Stahlhelm restaureren welke kleur!?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Stahlhelm restaureren welke kleur!?

Bericht door Max G »

Heyy mede forum leden,
Ik heb een vraag, ik ben van plan een replica stahlhelm te restaureren alleen deze is zwart :( en moet wil ik dus voor de binnenkant grijs hebben maar welke fosco spuitbus raden jullie dan aan :? Ik zat zelf te denken aan panzer grau of grau blau. Zoals ik al zei het gaat om de binnenkant de buitenkant ga ik in een normandy camouflage maken als alles goed gaat :roll: :lol: in iedergeval bedankt!

Groetjes Max
Als get zo ver is hou ik jullie op de hoogte met foto's :)
Gebruikersavatar
WO2NLLzoeker
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 dec 2017, 14:23
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Stahlhelm restaureren welke kleur!?

Bericht door WO2NLLzoeker »

Hier mischien kan deze video helpen https://youtu.be/IVlJidYbqlY
:+ :+
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Re: Stahlhelm restaureren welke kleur!?

Bericht door Max G »

WO2NLLzoeker schreef:Hier mischien kan deze video helpen https://youtu.be/IVlJidYbqlY
Wil hem inderdaad op die vudeo baseren had hem al gezien maar hij gaf ook geen duidelijk antwoord voor de binnekleur maar iniedergeval wel bedankt :)
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Stahlhelm restaureren welke kleur!?

Bericht door earlymb »

Correcte kleur ligt aan het model helm maar aangezien het een replica schaal is zou ik iets pakken wat een beetje in de buurt komt. Een hoop moeite gaan doen om het echt correct maken heeft toch weinig zin?
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Re: Stahlhelm restaureren welke kleur!?

Bericht door Max G »

earlymb schreef:Correcte kleur ligt aan het model helm maar aangezien het een replica schaal is zou ik iets pakken wat een beetje in de buurt komt. Een hoop moeite gaan doen om het echt correct maken heeft toch weinig zin?
Wil hem gaan gebruiken voor reenactment dus hoop hem zo mooi mogelijk na te maken :) welke kleur raad jij aan?
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Stahlhelm restaureren welke kleur!?

Bericht door earlymb »

Dat ligt aan het exacte model van de helm... M35, M40 of M42? Welke periode wil je uitbeelden?
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Re: Stahlhelm restaureren welke kleur!?

Bericht door Max G »

earlymb schreef:Dat ligt aan het exacte model van de helm... M35, M40 of M42? Welke periode wil je uitbeelden?
Er komt een normandy camo op :) ben nog niet heel erg thuis is de "camo" wereld weet dus niet welke tijd dat is en ook niet of het een M35, M40 of M42 is :? Helpt het als ik een foto online zet?
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Stahlhelm restaureren welke kleur!?

Bericht door earlymb »

Dat is altijd beter.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Stahlhelm restaureren welke kleur!?

Bericht door Erik »

Max G schreef:
earlymb schreef:Correcte kleur ligt aan het model helm maar aangezien het een replica schaal is zou ik iets pakken wat een beetje in de buurt komt. Een hoop moeite gaan doen om het echt correct maken heeft toch weinig zin?
Wil hem gaan gebruiken voor reenactment dus hoop hem zo mooi mogelijk na te maken :) welke kleur raad jij aan?
Als je bij een kwalitatief goede groep zit weten zij exact welke kleur je moet gebruiken. De betere groepen hebben dat in hun reglementen staan. Als zij het niet weten is dat wel een signaal.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Re: Stahlhelm restaureren welke kleur!?

Bericht door Max G »

Erik schreef:
Max G schreef:
earlymb schreef:Correcte kleur ligt aan het model helm maar aangezien het een replica schaal is zou ik iets pakken wat een beetje in de buurt komt. Een hoop moeite gaan doen om het echt correct maken heeft toch weinig zin?
Wil hem gaan gebruiken voor reenactment dus hoop hem zo mooi mogelijk na te maken :) welke kleur raad jij aan?
Als je bij een kwalitatief goede groep zit weten zij exact welke kleur je moet gebruiken. De betere groepen hebben dat in hun reglementen staan. Als zij het niet weten is dat wel een signaal.
Zit nog niet echt bij een groep maar zou hem willen gebruiken bij reenactment dus heb echt geen idee :? Ik ben ook nog te jong voor de meeste groepen :(
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Stahlhelm restaureren welke kleur!?

Bericht door earlymb »

Als startende re-enacter is het, zeker als je Duits wil doen, wel aan te raden om bij een groep te gaan. Je kan natuurlijk wel gaan hobbyen met die helm, maar hou er rekening mee dat je het opnieuw moet gaan doen om aan de groepsstandaard te voldoen. Bovendien weet ik niet of Duitse groepen een repro helmschaal accepteren; een originele is makkelijk te vinden (behalve in echt grote maten) en niet zo duur.

Begin maar eens met een foto van je repro, dan hebben we een uitgangspunt
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Re: Stahlhelm restaureren welke kleur!?

Bericht door Max G »

earlymb schreef:Als startende re-enacter is het, zeker als je Duits wil doen, wel aan te raden om bij een groep te gaan. Je kan natuurlijk wel gaan hobbyen met die helm, maar hou er rekening mee dat je het opnieuw moet gaan doen om aan de groepsstandaard te voldoen. Bovendien weet ik niet of Duitse groepen een repro helmschaal accepteren; een originele is makkelijk te vinden (behalve in echt grote maten) en niet zo duur.

Begin maar eens met een foto van je repro, dan hebben we een uitgangspunt
Ahh oke iniedergeval veel informatie al over het reenactement gedeelte! Thanks!!! Laten we het er dan op houden dat ik er lekker aan ga hobbyen :wink:
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Re: Stahlhelm restaureren welke kleur!?

Bericht door Max G »

De foto's van de helm
Bijlagen
20181105_200106.jpg
20181105_200115.jpg
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Stahlhelm restaureren welke kleur!?

Bericht door earlymb »

Het moet een M35 voorstellen, maar ik denk dat de meeste serieuze groepen deze repro niet zullen accepteren. Wat dat betreft zou ik je aanraden om een originele helmschaal te nemen.

Maar goed, je hebt hier twee keuzes. Of je gaat voor het originele Apfelgrun van de vroege M35 met decals waar je dan de Normandië camo overheen doet, Of je gaat voor een re-issue helm, die eerst werd overgespoten in het Feldgrau van de M42 helm zonder decals (of hooguit de Heer adelaar), en daar dan camo overheen.

Er staan zat foto's van originele helmen op internet, kijk daar eens naar qua kleuren.
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Re: Stahlhelm restaureren welke kleur!?

Bericht door Max G »

earlymb schreef:Het moet een M35 voorstellen, maar ik denk dat de meeste serieuze groepen deze repro niet zullen accepteren. Wat dat betreft zou ik je aanraden om een originele helmschaal te nemen.

Maar goed, je hebt hier twee keuzes. Of je gaat voor het originele Apfelgrun van de vroege M35 met decals waar je dan de Normandië camo overheen doet, Of je gaat voor een re-issue helm, die eerst werd overgespoten in het Feldgrau van de M42 helm zonder decals (of hooguit de Heer adelaar), en daar dan camo overheen.

Er staan zat foto's van originele helmen op internet, kijk daar eens naar qua kleuren.

Thanks!! Dan ga ik er lekker mee hobbyen om hem feldgrau te maken, ga ik later kijken naar me reenactment outfit! Maak wel een kort verslag tijdens het proces :D
Plaats reactie