'Vier Nederlandse oud-SS'ers mogen uitkering van Duitse staat houden'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

'Vier Nederlandse oud-SS'ers mogen uitkering van Duitse staat houden'

Bericht door Charly1975 »

Vier Nederlandse voormalig SS'ers mogen hun uitkering van de Duitse staat houden, meldt de Duitse instantie die verantwoordelijk is voor de pensioenen.

Dat de vier zich destijds vrijwillig bij de SS hebben gemeld is geen reden om de uitkering in te trekken, schrijft de NOS.

Eerder werd bekend dat 34 hoogbejaarde Nederlanders nog vanuit Duitsland een aanvullend pensioen krijgen, omdat ze gewond zijn geraakt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het gaat voornamelijk om nabestaanden of Duitse staatsburgers die in Nederland wonen.

Naar aanleiding van dit nieuws heeft het Landschaftsverband Rheinland (LVR), de betrokken instantie, deze 34 gevallen opnieuw onderzocht. Zes van deze personen zijn Nederlandse oud-SS'ers. Alleen als er bewijs is dat zij misdaden tegen de menselijkheid hebben begaan, mag de uitkering worden ingetrokken.

Volgens het LVR zijn er bij vier van deze zes voormalig SS'ers geen aanwijzingen gevonden voor zulke misdaden. Een onderzoek loopt nog en van de zesde persoon is niet bekend waar hij woont. Daarom ontvangt de man al langer geen uitkering meer, aldus de NOS.

Bron: nu.nl
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: 'Vier Nederlandse oud-SS'ers mogen uitkering van Duitse staat houden'

Bericht door LDO »

Ik heb over dat krantenbericht behoorlijk zitten peinzen toen het voor het eerst openbaar werd.
Oorlogsvrijwilligers ontvangen nog steeds pensioen van Duitsland.
Mijn eerste reactie was namelijk dat ik dat niet meer als normaal vond.
Die heren hebben, kort door de bocht, gewerkt voor een baas (Duitsland) en dus gewoon recht op pensioen.
Misdadig regiem of niet, de baas is verantwoordelijk voor de werknemers ook ten tijde van mismanagement.
Zou mooi zijn als je van alles beloofd is toen je tekende en bij de wisseling van de wacht zegt de nieuwe baas dat het allemaal niet rechtsgeldig was en dat je maar ziet hoe je aan je geld moet komen.

Toen draaide ik de boel eens om, advocaat van de duivel, alles heeft 2 kanten, etc.
Ik vergelijk Nederlandse Waffen-SS vrijwilligers wel eens met geradicaliseerde (NL) moslim jongeren die zich in Syrië aansloten bij IS.
Volgens mij hadden die net zo veel het gevoel dat ze voor hun vrijheid de wapenen opnamen, ook al kijken wij daar met onze Westerse oggen HEEL anders tegen aan.
In beide gevallen is er volgens mij sprake van ernstige misleiding en mismanagement.
Hoe zou ik het vinden als die jongens (en meisjes) terug komen, wellicht hun straf uitzitten (en dus hun schuld aan de maatschappij vereffend hebben, laten we dat vooral niet vergeten), weer deel gaan proberen te nemen aan een normale maatschappij, maar later blijkt dat ze een vet pensioen ontvangen van een terreurorganisatie wegens bewezen diensten.
En toen verwarde mijn toch al afwijkende brein.
Toen vond ik het ineens niet meer zo logisch dat ze pensioen ontvingen van Duitsland.

Dus ik denk dat ik al die pensioentjes maar ga afpakken.
Mijn chronisch te kort op de maandelijkse begroting kan best wat aanvulling gebruiken.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: 'Vier Nederlandse oud-SS'ers mogen uitkering van Duitse staat houden'

Bericht door Jim »

Niet alleen SS maar ook degene die bij andere dienstvakken dienst hebben gedaan. En weduwen van. Belasting vrij. Het bedrag varieerd €400 tot €1500. Het betreft ook personen uit andere landen.

Joodse vervolgden die een kamp hebben overleeft krijgen een vergoeding per maand. Een van hen was op tv. Van zijn 170 familieleden had hij en 7 andere familieleden het overleeft. Hij krijgt bijna €30! Hier moet wel belasting over betaald worden.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: 'Vier Nederlandse oud-SS'ers mogen uitkering van Duitse staat houden'

Bericht door patrickh »

Duitsland volgt hier gewoon de regels op. Of we dat nu begrijpen of niet, daar gaat het niet om, is een Duitse aangelegenheid. Maar weer zeer opgeblazen, de SS ers zijn gelijk oorlogsmisdadigers, wat een eenzijdig denken. Moet je in de tijdsgeest zien, ze streden veelal tegen het Bolsjewisme, oftewel het Russische gevaar. Net zoals wij dus.

Staat totaal los van Joodse gevangenen, dwangarbeiders of wat dan ook.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: 'Vier Nederlandse oud-SS'ers mogen uitkering van Duitse staat houden'

Bericht door Jim »

patrickh schreef:Duitsland volgt hier gewoon de regels op. Of we dat nu begrijpen of niet, daar gaat het niet om, is een Duitse aangelegenheid.
Apart dat Duitse regering die de regels maakt , geen poging schijnt te doen de regels rechtvaardiger aan te passen. De SS is in 1946 een criminele organisatie verklaard. Zou betekenen dat de leden en weduwen voor dienst in een criminele organisatie gewoon een pensioen krijgen.
patrickh schreef:Maar weer zeer opgeblazen, de SS ers zijn gelijk oorlogsmisdadigers, wat een eenzijdig denken. Moet je in de tijdsgeest zien, ze streden veelal tegen het Bolsjewisme, oftewel het Russische gevaar. .
Veelal? Dat ze streden tegen Bolsjewisme- communisme klopt, net als tegen democratie tegen gelijke rechten,tenzij je een mannelijke arier was, tegen joden, tegen andere menselijke rassen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: 'Vier Nederlandse oud-SS'ers mogen uitkering van Duitse staat houden'

Bericht door patrickh »

Democratie...zoals de Amerikanen dat doen in het Midden Oosten...of deden in Vietnam...Het is gewoon niet zwart wit.
Zoals gezegd, moet je in die tijdsgeest zien, makkelijk om achteraf te oordelen/veroordelen. Ze vochten voor Duitsland, dus daarom Duitse uitkering. Volgens de regels, of we het daarmee nu eens zijn of niet.
Veel Nederlandse SS-ers mochten na WOII meevechten voor de Democratie in Korea, het Nederlandse leger had ze heel graag. Dus dan waren ze weer wel goed. Snap je, het is allemaal niet zo makkelijk.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: 'Vier Nederlandse oud-SS'ers mogen uitkering van Duitse staat houden'

Bericht door Jim »

patrickh schreef:Democratie...zoals de Amerikanen dat doen in het Midden Oosten...of deden in Vietnam...Het is gewoon niet zwart wit..
Ik heb het niet over democratie in Amerika of Amerikaanse politiek. Ik heb het over Nederland. Zoals het nu hier is is als gevolg van de acties toen.
En Amerika nu is niet heel ideaal, maar altijd te verkiezen boven de nazi tijd van toen.
patrickh schreef: Zoals gezegd, moet je in die tijdsgeest zien, makkelijk om achteraf te oordelen/veroordelen. Ze vochten voor Duitsland, dus daarom Duitse uitkering. Volgens de regels, of we het daarmee nu eens zijn of niet.
In de tijdgeest van toen waren er ook veel die het daar niet mee eens waren. Ik weet dat er genoeg waren die aan de Duitse zijde vochten voor fascisme en of tegen communisme. Of puur gewoon voor geld,actie,avontuur.
Ik ken het verhaal van een Nederlandse man die bij de Frans/Spaans grens was opgepakt in 1940 in een poging om naar Engeland te komen. Hij werd gewoon terug gestuurd naar Nederland zonder verdere conseqenties. Een jaar later sloot hij zich aan bij de SS. Was makkelijker als naar Engeland te komen.

Wat voor reden ze ook hadden. Ook toen hadden genoeg mensen door dat de bezetter een ideologie had die voor veel mensen onleefbaar zou zijn. En degene die zich inzetten voor die ideologie. Hadden besloten dat die andere mensen het moesten slikken en het gevolg voor sommigen zou zijn dat ze gingen stikken.
Ook toen had men in de gaten dat bevolkingsgroepen het leven onmogelijk werd gemaakt.

Genoeg in de Duitse legers hadden in de gaten wat er gebeurde met ongewenste burgers. En genoeg die het daar niet mee eens waren. Ik ken genoeg verhalen van Duitse militairen die tegen het regime in gingen. Een Duitse SS-er deserteerde in Normandië en vertrok per fiets naar Nederland waar hij in contact kwam met het verzet en daar actief mee hielp. Heeft hij niet overleeft.

Ook late inzicht is inzicht.
Er zijn er die dat inzicht nooit hebben gekregen. Ik vermoed dat dat de categorie is die zeer tevreden en zonder gewetensbezwaarden hun Duitse pensioen ontvangen.

Hoe fout, slecht, dubbelzinnig, geallieerde landen zich gedragen hebben voor tijdens en na de oorlog mag en kan besproken worden. Had nooit gekund onder fascistisch regime daarom ben ik groter voorstander van wat we nu hebben.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: 'Vier Nederlandse oud-SS'ers mogen uitkering van Duitse staat houden'

Bericht door patrickh »

Ik ook, dat is niet de discussie. Ze hebben recht op uitkering, daar gaat het om, is zo geregeld via de Duitse wet. Wie ben ik om hen te veroordelen.
Het is beter om van de Oranjes de uitkering af te pakken, Willem Alexander is niet eens een nazaat van de Oranjes... Kunnen ons beter daar druk om maken, een schande is het.
Checker
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 mei 2016, 09:49

Re: 'Vier Nederlandse oud-SS'ers mogen uitkering van Duitse staat houden'

Bericht door Checker »

plaatje schetsen

Neem de situatie in Nederland. jij leeft toen , pakweg 1942 en gezellig op een dorp.
leeftijd 24, 25 jaar, woont nog thuis, gezin van 5, waarvan 2 nog schoolgaande zusjes. Oude broer is vrijgesteld, want onmisbaar. Pa is naar de Arbeitseinsatz, niet duidelijk of dat moest of mocht, pa zei nooit zoveel. Je werkt, vast, als ambtenaar of arbeider en, nee nog niet getrouwd, geen kindjes. Leuke vriendin, van de juiste kerk.
Helaas:
nieuwe wet: werken voor de baas is verboden. Je kunt een paar dingen doen:
1-Onderduiken, maar waar en voor hoelang?
2-Melden vrijwillige Arbeitseinsatz, niet wetende waar en hoe dat werkt, maar dan komt er geld binnen, want het gaat al niet zo lekker meer met eten verkrijgen, je ziet het aan moeder.
3-niet-vrijwillige Arbeitseinsatz (slavenwerk, zegt koos van de overkant), je hebt er zo al een paar weggevoerd zien worden, en van horen zeggen nog meer.
4-Dienst nemen, De Moffen zitten zelfs ook op jouw dorp, en zijn op zich niet onaardig, een stuk beter dan de SS-troep die onderdak heeft in het buurdorp. Hoewel ze wel minder sympathiek zijn dan het eerste jaar. Ze zingen zo mooi, zegt je zusje. En ze eten goed, beter dan de meeste burgers...Vechten doen ze nooit meer, ja als een vliegtuig van de Britten overkomt, dat worden ze ineens actief. En het ziet er niet naar uit dat de Moffen ooit weer weggaan. Zij zijn de baas. Als je in het Duitse leger gaat, krijg je soldij, dat kun je opsturen, zodat ze thuis ook beter kunnen eten. Jullie hebben ook een ingekwartierde Mof, een indringer en een bezetter, maar hij is netjes en hij zet soms ineens wat extra te eten op tafel. maar hij vreet zelf ook veel.

Met politiek had je je nooit beziggehouden en je snap het eigenlijk ook niet helemaal. ja ze vechten tegen de bolsjewieken, dat schijnt erg volk te zijn staat er op ene pamflet van de NSB'ers, maar wat die nou precies willen...? ze zijn niet van de here, zegt de dominee, nou, dan zal er wel wat mis mee zijn. Maar ze vechten wel terug tegen de Mof, tenminste, dat zei Koos en die las de Trouw (zo'n illegaal krantje).
Twee andere jongens gaan wel, zijn ook geschikte lui, wel een beetje branie, die gaan, da's zeker, zal je meegaan?. Niet dat je voor vechten bent, immers, pa zat vroeger, ver voor de oorlog bij de zeemacht en was als zeemilicien soldaat in Indië geweest en verder nog wel, maar niet dat leek jou niks, nu ook niet, soldaat. nee hoor, liever niet, maar je moet toch wat, ....En je krijgt dan vast verlof om fijn naar huis te gaan.

Keuze 1, 2, 3, of 4. Het moet, je moet, je moet iets. Je zegt moeder niet wat je er van denk, dat bewaar je toch beter tot als het zover is.

---
Er zullen best NSB's bij zijn geweest, landverraders, avonturiers, vechtjassen, drukteschoppers, stomkoppen, crimi's, maar ook jongens nog, naief en a-politiek, onwetend en slimmere gasten. Uit eigen beweging, praktisch of uit overtuiging, misleid, verleid of stomdronken geronseld of wat dan ook.
Laatst gewijzigd door Checker op 19 mar 2019, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: 'Vier Nederlandse oud-SS'ers mogen uitkering van Duitse staat houden'

Bericht door patrickh »

Goed verwoord!
Checker
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 mei 2016, 09:49

Re: 'Vier Nederlandse oud-SS'ers mogen uitkering van Duitse staat houden'

Bericht door Checker »

plaatje schetsen (deel twee)

En toen kwam je terug, niet meteen toen het land weer bevrijd was, maar later. flink wat later
hoe ging het ook weer?

Moeder had nog navraag gedaan. Moest ze helemaal naar het Rode Kruis in Den Haag, met de trein. duur kaartje.
Ze hadden thuis niets meer van je gehoord. he-le-maal-niets. Moeder wist na haar bezoek dat je leefde. Hoera (1) In een kamp. 1945 was al voorbij, 1946 ook. maar
Je kwam thuis. levend hoera (2). maar De Oorlog, die was nog niet voorbij. Blijkt in je hoofd te zitten. Niet erover kunnen praten, maar wel spooksels, die langskomen als je je ogen sluit. Zusje, iets ouder als toen je weg ging...gaat vaak rennend de dokter halen. Die komt dan langs, met spoed, omdat je in de nacht weer doorslaat. Geeft kalmerend middel met spuit. Steeds weer. Enge dingen, iets met een (kolen)?mijn, het kamp, oorlogshandeling? iets anders. Je praat niet echt, niet helder, maar je droomt wel. Nachtmerries, onhoudbare vreselijke nachtmerries.
Dan blijkt er via-via iemand te zijn met wie je kan praten. met die persoon wel. waarover , dat zeg je verder tegen niemand. hij is niet van jouw kerk, maar wel in de here. Je vertrouwt hem en probeert in het reine te komen met jezelf en de spooksels te begraven. Niet makkelijk, niet even snel. lange weg.
Je trouwt, krijgt kinderen, maar als die een eigen stem krijgen en hun eigen weg willen kiezen, wordt het lastig, heel lastig. Jullie komen er niet uit. Je graaft je in. net als toen, maar dan anders. De kinderen hebben een aardje naar hun vaartje. graven zich ook in. Dat komt niet meer goed.
Een mooie uitkering van de Mof? Daar had jij nooit van gehoord. wat moest je daar voor doen dan? bij wie? nee je werkte gewoon voor de kost en ging braaf naar de kerk, die andere dan die van moeder en de rest. Zou je wel (bloed)geld van de Mof na willen hebben dan?
Checker
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 mei 2016, 09:49

Re: 'Vier Nederlandse oud-SS'ers mogen uitkering van Duitse staat houden'

Bericht door Checker »

Echte oorlogsmisdadigers worden gehangen. Neurenbergse rechtbank doet wonderen.
helaas pindakaas. Niet alle slechteriken worden in staat van beschuldiging gesteld of voorgeleid. Niet alle slechteriken worden veroordeeld tot de zwaarste straffen. Niet iedereen wordt gevonden. Niet iedereen wordt gezocht. ergo: Showrechtspraak. Het land (Duitland), moet immers weer verder en daar heb je leiders en voormannen en Arbeiter voor nodig? en ondernemers. Beetje Marshall hulp en hopen dat niet dezelfde fouten van 1918 worden gemaakt.

Vergelijk die SS-militairen en vergelijk ze met dwangarbeiders gebruikers...je weet wel, kleine, maar vooral ook die hele grote ondernemerfamilies zoals Von O. en die van K. . Die gingen weer verder met ondernemen en meebouwen aan het Duitse Wirtschaftswunder.

Werner von Braun c.s., die mannen kregen toch ook een leuke baan na mei 1945 in plaats van de strop?
De ellende van de V-1 en de V-2 waren al snel vergeten. ICBM's, Ruimtevaart mensen op de maan. En de hele wereld juichte.

Terug naar het topic:
uitkering terecht of onterecht? Gaan we het daar nu zoveel jaar later, als er bijna niemand meer van over is, écht over hebben, of is het een politieke bliksemafleider? ik denk het laatste. En als het oorlogsmisdadigers zijn, behandel ze zoals de rest. Gelijke monniken gelijke kappen.
Laatst gewijzigd door Checker op 19 mar 2019, 21:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: 'Vier Nederlandse oud-SS'ers mogen uitkering van Duitse staat houden'

Bericht door patrickh »

Weer helemaal mee eens!
Checker
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 mei 2016, 09:49

Re: 'Vier Nederlandse oud-SS'ers mogen uitkering van Duitse staat houden'

Bericht door Checker »

plaatje schetsen (deel 3 en epiloog).


Achteraf bleek dat toen jij vertrok jouw gegevens en ook jouw AUSWEIS werd gevorderd. Door het verzet.
Werd dankbaar gebruik van gemaakt. in verschillende vormen, maar steeds met jouw naam erop. Dat was nuttig, voor de goede zaak want zo bleven hij *verzetsman) en daardoor ook anderen uit handen van de moffen.

epiloog
lang niet iedereen was zich vooraf of zelfs tijdens zijn tijd in dienst van de moffen, bewust van de wandaden van het regime, of die andere eenheden pleegden, wandaden, misdaden en misdrijven die rond en tijdens 1940-45 werden gepleegd. Niet iedereen kwam met een trauma thuis. MAAR: Het grootste gajes had/heeft waarschijnlijk geen seconde spijt van hetgeen ze hebben uitgevreten, dachten en denken er niet eens over na. Gingen gewoon verder met wat hun leven. Al dan niet onder een nieuwe naam. In Duitsland of elders in de wereld.
Wie er nog niet voor heeft gezeten, zou dat alsnog kunnen doen. Kwestie van wetgeving en actie van het OM. cross-border. ( en zonder leeftijdsdiscriminatie, evenmin aan ziek zwak en misselijk-uitvluchten)
Verjaringstermijnen, Vergeving of Vervolging? Wel of geen pensioen voor SS'ers of x-uitkering het zijn allemaal (politieke) keuzes. Gemaakt of niet in jaren '40, 50, 60, 70, 80, 90 de jaren 0 en nu de 10's. Zowel van Duitse zijde als van Nederlandse.

Nu we over Nederland hebben. De Grebbeberg, mei 1940.
Kreeg die bevelhebber en die commandant der Marechaussee naast een medaille OOK een mooi pensioen? Ondanks dat zij orders gaven om op de in wanorde terugtrekkende / vluchtende en vaak munitieloze eigen troepen bij de Grebbeberg te schieten?? hoeveel sneuvelden er daar onnodig? Moord? (o nee tis oorlog.)

De KMAR had natuurlijk kunnen helpen om oprukkende vijand terug te drijven. Over de hoofden schieten, Orde herstellen, formeren en herbewapenen.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: 'Vier Nederlandse oud-SS'ers mogen uitkering van Duitse staat houden'

Bericht door Kugelblitz »

Goed verhaal, zo denk ik er grotendeels ook over. Het is achteraf makkelijk praten.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie