Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Russische Chervonets.

Bericht door asjemenou »

LDO schreef:De 2e keer vandaag dat ik in de lach schiet op MP:
Eigenlijk valt er elke dag wel iets te lachen op Marktplaats.
02.jpg
01.jpg
Schermafbeelding 2018-07-11 om 22.50.25.jpg
Deze munt van één Russische Chervonets met daarop een afbeelding van Stalin is pure fantasie.
Voor wie interesse heeft, de verkoopster heeft meerdere modellen in de aanbieding; https://www.marktplaats.nl/verkopers/25861763.html .
Leuke hebbedingetjes maar absoluut fantasie.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door LDO »

Als je wat beter naar de details van de munt kijkt moet je idd al nattigheid voelen.
De geribde rand is sommige stukken niet scherp en de afstand van de rand is niet consistent.
Geen enkele Munt zou dit durven afleveren.

'Teksten en munten zijn niet om Adolf te verheerlijken'.
Lijkt me logisch met de tronie van vadertje Stalin er op. :lol:
Cut, paste but do check...
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door uniformverzamelaar »

LDO schreef:Als je wat beter naar de details van de munt kijkt moet je idd al nattigheid voelen.
De geribde rand is sommige stukken niet scherp en de afstand van de rand is niet consistent.
Geen enkele Munt zou dit durven afleveren.

'Teksten en munten zijn niet om Adolf te verheerlijken'.
Lijkt me logisch met de tronie van vadertje Stalin er op. :lol:
Cut, paste but do check...
Ik ga me niet uitspreken over de echtheid van de munt of penning.

Trouwens ik persoonlijk denk dat het hier om een penning gaat daar er geen waarde aanduiding op dit stuk staat.

Maar ben wel een beetje geschrokken van de reactie van LDO.
Ik hoop dat U ook weet dat munten en penningen op een groot aantal stuks werden geslagen en dat er meermaals stukken zijn die niet juist onder de slag liggen en dat deze soms van die rariteiten kunnen vertonen.
Men heeft daar ook namen voor in de numismatiek zoals kwartslag, halve slag, misslag medaille slag enz....
Dit kan ook beteken dat de rand soms aan ene kant minder is geslagen dan aan de ander kant van de munt.
zie oa
https://www.ma-shops.nl/shops/maCategory.php?catid=978


Nogmaals in spreek me niet uit over de echtheid van dit stuk enkel over de manier waarop LDO reageert om dit aan de hand van mogelijke uiterlijke mogelijk kenmerken die bij munten en penningen meer voorkomen deze munt of penning te beoordelen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door LDO »

uniformverzamelaar schreef: Maar ben wel een beetje geschrokken van de reactie van LDO.
Ik hoop dat U ook weet dat munten en penningen op een groot aantal stuks werden geslagen en dat er meermaals stukken zijn die niet juist onder de slag liggen en dat deze soms van die rariteiten kunnen vertonen.
Men heeft daar ook namen voor in de numismatiek zoals kwartslag, halve slag, misslag medaille slag enz....
Dit kan ook beteken dat de rand soms aan ene kant minder is geslagen dan aan de ander kant van de munt.
zie oa

Goedemorgen Uniformverzamelaar,

Niet schrikken hoor, dat gebeurt pas als u mijn hoofd ziet. :zapped:

Maar u hebt natuurlijk helemaal gelijk, misslagen en misdrukken zijn zelfs een zeer geliefde verzamelobjecten, vaak van aanzienlijk meer waarde dan een goede.
In ieder geval in de postzegelbranche, munten heb ik geen ervaring mee.

Maar zelfs bij een misdruk is de kwaliteit van de details vrijwel altijd hoog (er zullen altijd uitzonderingen zijn).
Dat zie ik ook duidelijk op de site die u door stuurt, prachtige voorbeelden overigens!
Scherpe afbeeldingen maar verkeerd op de munt gekomen.
In het computer tijdperk komen ze steeds minder voor door dat de kwaliteitscontrole geautomatiseerd verloopt.
Vroeger ging dit met het oog en vaak steeksproefgewijs, dus was de foutmarge veel groter.

Maar in het geval van de munt die hier getoond werd zeg ik: schots, scheef en slordig en geen details.
In oud-Hollands: pruts.
Maar dat is mijn mening natuurlijk, die hoeft niet als gospel aangenomen te worden.

Ik ben het met u eens dat het waarschijnlijk een penning betreft en geen valuta.
Dat zei Asjemenou natuurlijk ook al: fantasie hebbedingetje.
Misschien wel als souvenier verzonnen?

Vriendelijke groet,
Martin
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik kan Uw mening volgen.

Wat betreft de filatelie. Daar zijn ook een tal van dergelijk zaken die normaal gezien de drukkerijen niet mogen verlaten en toch worden deze zaken op veilingen aangeboden en ook nog van moderne postzegels (ik spreek hier vooral van Belgische omdat ik dit regelmatig te zien krijg. Maar Nederlandse hebben toch ook de plaatfouten, dubbel tanding, slecht gecentreerde zegels enz....
Oa ontbrekende kleuren, ontbrekende waarde aanduidingen, mis perforaties enz......
Hoe ouder de munt of penning hoe moeilijker om een perfekt gecentreerde en scherp geslagen munt/penning te vinden. Dan spreken we nog niet over het gebruikte materiaal.

Ik blijf erbij, een munt is het niet denk ik, maar een penning wel.
Voor wat werd die dan geslagen en door wie, officieel of niet officieel....??
Zoals U zegt uit herinneringen, ter gelegenheid van iets, nostalgie enz....
En dan wordt het vrij moeilijk om te zeggen dat die penning fake is of niet, ondanks de slechte kwaliteit van de slag.

Dat stoort mij in feite.

Als men zegt of schrijft dat iets fake en nagemaakt of lachwekkend is dan moet men die ook kunnen staven, anders denk ik dat het niet de moeite is om over zoiets te schrijven.

Nogmaals die is mijn mening en ook geen serieuze discussie waard natuurlijk :lol:
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Russische Tsjernovets

Bericht door asjemenou »

De munt is een zg. Sovjet-Russische Tsjervonets (Червонец). Deze naam is afgeleid van het Russische червонное золото, wat puur goud betekent. Een Tsjervonets behoort dus van goud te zijn. De Tsjervonets was een munteenheid in het tsaristische Rusland en de Sovjet-Unie.
In 1947 werd de Tsjervonets afgeschaft. De "Tsjervonets" uit de advertentie is in 1949 geslagen!
In de jaren voor, tijdens en na de Olympische Zomerspelen van 1980 in Moskou is er een heruitgave geweest van een Tsjervonets. Deze werden verkocht als souvenir. Op deze Tsjervonets staat geen afbeelding van Stalin.
Van Russische websites voor muntenverzamelaars heb ik begrepen dat een Tsjervonets met daarop een afbeelding van Stalin ook nooit in omloop is geweest. Ook geen Tsjervonets met daarop de afbeelding van Stalin tezamen met Lenin.
coin2.jpg
coin1.jpg
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt voor de uitleg betreffende de munt.

Maar dit bewijst nog niet dat de hier verkochte penning vals zou zijn.

De hamvraag in deze is.
Wie en voor wat werd deze penning geslagen?

Persoonlijk denk ik meer dat je een probleem hebt met de titel van de advertentie "oorlogsmunten" dan met het item op zich. Daar geeft ik U dan wel gelijk in.

Dan heb je nog de vraag : Weet de verkoper wat hij verkoopt ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Russische Chervonets.

Bericht door asjemenou »

Al eerder wordt het verschil tussen een munt (wettig betaalmiddel) en een penning aangehaald. Een penning is in de meeste gevallen geen betaalmiddel.
Omdat de Stalin munt/penning is voorzien van een waardeaanduiding ga ik ervan uit dat het wordt uitgegeven als zijnde een oud bestaand betaalmiddel. Op de munt staat een waardeaanduiding van één Tsjervonets (Один Червонец) wat destijds ongeveer overeen kwam met 10 Russische Roebel.
Omdat de Tsjervonets geen betaalmiddel meer is, doe je in mijn optiek met het uitgeven van deze munt niet aan valsmunterij.
Elke Rus zal deze munt herkennen als vals. Zeker omdat hij niet van goud is en omdat hij geslagen zou zijn in 1949.
Om helemaal zeker te zijn zou je er een catalogus van (Sovjet) Russisch muntgeld op na kunnen slaan.



De Stalin munt wordt op diverse websites te koop aangeboden. Sommige websites vermelden gelukkig dat het om een fantasiestuk gaat.
Schermafbeelding 2018-07-13 om 10.40.51.png
Als Sovjet WOII miltariaverzamelaar zijnde word ik regelmatig geconfronteerd met Stalin memorabilia. Net als zijn evenknie meneer Hitler doen de bekers, T-shirts e.d. met daarop zijn afbeelding het erg goed. Voor de liefhebbers van deze (Sovjet) Stalin brol zal deze munt dan ook zijn uitgegeven.
Of de verkoopster op Marktplaats weet wat ze verkoopt doet er eigenlijk niet toe. Ondanks dat de omschrijving van de munten nogal klungelig is, doet ze niets wat strafbaar is lijkt mij. Verzamelen betekent immers je blijvend verdiepen in de materie.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door uniformverzamelaar »

Werd deze dan gemaakt om mensen te bedriegen en dan door wie ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door asjemenou »

Goeie vraag. Ik heb geen idee waar deze munten/penningen vandaan komen.

Om nog even voort te borduren op de Stalin munt. In de Sovjet-Unie is nooit een officiële munt uitgegeven waarop Stalin is afgebeeld. In Tsjechoslowakije is dit wel het geval geweest. Ter ere van Stalins zeventigste verjaardag werden in dit land in 1949 zilveren munten van 50 en 100 Kronen uitgegeven met daarop zijn afbeelding; https://www.coinworld.com/voices/gerald ... talin.html .
Voor wat de aangeboden Hitler munten en penningen betreft, ook hiervoor is het aan te raden om een muntencatalogus te raadplegen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door uniformverzamelaar »

En dan nog.

Er bestaan fake munten, die als doel hebben mensen te belazeren of wordt ook wel bij de numismaten en filatelisten boekvulling genoemd.(in België toch)
Het gaan dan om munten/postzegel die zo raar of zo duur zijn dat de meeste verzamelaars deze niet kunnen kopen en daarom een fake in hun boeken plaatsen.

Maar als niet verzamelaar moet de dan zeker oppassen en vooral letten op de bijzonderheden.
zie bv
https://munthunter.nl/viewtopic.php?t=12676
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
ike75
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 20 mei 2012, 23:13

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door ike75 »

helaas mindere zaken gedaan met AW Roessink. verkopers naam H.R via mp . Had een nederlandse eetketel foudraal gekocht en betaald. krijg dan later een mail dat deze ook al aan een ander verkocht was.
Tb098
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 jan 2019, 15:58

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door Tb098 »

ike75 schreef:helaas mindere zaken gedaan met AW Roessink. verkopers naam H.R via mp . Had een nederlandse eetketel foudraal gekocht en betaald. krijg dan later een mail dat deze ook al aan een ander verkocht was.
Geld terug?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Catawiki

Bericht door asjemenou »

Soms blijf je je verbazen. Op Catawiki kwam ik deze groep Sovjet medailles tegen; https://veiling.catawiki.nl/kavels/2585 ... aille-1944 .
Schermafbeelding 2019-04-15 om 23.11.39.png
d2f9ae5c-7bb7-400a-94d8-f2f0e1b12cb6.jpg
22222.jpg
4444.jpg
5555.jpg
Op zich is er niets mis met de groep alleen waar blijkt nu uit dat deze onderscheidingen zijn vervaardigd of verleend in 1944?
De Orde van de Vaderlandse Oorlog 2e klasse in ieder geval niet want dit is een zg. 1985 uitgave. Deze 3e variant werd verleend aan veteranen ter herinnering en niet als dapperheidsonderscheiding zoals de 1e en 2e variant.
Ook de (bronskleurige) medaille voor Dappere Arbeid in de Grote Patriottische Oorlog 1941-45 is een 3e variant en is zeer aannemelijk in 1945-46 vervaardigd.
Leuke groep maar bied er niet teveel voor.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door Kugelblitz »

Jaja, die zogenaamde 'experts' die bij CataWiki werken. Laat me niet lachen...
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie