Je allereerste voorwerp

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Je allereerste voorwerp

Bericht door Roel R. »

Weten jullie nog wat jullie allereerste voorwerp in jullie verzameling was?

bij mij was het een kriegsverdienste medaille die ik kreeg van een oom
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Ow effe denken.
Bij mij was dat een verroeste duitse m42 helm voor een paar euro's,gekocht op een militaria beurs.
Het tweede was een ijzerbrevet,niet de medaille maar het document ervan (voor Belgische soldaten die aan de Ijzer hadden gevochten in wo1) op een rommelmarkt voor een euro ongeveer.

Adrian.

ps:ik heb beide items nog steeds in mijn collectie 8)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Adrian schreef:Ow effe denken.
Bij mij was dat een verroeste duitse m42 helm voor een paar euro's,gekocht op een militaria beurs.
Het tweede was een ijzerbrevet,niet de medaille maar het document ervan (voor Belgische soldaten die aan de Ijzer hadden gevochten in wo1) op een rommelmarkt voor een euro ongeveer.

Adrian.

ps:ik heb beide items nog steeds in mijn collectie 8)
Hebbie daar een plaatje van? Want ik moet eerlijk bekennen dat ik me niets voor de geest kan halen als ik aan een m42 denk.

Mijn eerste WO2 object is overigens een legerhelm geweest. Weet alleen iet van welk kand. Het heeft die echte Engelse vorm, maar bovenop zit niet zo'n dikke bout, maar gewoon een klein schroefje + bout. Ik zal d'r eens een foto van maken binnenkort.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Proos !
Dit is hem dan.
Mijn allereerste item (duitse m42 helm)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Adrian schreef:Proos !
Dit is hem dan.
Mijn allereerste item (duitse m42 helm)
Thanks!

Dat is toch 't algemeen gangbare model volgens mij? Althans, als je aan een Duitse legerhelm denkt, denk je aan zo'n vorm. Die gaatjes zijn voor de binnenhelm?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Die gaatjes zijn inderdaad voor de binnenvoering (normaal bevind zich daar een rivet om de binnenvoering op zijn plaats te houden,maar in dit geval is het gewoon de stalen helm zonder binnenvoering).
Je hebt in principe 3 basismodellen (alhoewel sommige verzamelaars menen dat er 4 zijn,de m45 bijvoorbeeld)
Je hebt een m35,m40 en een m42.
Het verschil zit hem in de rand en in de verluchtingsgaatjes (op de foto het bovenste gaatje).

Ik zal eens kijken voor een goede link zodat je kan zien waar de verschillen zitten.
(misschien is dat iets voor een andere topic,want dit gaat een beetje off topic) :lol:

Gevonden,hier is de link : http://www.german-helmets.com/types.htm
Richard van Kempen
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 okt 2003, 23:17
Locatie: Noord Brabant

Bericht door Richard van Kempen »

Hallo

Mijn eerste medaille was een EK 2 gekocht op een rommelmarkt ongeveer 10 jaar geleden voor 15 gulden.
makers merk 65 Klein & Quenzer A.G. plaats: Idar/Oberstein

Proos een M42 kan je herkennen aan de felsrand die hij niet heeft ;) een M35 en een M40 hebben een felsrand.
Die gaten zijn waar de splitpennen (?) hebben gezeten waar hij de binnen (helm) was bevestigd.

Richard
Bijlagen
post-12-1063104411.jpg
65 EK2.jpg
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

:shock: goeie deal op die ek2, ik heb nog nooit zo'n meevallers gehad helaas. het enigste was mijn rad fotoalbum, heb ik gekocht voor 135 euro en het word door een aantal mensen op engelstalige fora geschat op 350 dollar :)
Hans Holland
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 okt 2003, 18:36

Mijn 1e stuk

Bericht door Hans Holland »

Da's een goeie. 20 jaar geleden kwam een oom op bezoek. Die zag allerlei boeken over WO2 in mijn kast en kwam vervolgens met een doosje insignes op de proppen. Gevolg : Een jasje ( Wehrmacht ) erbij gezocht en het begrip 'militariabeurs' leren kennen. 5 jaar later komt er een oom uit de US die mijn verzameling ziet en me later een SA dolk opstuurt. Gevolg ; alleen SA gaan verzamelen. 10 jaar later had ik 15 SA uniformen met alles erop en eraan. Nu ben ik wat gaan 'inklinken' en heb de toppers overgehouden. Bijgaand een impressie
Bijlagen
Niet meer zoveel, wel de top !
Niet meer zoveel, wel de top !
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Kijk zo vinden we mensen die plaatjes beschikbaar kunnen stellen voor de site. 8)

Eigen brouwsels zijn toch leuker.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Prachtige collectie Hans! :shock: :D

Adrian.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Het ziet er 'mooi' uit, maar toch vind ik het nog eng om naar te kijken. Dat kruis geeft me altijd weer rillingen. In Thailand kon je helmen kopen met het kruis erop, maar dan in de positieve variant. Ook al weet ik dat het dan vrede betekent, toch ben ik blij dat ik zoiets niet in huis heb. Maar petje af voor wat jullie verzameld hebben.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

fantastische verzameling hans :)
Hans Holland
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 okt 2003, 18:36

COllectie

Bericht door Hans Holland »

Willem, wat bedoel je ?
Yppy => Ik begrijp je reactie volledig. Helaas is het nu eenmaal ook 'part of history' en het vervelende van die duitsers is nu eenmaal dat ze hele mooie uniformen hadden. Ik zit net weer een Band of Brothers te kijken. Geweldige serie maar....die uniformen zijn zo ontzettend saai ( en bekend want dat droeg zelfs ik nog toen ik in 1979 zelf in dienst zat ).
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Volgens mij was dat een speldje van de SS, maar ik had toen nog niet van reproducties gehoord, het speldje was dus niet origineel :cry:
Gesloten