verschil EU onklaar en Duits deko

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door Aart »

L.S.

Ik heb een vraag over grendel geweren. Is er, behalve het EU-stempel, wel verschil tussen EU deko en Duits deko?

Ooit heb ik bij een wapenhandelaar in Duitsland een onklaar gemaakte K98 bekeken en daarmee kon je gewoon grendelen maar zat er wel een stalen prop in de loop (dus geen pen door de hele loop heen). En hij gaf aan dat 6 gaten in de loop waren geboord (niet zichtbaar, onder het hout) en dat de slagpin/grendel gedeeltelijk was afgezaagd.

Ik heb gezien dat de EU grendel geweren ook ' grendelbaar' zijn dus wat is dan het verschil?

Groeten,

Aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door racefiets »

Duits deco voldoet niet aan de EU regels en Duits deco is in Nederland altijd verboden geweest.
Bij Duits deco zijn nietballe onderdelen op de juiste wijze onklaar gemaakt. Ik vermoed dat Duitsland hetzelfde probleem heeft als Nederland. Er zijn bergen onklaar gemaakte wapens in omloop die niet aan de EU regels voldoen maar wel gewoon legaal aangeschaft zijn.
Wil ke het verschil weten dan zal je regels voor onklaar maken erbij moeten pakken en vergelijken.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door racefiets »

Ze uit elkaar houden is trouwens wel vrij makkelijk. Bij Duits deco staat er altijd een BKA stempel in.
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door Aart »

Ja, dat van die stempels snap ik wel maar ik hoopte op een reactie over het technische verhaal. Het is natuurlijk idioot dat een EU onklaar gemaakte K98 zomaar 600-700 euro moet kosten.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door racefiets »

Ga eens op zoek naar een goede scherpe..... die ga je voor dat geld met moeite vinden. Ik vind het belachelijk dat EU onklaar goedkoper is dan een werkende.
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door Aart »

Ja, dat ben ik met je eens.
Maar ik zat er aan te denken om een Duits deko in Dld om te laten zetten naar EU deko maar dat kan in Dld helemaal niet. Kan alleen maar in Oostenrijk en in Belgie (Luik)
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door Erik »

DEU begint daar inderdaad niet aan en ook Luik is ermee gestopt. Anderen zullen volgen. Reden is dat DEU maar ook NLD deko's niet conform de stricte EUR voorschriften onklaar gemaakt kunnen worden omdat ze al teveel verklooid zijn. M.i. blijft er maar 1 oplossing: wapen herkeuren en indien volledig en definitief ongeschikt als vuurwapen: alsnog het certificaat afgeven.
Dat gaat niet gebeuren. De interesse onder de burgers leeft niet namelijk. Dus gaat de politiek zich niet bewegen. Bovendien is het de bedoeling dat alle schiettuig bij de burgers wordt weggehaald. Niet om te bezien en moeite te nemen om burgers alsnog over (zelfs onbruikbare) wapens te laten beschikken.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door Bertus Bunker »

Wat is je bron van dit verhaal Erik ?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door racefiets »

Gezien het gesteggel in de EU mbt de wapenwetgeving heeft het daar alle schein van.
Mbt de oude Nederlands onklare wapens is het een niet doordachte wijziging geweest in de wapenwet. De EU richtlijn moest voor een bepaalde datum geimplementeerd zijn en ook diezelfde EU richtlijn is onvolledig. Er is wetgeving bedacht zonder na te denken over de vele duizenden legale “deco’s” die er in alle EU landen reeds voorhanden waren. Er moest op stel en spring wat gebeuren na de aanslagen in Frankrijk en Belgie. Daar zijn wapens gebruikt die terug gebouwd zijn naar scherp. Dit had helemaal niet gekund als het land waar deze blankfire wapens vandaan kwamen de toen bestaande EU regels geimplementeerd hadden in hun wetgeving.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door Erik »

Bertus Bunker schreef:Wat is je bron van dit verhaal Erik ?
Erik schreef:DEU begint daar inderdaad niet aan en ook Luik is ermee gestopt. Anderen zullen volgen. Reden is dat DEU maar ook NLD deko's niet conform de stricte EUR voorschriften onklaar gemaakt kunnen worden omdat ze al teveel verklooid zijn.
Bron: wapenhandelaren. Al meerdere geketst. Er worden géén 'oud'-onbruikbare wapens meer ingenomen.
Bron: EU UITVOERINGSVERORDENING (EU) 2018/337, bijlage 1, technische specs
Ik schreef:M.i. blijft er maar 1 oplossing: wapen herkeuren en indien volledig en definitief ongeschikt als vuurwapen: alsnog het certificaat afgeven.
Dat gaat niet gebeuren. De interesse onder de burgers leeft niet namelijk. Dus gaat de politiek zich niet bewegen. Bovendien is het de bedoeling dat alle schiettuig bij de burgers wordt weggehaald. Niet om te bezien en moeite te nemen om burgers alsnog over (zelfs onbruikbare) wapens te laten beschikken.
Bron: het is geschreven vanuit een 'm.i.'. Kortom, dat is mijn idee. Bronnen kunnen zijn het waarnemen van de bewegingen in de politiek en de uitspraken zoals die bijvoorbeeld door verschillende bureaus Bijz. Wetten gedaan worden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door Aart »

Jammer dat het zo is gelopen.
Komt er dus op neer dat mijn Nederlands deko geweren niet meer zijn te verkopen en dat de aanschaf van EU deko bijna onbetaalbaar wordt.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door Kim »

Een vriend in de US heeft een scherpe K98, door zijn schoonvader meegenomen uit de oorlog. Zijn idee (zal de details achterwege laten, doen er verder niet toe) was om de K98 aan EU regels te laten voldoen, zodat ik hem kan bezitten.
Hiervoor zou de K98 dan door een wapenhandelaar hier geimporteerd en onklaar gemaakt moeten worden. Alvorens ik hem zou kunnen bezitten. Zover waren we gekomen met fantaseren ;-)
Maar dat blijft dus bij een fantasie en is onmogelijl te realiseren? Wettelijk en financieel gezien?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door racefiets »

De route zoals je die beschrijft is wel degelijk mogelijk. Houd alleen wel rekening met de kosten. Import vanuit de US is gewoon mogelijk alleen als ik me niet vergis is een export vergunning al 200 dollar.
Onklaar laten maken kan gedaan worden bij een proefbank. Momenteel is Belgie moeilijk en zal je naar frankrijk moeten. Het is aan jou of de kosten hiervan op wegen tegen een onklare hier kopen.
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door Kim »

Via Frankrijk? Via Nederland kan niet?
Het enige mooie aan deze K98 is dat er een deel geschiedenis aan mee komt natuurlijk. Maar tot nog toe brainstormen we erover. Of het überhaupt mogelijk is en ooit gaat gebeuren....
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: verschil EU onklaar en Duits deko

Bericht door Bertus Bunker »

Nederland heeft momenteel geen proefbank , ze zijn er wel mee bezig.
Plaats reactie