Verzameling koude oorlog

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Verzameling koude oorlog

Bericht door Glencoe »

Hallo allemaal,

Ik ben van plan de komende tijd een aantal delen van mijn verzameling te laten zien, deels omdat ik het graag wil delen, maar ook omdat ik veel van jullie denk te kunnen leren.

Al sinds mijn jeugd verzamel ik zo nu en dan militaria. Dit is waarschijnlijk ooit begonnen toen mijn vader zijn oude plunjebaal van zolder trok. Dit is natuurlijk al een fantastisch begin geweest, en in de jaren daarop ben ik zo nu en dan een dumpzaak in gedoken om wat te kopen en vooral lekker rond te kijken.

Sinds een paar jaar ben ik mij aan het richten op de periode van de koude oorlog. Voornamelijk de uitrusting en de ontwikkeling daarvan heeft mijn interesse. Mijn vader, opa, en overgrootvader zijn allen dienstplichtig geweest. Mijn vader als verbindingsofficier in de late koude oorlog, mijn opa als stoottroeper in Indonesië, en mijn overgrootvader tijdens de mobilisatie in 1940 (volgens mij, dit moet ik nog even nagaan).

Het eerste wat ik met jullie wil delen is een van mijn nieuwste aanwinsten, de vertrouwde koppelriem naar brits model.

Deze koppelriem is aangepast om de oorlogse amerikaanse uitrusting te kunnen bevestigen. O.a. de nederlandse pioschop en veldfles werden zo gedragen. Op deze manier werden elementen van britse en amerikaanse uitrusting gecombineerd.

Dit model riem is vanaf de jaren vijftig tot negentig in gebruik geweest. Het is in die tijd wel een aantal keer iets aangepast, maar het concept blijft hetzelfde.

Dit specifieke exemplaar ben ik nog niet eerder tegengekomen. Ik denk dat het een vroege nederlandse aanmaak is, en geen doorgebruikt brits exemplaar. De gesloten klinknagels lijken een kenmerk te zijn van de eerste nederlandse productie. Of de oogjes op hetzelfde moment zijn aangebracht weet ik helaas niet.

20190210_130458.jpg
De messing delen zijn hier nog niet behandeld, latere modellen waren zwart gekleurd
20190210_130408.jpg
de riem is ooit geblancoed, dit is goed bewaard gebleven
20190210_130423.jpg
Wie weet wat deze stempels betekenen mag het zeggen, misschien de K van Kort?
20190210_130429.jpg
De klinknagels zijn hier duidelijk te zien
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door Erik »

Een mooi verzamelgebied Glencoe! En: uitdagender dan je denkt! In ieder geval heb je al een mooie vroege koppel te pakken!
Literatuur: Talens' "Met de ransel op de rug deel II". Gelukkig beter te krijgen dan het gewilde deel I! Ook van Talens: van grijsgroen naar camouflage (of zoiets) Opgelet: DUUR! Bol.com biedt 'm aan voor 199, dan weet je ongeveer de richting!
Belangrijk: beperk je tot 1 verschijning en krui niet je hut vol met groene meuk! Ga gericht een vent aankleden uit een bepaalde periode. De legergroene periode begon eind jaren vijftig tot 1994 en in die 35 jaar is er veel gewijzigd in de uitrusting! Van katoenen webbing naar kunststof webbing, van blikken veldflesjes naar kunststoffen veldflesjes etc. etc.
Maar je hebt geluk! Er zit veel ouwe poep op dit forum (de dienstkreet uit de groene periode om aan te duiden dat iemand al heel lang in dienst zat) die je verder kunnen helpen! De kennis is er!

De stempels op de koppel herken ik niet. De 'K' van 'kort' zou kunnen, er waren meerdere maten, maar zeker weet ik dat niet.
De zwartgekleurde (fabrieksmatig) gesloten gespen horen bij de kunststof webbing. Die gespen hebben ook scherpere hoeken.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door Glencoe »

Hallo Erik, bedankt voor je antwoord.
Qua literatuur ben ik op dit moment voorzien van het handboek soldaat (1972), en het handboek voor het kader (1985). Hiernaast is er gelukkig nog het Internet. Talens laat ik voorlopig nog even liggen, dat is me nu te duur.

Wat betreft het hamsteren van plunjebalen, veldbedden, slaapzakken e.d. probeer ik me te richten op wat kleinere dingen. Zeker de spullen die je relatief goedkoop kan vinden met het nodige zoekwerk hebben mijn voorkeur.

Het grote project voor de komende tijd wordt het samenstellen van een set anno jaren '50. Ik ben hiervoor eigenlijk alleen nog op zoek naar een uniform (eerste grijs?). Ik ben er al in geslaagd om een m58 en m78 set in mijn maat op te sporen. De uitdaging is nu nog om dit ook voor het oude wollen pak te doen. Ik ben daar gelukkig voorlopig wel zoet mee, het is vrij zeldzaam heb ik gemerkt.
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door Glencoe »

Ik ga verder met een beetje vindingrijkheid uit de koude oorlog: een setje patroontassen voor de FAL gebruikt in Libanon door unifilsoldaten.

Deze tassen zijn gemaakt door een dubbele FAL-magazijntas van de mariniers te splitsen en elke helft op een oude koppelpassant te zetten. Hiermee hadden de soldaten twee extra magazijnen tot hun beschikking.

Mijn excuses voor de kwaliteit van de foto's, ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn
20190212_190619.jpg
20190212_190817.jpg
20190212_190802.jpg
20190212_190635.jpg
Wat precies het achterliggende idee was van deze tassen weet ik niet volledig. Wel weet ik dat de standaard patroontassen vanaf +-1970 niet meer werden uitgereikt aan de meeste soldaten. Wat het voordeel is van deze improvisatie t.o.v. het uitdelen van een aantal tassen uit de opslag weet ik niet.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door Erik »

In de libanon werd geen buitenjas gedragen, waar normaal gesproken de magazijnen in gingen. Waarom ze niet de oude magazijntassen opnieuw hebben uitgedeeld weet ik niet. Een collega van me heeft in de Libanon gediend; misschien weet hij het.

Het Nederlandse wol is nog goed verkrijgbaar en niet te duur. Alleen: wel voor kleine mannekes! Ik heb zelf een jasje in 54 (of 56), en die pas ik wel met m'n 1,88m. De broek kan ik shacken. Tien jaar geleden ging dat nog wel.

VS2-1350 is een goede hulp. Zoek een ouder exemplaar! Jouw HB Kader is geldig voor de eindperiode van het groen (M78 vlaggetjespak, plastic gevechtstas en ransel, opvouwbare pioschop)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door Glencoe »

Hierbij mijn nieuwste aanwinst. Weliswaar van na de koude oorlog, maar nog wel uit de jaren '90.
Voor een hele euro een wapenriem in de originele verpakking. Een simpel ontwerp,

Zover ik heb kunnen vinden is deze riem voor het 'klein kaliber wapen'. Bedoelen ze hiermee de Diemaco of de FAL?.
20190227_130654.jpg
20190227_130609.jpg
20190227_130602.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door Erik »

De verpakking en NSN zijn origineel. De serie 1005-17-056 verwijst naar klein kaliber wapens, inclusief de draagriemen.
Ik denk dat het een overgangsmodel is geweest, om de eerste Diemaco's van een riem te voorzien. In 1996 hadden we al andere riemen namelijk. De riem t.b.v. UZI en FAL waren beiden gelijk in de jaren tachtig en negentig: zwart, geweven stof, plm. 4 cm breed, v.v. twee ijzeren gesloten H-gespen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door patrickh »

Leuk verzamelgebied en nog redelijk betaalbaar! Wat is officieel het einde vd Koude Oorlog? Het moment dat de Muur viel?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Wat is officieel het einde vd Koude Oorlog?
Voor de verschillende disciplines eindigt de koude oorlog op een ander moment. Politiek was het na instorting van de USSR. Militair internationaal met de beëindiging van het Warschaupact (hoewel daar ook verschillende over wordt gedacht), economisch (éénwording van Duitsland) is het helemaal moeilijk.
Voor militair Nederland is het toch wel ergens in 1993-1995. Tijd dat we ons gingen storten op vredesmissies, beroepssoldaten, opschorting dienstplicht, afbouw van het leger etc.
De eerste joint samenwerking van U.S. en (toen nog) Soviet eenheden bij de invasie van Irak (aug 1990) wordt ook wel gezien als het definitief einde van de koude vijandigheden.
Het meetbare einde in het algemeen wordt door de officiële Britse History gesteld op 25 en 26 december 1991: op eerste kerstdag werd de hamer & sikkel van het Kremlin naar beneden gehaald en trad Gorbatsjov af, op tweede kerstdag erkende Rusland het einde van het soviet-tijdperk.

Dus: kerst 1991.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door Glencoe »

De verpakking en NSN zijn origineel. De serie 1005-17-056 verwijst naar klein kaliber wapens, inclusief de draagriemen.
Ik denk dat het een overgangsmodel is geweest, om de eerste Diemaco's van een riem te voorzien. In 1996 hadden we al andere riemen namelijk. De riem t.b.v. UZI en FAL waren beiden gelijk in de jaren tachtig en negentig: zwart, geweven stof, plm. 4 cm breed, v.v. twee ijzeren gesloten H-gespen.
Hier heb ik er ook een paar van, deze is wel een stuk korter: 1,30 tegen bijna 2 meter. Zit er nog verschil tussen de FAL en UZI riemen?
Leuk verzamelgebied en nog redelijk betaalbaar!
Zeker, de riem voor de FAl was maar liefst een hele euro. De UZI-riemen 4 voor een euro. Het moet natuurlijk wel leuk blijven :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door Erik »

Beide riemen waren gelijk. Makkelijk!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door patrickh »

Mmm kerst 1991, laat dat nu net zijn toen ik afzwaaide als Lichting 91-1 :lol:
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door Glencoe »

1991! daar heb ik ook nog wel een setje van. Twee verschillende kruisriemen dit keer. Beide riemen zijn gedateerd 1991 en waarschijnlijk ongebruikt.

Meteen weer een vraag: kan iemand mij meer vertellen over de bovenste riem? Deze is een stuk langer dan de normale riemen en een stuk minder stevig gemaakt. De randen zijn niet omgestikt of vastgesmolten. Ik vermoed dat dit weer een tussenoplossing was.
20190301_190019.jpg
20190301_185927.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door Erik »

Ik vermoed (...) dat het ook geen kruisriem is maar een draagriem van iets :? . NSN is anders (laatste vier cijfers) terwijl het in beide gevallen 'mannetjes' zijn. Ook het stiksel wijkt af.

Patrick, dat maakt jou officieel tot laatste dienstplichtig krijger van de koude oorlog!
(Listen! The guns stopped! Does that mean the war's over? Yeah! We survived the great 1914-1917 war!)

:lol: :lol: :lol:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door patrickh »

Erik, vanaf nu wil ik dan ook met RESPECT behandeld worden...
Plaats reactie