knoop?

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Plaats reactie
Seeker-Finder
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 sep 2017, 21:48

knoop?

Bericht door Seeker-Finder »

Beste leden, onderstaand object heb ik recentelijk gevonden op een WO2 locatie, in de buurt van enkele US-hulzen. Het object is ca. 18mm groot en is versierd met sterren en lauwerkransen. Het voorwerp doet denken aan een drukknoop of amulet. Heeft iemand een idee over de oorsprong van dit voorwerp?
20180808_220608_Richtone(HDR)-1.jpg
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: knoop?

Bericht door Jim »

US Navy knoop gebruikt op fatigue jacket /trousers. Degene die ik ken zijn echter open versies.
Voorbeeld : https://ragtopvintage.wordpress.com/201 ... ue-jacket/
leger versie :https://www.atthefrontshop.com/product_p/bttb13so.htm
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Seeker-Finder
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 sep 2017, 21:48

Re: knoop?

Bericht door Seeker-Finder »

De decoratie is inderdaad exact hetzelfde, alleen lijkt het hier dan om een drukknoop te gaan. Ik vermoed dat de zijde met opstaande rand (op de foto) dan de achterzijde is geweest. Wel vreemd om een US navy knoop te vinden ver van enig water. Of hebben navy-troepen ook deelgenomen aan gevechten op land? :?
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: knoop?

Bericht door Jim »

De open knopen en gesloten knopen werden op identieke manier , met pinnetje aan de achterkant, vastgezet.
Ik heb eens een field jacket van de Mariniers gezien dat echter voorzien was van Navy knopen.!?

Marine eenheden hebben in beperkte mate op het vaste land gediend. Er zijn in oktober 1944, 3 Amerikaanse marine eenheden naar Frankrijk -België,gestuurd met (landings)boten om te helpen bij een eventuele rivier (Maas en Rijn) oversteek. Elke eenheid bestond uit bijna 200 man. Later in de winter kwamen er nog een aantal landingsboten LCMs (50+) op eigen kracht vanuit Engeland naar Antwerpen en van daar via kanalen naar de eenheden. Dit zodat er ook tanks overgezet konden worden.
Trivia: Unit 3 zat vlak bij de Belgische - Nederlandse grens. Omdat er niet genoeg vrouwelijke Belgische danspartners waren werden zelfs dames uit Maastricht (onder begeleiding!) aangevoerd.
Een eenheid moest geevacueerd worden ivm Ardennen offensief.
Een eenheid heeft later nog bij Remagen gezeten.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Seeker-Finder
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 sep 2017, 21:48

Re: knoop?

Bericht door Seeker-Finder »

Dank voor de toelichting! Weer een leuke vondst :D
Plaats reactie