Waffen SS schildjes Nederlandse vrijwilligers -- deel 2

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Waffen SS schildjes Nederlandse vrijwilligers -- deel 2

Bericht door johnfrost »

Ik reageer op de -helaas gesloten- post door Martinus (geplaatst op 11 juni 2017).

Topic: "Nederlandse SS schildjes".

Deze werden wel degelijk in de laatste oorlogsjaren (1943 t/m mei 1945) gedragen.
Een zeldzaam bewijs van een echt daadwerkelijk gedragen schildje is een exemplaar dat men momenteel op de website van Hiscoll kan vinden.

Itemnummer: 44244 bij Hiscoll (afbeelding kan helaas niet worden gecopied of gepasted, wellicht
weten anderen een manier om hier die afbeelding toe te voegen).

Heb foto's vanaf pc scherm gemaakt. In werkelijkheid ogen de kleuren van het schildje anders, zie website Hiscoll, tot aan het moment dat het item nog op die website staat. Via zoekoptie op itemnummer kunnen betere foto's worden bekeken.
schildjes2.jpg
schildjes1.jpg
schildjes3.jpg
schildjes4.jpg
schildjes5.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Waffen SS schildjes Nederlandse vrijwilligers -- deel 2

Bericht door asjemenou »

Foto's van het armschildje zijn vrij makkelijk te kopiëren vanaf de website van Hiscoll. Ik weet alleen niet of Hiscoll er moeite mee heeft als men zijn fotomateriaal/koopwaar op andere websites (fora) publiceert.
Je maakt van de bewuste foto een printscreen en plak deze vervolgens in een nieuw document van het standaard Windows programma Paint. Even uitsnijden en opnieuw opslaan als een JPEG en klaar ben je.

Link naar de bewuste webpagina van Hiscoll; https://www.hiscoll.com/shop.php?ps=1#prettyPhoto .

Link naar het eerder aangehaalde topic over Nederlandse SS schildjes van Martinus; viewtopic.php?f=40&t=28115&hilit=Nederl ... +schildjes .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Waffen SS schildjes Nederlandse vrijwilligers -- deel 2

Bericht door patrickh »

Dat boek is een lachertje en staat vol met fake spul...Absoluut geen referentie van gedragen schildje waar topicstarter naar refereerd...Ik vraag me ook af waaraan Mario van Hiscoll kan zien dat deze gedragen is...ik zie het er niet aan, in ieder geval...
Dachau schildjes zijn ook de goedkoopste en makkelijkste te vinden schildjes.
martinus
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 8 keer

Re: Waffen SS schildjes Nederlandse vrijwilligers -- deel 2

Bericht door martinus »

Leuk dat het topic toch nog een vervolg krijgt, was er toendertijd inderdaad eens mee begonnen. Had zelf in de tussentijd van het topic toen en nu inderdaad zelf ook het idee dat deze Nederlandse Dachau schildjes niet daadwerkelijk gedragen zijn door SS leden. Leuk dat Jim aangaf dat een soortgelijk exemplar wel in de oorlog is gebruikt ter markering van gevangenen.

Exemplaar van Hiscoll heeft wat losse vezels, wellicht dat hij daarom aangeeft "tunic removed" te zijn. Staat overigens niet in de beschrijving dat dit een wo2 gedragen item is, kan ook na oorlogs aangebracht zijn, en vervolgens weer verwijderd zodat het een meer "combat look" heeft gekregen.

Blijft een mooi maar duur verzamel item deze SS vrijwilliger schildjes. Inmiddels heb ik ook een Dachau type exemplaar in de verzameling waar ik nog steeds erg blij mee ben.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Waffen SS schildjes Nederlandse vrijwilligers -- deel 2

Bericht door Kugelblitz »

Had het bewuste schildje ook al gezien op de site, hij omschrijft het handig maar hij laat in het midden wanneer het eventueel gedragen zou zijn (niet te achterhalen natuurlijk). Bij mijn weten is er geen fotografisch bewijs van dit type in dracht. Heb er zelf lang geleden ook een gehad, gewoon zo’n mint exemplaar, destijds ca. €150.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
rookie
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jul 2017, 14:35

Re: Waffen SS schildjes Nederlandse vrijwilligers -- deel 2

Bericht door rookie »

Interessante post. Bijzonder item lijkt me. Uit die periode zeker van de Nederlandse vrijwilligers zijn maar weinig officiele (propaganda) foto's bewaard gebleven en ook weinig foto's gemaakt door Nederlandse Oostfronters. Wie weet komt er vroeg of laat meer duidelijkheid. Het lijkt in ieder geval vanaf de boven geposte foto's om een origineel schildje te gaan. Door wie en of wanneer gedragen is altijd lastig na te gaan.
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Waffen SS schildjes Nederlandse vrijwilligers -- deel 2

Bericht door johnfrost »

Ik zag op de site Traces of War een detail uit een display. Uniform met zo'n schildje.
Zie foto onder:
traces of war.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Waffen SS schildjes Nederlandse vrijwilligers -- deel 2

Bericht door patrickh »

Samengesteld...
chrisje110
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 sep 2013, 22:33

Re: Waffen SS schildjes Nederlandse vrijwilligers -- deel 2

Bericht door chrisje110 »

Dachau type schildje is nooit bewezen gedragen. Wel 100% origineel maar gewoon een item wat in een depot lag.
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Waffen SS schildjes Nederlandse vrijwilligers -- deel 2

Bericht door Bertus Bunker »

chrisje110 schreef:Dachau type schildje is nooit bewezen gedragen. Wel 100% origineel maar gewoon een item wat in een depot lag.
Wat is je bron ?
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Waffen SS schildjes Nederlandse vrijwilligers -- deel 2

Bericht door patrickh »

chrisje110 schreef:Dachau type schildje is nooit bewezen gedragen. Wel 100% origineel maar gewoon een item wat in een depot lag.
Zijn inderdaad niet bewezen niet gedragen, maar of ze 100% origineel zijn? Ik weet het niet...
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Waffen SS schildjes Nederlandse vrijwilligers -- deel 2

Bericht door johnfrost »

Wel 100% origineel, uit de zogenaamde "Dachau hoard". In Dachau moesten te werk gestelde gevangenen allerlei soorten XX emblemen vervaardigen. De grote diversiteit en opgebouwde voorraden werden door de Amerikanen in talrijke kledingdepots aangetroffen. De XX liet in Dachau gevangenen emblemen maken.
Of deze wel of niet gedragen zijn staat ter discussie. Wellicht zijn in de laatste oorlogsjaren wel met het oog op de toekomst gemaakt en opgeslagen, maar toen het Derde Rijk instortte en de Amerikanen en Russen het Rijksgebied naderden dat ze niet meer uitgegeven zijn aan de troepen. Verificatie is enkel mogelijk via de Oostfronters van toen en/of historici en andere bewaard gebleven bewijzen die misschien vroeg of laat nog eens op kunnen duiken. Het zijn wel originele schildjes (voor mei 1945) gemaakt, maar de display in het Eyewitness Museum wil natuurlijk ook laten zien dat er foute Nederlanders in Duitse dienst gingen. Thematisch zal dan een NL XX schildje beter presenteerbaar zijn als bijv. een Vlaams, Noors of Deens schildje, omdat het museum zich in NL bevindt en de educatie over de oorlog beter ook "links" met Nederland kan laten zien, zodat de geschiedenis van NL in WO2 ook iets tastbaarder wordt.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Waffen SS schildjes Nederlandse vrijwilligers -- deel 2

Bericht door LDO »

johnfrost schreef:Wel 100% origineel, uit de zogenaamde "Dachau hoard".
In Dachau moesten te werk gestelde gevangenen allerlei soorten XX emblemen vervaardigen.
De grote diversiteit en opgebouwde voorraden werden door de Amerikanen in talrijke kledingdepots aangetroffen.
De XX liet in Dachau gevangenen emblemen maken.
Er is een nuance: 'de XX liet gevangenen in Dachau emblemen maken' is een aanname en (nog) niet keihard bewezen.

Gerd V merkte daar in het roerig verleden van dit forum over op:
willysproject schreef:De enige zekerheid is dat Dachau-type kraagspiegels in grote aantallen in depots in en rond Dachau werden gevonden.
Er is geen enkel bewijs, noch zekerheid dat de kraagspiegels ook daar werden vervaardigd.

Gerd V
Ik riep ook altijd dat het in Dachau vervaardigde distinctieven betrof.
Het lijkt logisch maar is het ook zo?
Of lagen ze daar misschien alleen in depot en werden ze totaal ergens anders vervaardigd en zo ja waar?
Ik heb verhalen gelezen van gevangenen die over weefmachines spraken maar ik begrijp dat verzamelaars / onderzoekers dat hier uniformen op vervaardigd werden en dus niet persé distinctieven.
Zonder een stuk originele documentatie of een indertijd gemaakte foto is er geen keihard bewijs volgens de die-hard (SS stof) verzamelaar.

Doet niets af aan het feit dat het goede, originele distinctieven zijn en dat er tot nu toe geen foto's opgedoken zijn waarop NL driekleur schildjes in deze stijl zichtbaar gedragen zijn op uniformen.
(Wel op kampkleding overigens!)
Maar ik dacht: toch even vermelden, voor de volledigheid.
En omdat een verzamelaar graag wat zout op de slakjes legt.
Dachau hoard, ja.
Dachau vervaardigd, nog niet bewezen denk ik.
Nou zit ik niet meer boven op 'het nieuws', misschien heb ik ondertussen iets gemist.

Heb me wel altijd afgevraagd waarom er in de mij bekende archiefstukken altijd over Bekleidungswerke Dachau gesproken werd en nooit over een Bekleidungsamt.
Als ze daar in depot lagen zouden er logisch gezien ook stukken moeten zijn waar over Bekleidungsamt Dachau gesproken werd toch?
Zoals in Bekleidungsamt Kiel BAK stempels in Kriegsmarine kleding.
Dus waarom alleen Bekleidungswerke Dachau en nergens Bekleidungsamt Dachau?
Dat zou weer wel op te Dachau vervaardigde distinctieven kunnen wijzen.
Dachau-BW.jpg
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Waffen SS schildjes Nederlandse vrijwilligers -- deel 2

Bericht door johnfrost »

Goede uitleg LDO
Luke
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2019, 07:49

Re: Waffen SS schildjes Nederlandse vrijwilligers -- deel 2

Bericht door Luke »

Ik heb een filmpje gevonden van een Nederlands ss uniform in een Amerikaans museum (neem ik aan) met een dachau schildje erop... geen bewijs natuurlijk maar wel interessant..

https://youtu.be/zEBH5-CsxOU
Dit is als het goed is een link..

Het filmpje heet: inside the vault episode 5 ss tunics
Plaats reactie