Ww2 en na oorlogse gasmasker filters met asbest

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
jort jacobs
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 okt 2017, 19:13

Ww2 en na oorlogse gasmasker filters met asbest

Bericht door jort jacobs »

Beste wo2 forum

Ik heb n aantal ww2 gasmaskers met filters waar dus asbest in zit ik heb die buiten de bussen staan op display nou vroeg ik me af kan er asbest uit die filters komen als ze op display staan buiten de bus/tas of kan er überhaupt asbest uit komen zomaar

Alvast bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Ww2 en na oorlogse gasmasker filters met asbest

Bericht door patrickh »

Zolang je ze niet opzet is er echt helemaal niets aan de hand.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Ww2 en na oorlogse gasmasker filters met asbest

Bericht door asjemenou »

Om welke modellen gasmaskers gaat het dan?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Ww2 en na oorlogse gasmasker filters met asbest

Bericht door Uncle Goose »

Bekende gasmaskers waarvan de filters asbest bevatten zijn onder andere de Belgische en de Britse gasmaskers van juist voor en van tijdens WO2. De blootstelling is echter verwaarloosbaar, je hebt meer kans dat je ergens in een oud gebouw aan asbest wordt blootgesteld dan door een filter. De laatste jaren heeft de media het asbest probleem helemaal uit proportie getrokken waardoor mensen nu voor het minste beetje schrik hebben. Wat men wel niet beseft is dat er nog vele gebouwen vol zitten mest asbest en dat dit een veel groter gevaar is dan een filter in je handen hebben. Denk maar eens aan al die eternit golfplaat daken die overal nog staan, ook bepaalde leien daken bevatten asbest om dan nog niet te spreken van bepaalde onderdaken en tegels.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Ww2 en na oorlogse gasmasker filters met asbest

Bericht door svdwal »

Asbest is niet gevaarlijk, zolang je er maar niet in gaat hakken, boren, zagen of slijpen.
De stofdeeltjes nestelen zich in je longen, en dat is niet gezond.

Geniet van je collectie en laat je niet gek maken.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
jort jacobs
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 okt 2017, 19:13

Re: Ww2 en na oorlogse gasmasker filters met asbest

Bericht door jort jacobs »

Bedankt voor alle reactie s
Hier heb ik zeker wat aan ik heb m'n laatste aanwinst ook op display gezet dat is een hivea volksgasmasker voor de rest heb ik 2 duitse ww2 maskers en een Engelse en dan ook nog een aantal na oorlogse maskers zoals een Nederlandse fm12 een Nederlandse c3 en een mvo masker allemaal met filter maar er kan dus niks mee gebeuren hoor ik al en opzetten doe ik sws al niet maar op display kan het wel gwn met filter er kan ook niks uit lekken aan asbest deeltjes omdat het vergaan is miss door de jaren heen?
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Ww2 en na oorlogse gasmasker filters met asbest

Bericht door patrickh »

Uncle Goose schreef:Bekende gasmaskers waarvan de filters asbest bevatten zijn onder andere de Belgische en de Britse gasmaskers van juist voor en van tijdens WO2. De blootstelling is echter verwaarloosbaar, je hebt meer kans dat je ergens in een oud gebouw aan asbest wordt blootgesteld dan door een filter. De laatste jaren heeft de media het asbest probleem helemaal uit proportie getrokken waardoor mensen nu voor het minste beetje schrik hebben. Wat men wel niet beseft is dat er nog vele gebouwen vol zitten mest asbest en dat dit een veel groter gevaar is dan een filter in je handen hebben. Denk maar eens aan al die eternit golfplaat daken die overal nog staan, ook bepaalde leien daken bevatten asbest om dan nog niet te spreken van bepaalde onderdaken en tegels.

En zelfs het gevaar van de asbestdaken is verwaarloosbaar, allemaal bangmakerij van de dwaze overhied die burgers op kosten jaagt. Woon je in grote stad of langs autoweg, zou ik me véél meer zorgen maken...
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Ww2 en na oorlogse gasmasker filters met asbest

Bericht door Haplo »

Indien je er echt twijfels aan hebt, Leng houtlijm aan met water toch een waterige substantie en giet dit er in aan beide kanten van het filter.
Dit bind alles weer aan elkaar en er zal met normaal displayen absoluut niks gebeuren.
Mvg/Best regards, Sipke
jort jacobs
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 okt 2017, 19:13

Re: Ww2 en na oorlogse gasmasker filters met asbest

Bericht door jort jacobs »

Bedankt voor de tip
Plaats reactie