pack strap

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WO2NLLzoeker
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 dec 2017, 14:23
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

pack strap

Bericht door WO2NLLzoeker »

Ik heb een week geleden deze pack strap gevonden van de koninklijke landmacht alleen ik weet niet waarvoor deze werd gebruikt en ik kan er ook niet zoveel over vinden wie kan mij helpen alvast bedankt!
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
:+ :+
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: pack strap

Bericht door patrickh »

EEEEEEEEEEEEERRRRIIIIKKKKKKKKK, waar ben je????
MemyselfandI
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 sep 2017, 18:43

Re: pack strap

Bericht door MemyselfandI »

De ijzeren gespjes en “uiteindes van de strap” (idk hoe het heet) lijken best veel op die uit ww2, niet dat ik hiervan verstand heb ofzo, maar viel me gelijk op!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: pack strap

Bericht door patrickh »

Ze worden oa gebruikt voor de ransel op de rug, in verbinding met de koppel. Maar Erik is onze beroeps, ik was maar een dienstplichtig soldaat, dus die zal je er alles over kunnen vertellen.
Gebruikersavatar
WO2NLLzoeker
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 dec 2017, 14:23
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: pack strap

Bericht door WO2NLLzoeker »

patrickh schreef:Ze worden oa gebruikt voor de ransel op de rug, in verbinding met de koppel. Maar Erik is onze beroeps, ik was maar een dienstplichtig soldaat, dus die zal je er alles over kunnen vertellen.
Ja zoiets dacht ik ook maar ik kan er nergens foto’s van vinden
:+ :+
Gebruikersavatar
WO2NLLzoeker
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 dec 2017, 14:23
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: pack strap

Bericht door WO2NLLzoeker »

MemyselfandI schreef:De ijzeren gespjes en “uiteindes van de strap” (idk hoe het heet) lijken best veel op die uit ww2, niet dat ik hiervan verstand heb ofzo, maar viel me gelijk op!
Ja zijn precies hetzelfde maar deze heb ik onder de grond gevonden op oud militair oefenterein op de beegderheide en daar heeft de landmacht gezeten daar heb ik trouwens ook mijn 2 inch rookgranaat gevonden
:+ :+
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: pack strap

Bericht door asjemenou »

patrickh schreef:EEEEEEEEEEEEERRRRIIIIKKKKKKKKK, waar ben je????
Waar is het leger als je het nodig hebt. :lol:

Als ik het goed heb, dan is het riempje een zg. mantel- of dekenriem. Je gebruikt een aantal van deze korte riemen om de deken (overjas) vast te kunnen gespen aan de ransel.
Zie; http://www.41dko.eu/zwart-m-76-78/ .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
WO2NLLzoeker
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 dec 2017, 14:23
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: pack strap

Bericht door WO2NLLzoeker »

asjemenou schreef:
patrickh schreef:EEEEEEEEEEEEERRRRIIIIKKKKKKKKK, waar ben je????
Waar is het leger als je het nodig hebt. :lol:

Als ik het goed heb, dan is het riempje een zg. mantel- of dekenriem. Je gebruikt een aantal van deze korte riemen om de deken (overjas) vast te kunnen gespen aan de ransel.
Zie; http://www.41dko.eu/zwart-m-76-78/ .
Ja dat is m dankjewel!
:+ :+
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: pack strap

Bericht door Erik »

Hier is-ie al!
Is geen pack strap maar een mantelriempje. Zo oud als webbing 37 is en in verschillende uitvoeringen bekend waarvan deze de bekendste. Mantelriem is een vooroorlogse aanduiding voor een leren riem waarmee inderdaad de mantel op de ransel werd gebonden en meteen na de oorlog (tijdens de battle dress periode) deden deze riempjes precies hetzelfde. Nadat de mantel niet meer meegevoerd werd het veld in werd het riempje gebruikt voor het samenbinden van de tent-en-slaapzakrol.
Net als voor de oorlog heeft iedere soldaat er vijf.
Als ik het goed zie op de foto is dit een van de laatste webbing uitgaven: webbing gemaakt van kunststof en ijzeren fournituren.
De onderbreking in de gesp is bedoeld om met een krachtige ruk de gesp los te krijgen.
De webbing mantelriem is midden jaren negentig vervangen door de (ook kunststof) gecamoufleerde riem. Hoewel niet officieel meer in gebruik zie je de webbing riem toch nog wel eens.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: pack strap

Bericht door patrickh »

Kijk, zo makkelijk is het, hahaha
Gebruikersavatar
WO2NLLzoeker
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 dec 2017, 14:23
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: pack strap

Bericht door WO2NLLzoeker »

Erik schreef:Hier is-ie al!
Is geen pack strap maar een mantelriempje. Zo oud als webbing 37 is en in verschillende uitvoeringen bekend waarvan deze de bekendste. Mantelriem is een vooroorlogse aanduiding voor een leren riem waarmee inderdaad de mantel op de ransel werd gebonden en meteen na de oorlog (tijdens de battle dress periode) deden deze riempjes precies hetzelfde. Nadat de mantel niet meer meegevoerd werd het veld in werd het riempje gebruikt voor het samenbinden van de tent-en-slaapzakrol.
Net als voor de oorlog heeft iedere soldaat er vijf.
Als ik het goed zie op de foto is dit een van de laatste webbing uitgaven: webbing gemaakt van kunststof en ijzeren fournituren.
De onderbreking in de gesp is bedoeld om met een krachtige ruk de gesp los te krijgen.
De webbing mantelriem is midden jaren negentig vervangen door de (ook kunststof) gecamoufleerde riem. Hoewel niet officieel meer in gebruik zie je de webbing riem toch nog wel eens.
Bedankt voor de informatie!
:+ :+
Plaats reactie