op het stocknumber dan krijg ik verwijzingen naar Amerikaanse WOII noodverbandpakjes. Mogelijk is jouw model noodverband in de US vervaardigd voor het Nederlandse korps mariniers.
152194439_1_big.jpg
Op de tweede foto is een model NL noodverband te zien welke Erik bedoelt. Dit is een exemplaar met de datumcode 1978. Het noodverband is voorzien van een 13 cijferig NATO stocknumber.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Nederlandse dressing first aid/ noodverband - man Khaki , steriel

Bericht door Mike_Utrecht »

Bedankt voor alle imput. Het vreemde is dat vrijwel alles gedateerd zou moeten zijn en een fabrikantindicatie moet hebben. Vandaar dat ik een beetje in het duister tast.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse dressing first aid/ noodverband - man Khaki , steriel

Bericht door asjemenou »

WW-2-US-M-42-First-Aid-Kit-with-_57.jpg
s-l1600.jpg
U.S. M-42 First Aid Kit with Carlisle Dressing 1945. Het verbandpakje is voorzien van hetzelfde stocknumber.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie