Overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof???

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
OuwensG
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2018, 20:16

Overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof???

Bericht door OuwensG »

Voor een publicatie doe ik onderzoek naar het lot van een persoon uit Rotterdam. Deze Joodse man is in 1942/1943 geïnterneerd geweest in Ellecom en Westerbork, maar daarna vrijgelaten. Enige maanden later (juli 1944) wordt hij wederom opgepakt en naar Westerbork gebracht. Hij was opgepakt nadat hij was verraden vanwege bezit van een radio. In Westerbork zat hij in een strfabarak (Barak 67). Op zijn kaart in het vreemdelingenregister van de Rotterdamse politie staat nadrukkelijk vermeld dat hij als "strafgeval" behandeld dient te worden.

Op 3 september 1944 wordt hij overgebracht naar Auschwitz. Maar dan...

Op 25 oktober 1944 werd hij vervolgens overgeplaatst naar Stutthof

Ik zou graag willen weten waarom dit is gebeurd: waarom die overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof? Ik zou het bijzonder op prijs stellen als iemand mij hier inlichtingen over zou kunnen geven.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof???

Bericht door asjemenou »

Eind 1944 staat het Rode leger al in Polen en naderen ze het concentratiekamp Auschwitz.
Dit is voor de Duitsers genoeg reden om zoveel mogelijk bewijsmateriaal te vernietigen. De kampadministratie wordt vernietigd en ook worden de gaskamers buiten gebruik gesteld.
De Duitsers heffen het kamp min of meer op. Dit alles gebeurt op bevel van Heinrich Himmler, himself.
Op dat moment zijn nog 155.000 gevangenen in leven. Een deel van de gevangenen wordt overgebracht naar andere concentratiekampen in Duitsland en Oostenrijk. Een ander deel zo'n 60.000 gevangenen wordt gedwongen om richting Duitsland te lopen. Tijdens deze zogenaamde dodenmarsen komen velen van hen om door ziekte en uitputting.
Het kamp Auschwitz wordt op 27 januari 1945 door de Sovjets bevrijd. Er bevinden zich dan nog zo'n 8.000 gevangenen in het kamp.
De persoon naar wie je onderzoek doet kan om deze reden zijn overgeplaatst van Auschwitz naar Stutthof. Het kamp Stutthof wordt op 9 mei 1945 als laatste concentratiekamp bevrijd; http://stutthof.org .
Ik lees op de website van kamp Stutthof dat ze een kampadministratie hebben. Mogelijk hebben ze archiefstukken van de persoon naar wie je onderzoek doet; http://stutthof.org/english .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
OuwensG
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2018, 20:16

Re: Overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof???

Bericht door OuwensG »

Fantastisch. De website van het kamp was mij onbekend. Ik heb intussen een aanvraagformulier verstuurd. Ook veel dank voor de informatie over de overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof. In Stutthof zouden vanaf januari 1945, om dezelfde reden, gevangenen worden gedwongen naar andere plaatsen te lopen of de Oostzee in te lopen. Toen Stutthof werd bevrijd zou de persoon naar wie ik onderzoek doe één van slechts 100 overlevenden zijn. IK hoop hier nu uitsluitsel over te kunnen vinden via het museum.

Nogmaals dank!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof???

Bericht door asjemenou »

Misschien vermeld ik je dit ten overvloede maar er zijn meerdere websites waarop je kunt zoeken. Zie; https://www.tweedewereldoorlog.nl/bronnen/archieven/.
In het najaar kun je ook gaan zoeken in het oorlogsarchief van het Rode kruis; https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederl ... gsarchief/ .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof???

Bericht door svdwal »

Ellecom (kamp Palästina, villa Irene aan de Zutphensestraatweg) was een bijzondere locatie. hier werden op 3 september 1942 139 Joodse mannen uit de grote steden ondergebracht en te werk gesteld. en op 21 november 1942 werden zij, nadat er al drie overleden waren, overgebracht naar kamp Westerbork. Zij werden daar gebracht om te werken aan de bouw van een sporthal en sportveld op Avegoor, waar de Nederlandse SS een opleidingslocatie had.

In het boekje "In depot" van de journalist Philip Mechanicus heeft staat een korte passage over de aankomst van de mannen uit Ellecom. Doordat ze het zo slecht hadden gehad en zo mishandeld waren kregen ze van de commandant van Westerbork de verzekering niet naar het Oosten vervoerd te worden, helaas zijn velen uiteindelijk wel naar het Oosten vervoerd.

Het zou kunnen zijn dat de bij transport naar het Oosten de commandant gepoogd heeft om de omstandigheden "zachter" te maken door de persoon als strafgeval aan te merken.

Succes,

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
OuwensG
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2018, 20:16

Re: Overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof???

Bericht door OuwensG »

Beste Sjoerd, veel dank! Dat verklaart de volgende aantekening op de vreemdelingkaart " A'dam 15/7/43 [dag van vrijlating uit Westerbork] Inhaler dieses Ausweis ist bis auf weiteres Arbeidseinsatz freigestelt".
OuwensG
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2018, 20:16

Re: Overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof???

Bericht door OuwensG »

Volgens onbevestigde bron was de betreffende persoon verraden vanwege bezit van een illegale radio en op 10 juni 1944 wederom gearresteerd. Is dit een aannemelijk scenario?
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof???

Bericht door svdwal »

Graag gedaan,

De mannen die in Ellecom hebben gezeten zijn allemaal getransporteerd naar het Oosten, er zijn er naar mijn weten geen vrij gekomen.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
OuwensG
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2018, 20:16

Re: Overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof???

Bericht door OuwensG »

Dag Sjoerd,

Ik ben benieuwd naar de achtergrond van je informatie.

Mijn bron is de Stichting Naam en Gezicht van Kamp Westerbork. "Entlassen" op 15 juli 1943.
Zijn kaart in het Rotterdamse vreemdelingenregister heb ik met eigen ogen gezien en heeft op precies dezelfde datum de eerder genoemde aantekening.

Ik heb "Naam en Gezicht"gevraagd of zijn vrijlating verband zou kunnen houden met zijn gemengde huwelijk. De medewerker aldaar beaamde dat dat een mogelijk zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof???

Bericht door svdwal »

Beste OuwensG,

Mijn bron is eigen onderzoek welke ik ooit gedaan heb naar villa Bouchina, en zijdelings naar kamp Palastina.
Deze informatie is ook beknopt terug te vinden op https://www.joodsewerkkampen.nl/Werkkam ... stina.html

Daarnaast zou je, mocht je deze nog niet hebben, eens op zoek kunnen gaan naar het artikel "Avegoor en het werkkamp "Palastina" in Ellecom dat RE Taselaar schreef in "Terugblik 40-45, maandblad van de documentatiegroep 40-45.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
OuwensG
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2018, 20:16

Re: Overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof???

Bericht door OuwensG »

Dank voor de tip. Weet je misschien welke jaargang en/of welk nummer van Terugblik 40-45?
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof???

Bericht door svdwal »

Hi,

Natuurlijk heb ik deze, dit artikel heeft gestaan in het oktober nummer van 2008 in Terugblik '40-'45.

Succes,

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
OuwensG
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2018, 20:16

Re: Overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof???

Bericht door OuwensG »

Dankjewel, Sjoerd. Heel waardevol, dat artikel.
OuwensG
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2018, 20:16

Re: Overplaatsing van Auschwitz naar Stutthof???

Bericht door OuwensG »

Nog één vraag.... Wáárom gingen de 139 personen uit Rotterdam, Den Haag naar Ellecom? Uit het artikel lijk ik op te makken dat allen door arbeidsbureaus een oproep hadden ontvangen voor werkverschaffingsprojecten. Gingen ze om geld te verdienen? Was niet duidelijk dat de Duitsers erbij betrokken waren?
Plaats reactie