Britse handboor info gezocht.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Chris94
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 sep 2018, 19:36

Britse handboor info gezocht.

Bericht door Chris94 »

Goedeavond lezer,

Ik heb vandaag een mooie britse handboor weten te scoren die duidelijk gedateerd is met 1945 en een /|\ , nu ben ik opzoek gegaan naar welke eenheden dit nou zouden gebruiken ik vermoed royal engineers ? Maar ik kwam ook ergens RAF tegen, deze boor week wel af in looks. Weet iemand mij nog wat te vertellen over de boor ? Ook zou ik graag willen weten wat een eerlijke marktwaarde is van zoiets. Foto's heb ik bijgevoegd. Alvast dank, mvg Chris.
Bijlagen
Screenshot_20181215-175520_Photos.jpg
20181215_151613.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Britse handboor info gezocht.

Bericht door asjemenou »

Leuk object.
Het lijkt mij een stuk standaard gereedschap wat door meerdere onderdelen van de Britse krijgsmacht kan zijn gebruikt. Dus niet specifiek bedoelt en gebruikt door één krijgsmachtonderdeel.
Zo'n handboor zou je destijds aangetroffen kunnen hebben in een werkplaats (technische dienst) op een kazerne of een luchtmachtbasis.
Mogelijk behoorde zo'n handboor ook tot de uitrusting van bijvoorbeeld een reparatie- en herstelwagen van het Britse leger, een zg. Ordnance Maintenance Truck. Deze reparatie- en herstelwagens waren eveneens bij verschillende legeronderdelen in gebruik.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Chris94
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 sep 2018, 19:36

Re: Britse handboor info gezocht.

Bericht door Chris94 »

Bedankt voor de info, ben er blij mee. Heb deze voor een tientje weten te scoren. Weet u wat een eerlijke marktwaarde is mocht ik het eventueel willen verkopen/ruilen. Mvg Chris.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Britse handboor info gezocht.

Bericht door asjemenou »

Als ik verder zoek op de handboor dan lijkt het mij een Stanley hand drill No. 803 (of mogelijk een 805). Gefabriceerd bij de Britse divisie van dit van oorsprong Amerikaanse bedrijf, welke wereldwijd bekend is geworden van het "Stanley mes".

Around 1937, Stanley acquired the British J. A. Chapman company, a British manufacturer of carpentry tools and other items (including bayonets during World War I) formerly located in Sheffield. This helped Stanley to enter the British market.

De handboor lijkt mij niet speciaal vervaardigd of ontwikkeld te zijn voor de Britse krijgsmacht. Waarschijnlijk heeft het War Department destijds bij Stanley een order geplaatst voor een partij van deze handboren. Zodoende is je handboor voorzien van een Broad Arrow, wat eigenlijk alleen aangeeft dat deze British Government Property is.

Een waarde aan de handboor toekennen vind ik lastig. Het is wat de gek er voor geeft. Iemand die een WOII militaire gereedschapsset wil samenstellen zal waarschijnlijk bereid zijn om er iets meer voor te betalen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Chris94
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 sep 2018, 19:36

Re: Britse handboor info gezocht.

Bericht door Chris94 »

Nogmaals dank voor je reactie, zitten wat leuke weetjes bij die ik nog niet wist. Wat betreft de waarde moet ik je gelijk geven. Mvg chris.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Britse handboor info gezocht.

Bericht door Jim »

RAF gereedschap is vaak AM gemarkeerd. Dit type handboor is niet heel zeldzaam en op ebay zie je ze vaker aangeboden. Enig Brits gereedschap wat ik heb (knip) tangen sleutels e.d. van 5 tot 10 euro. Handboor zou ik tot 25-30 euro gaan.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Chris94
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 sep 2018, 19:36

Re: Britse handboor info gezocht.

Bericht door Chris94 »

Bedankt, nu heb ik een richtlijn om het eventueel te ruilen.
Plaats reactie