bodemvondst: stripper clips met logo en hulzen in de duinen

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
Checker
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 mei 2016, 09:49

bodemvondst: stripper clips met logo en hulzen in de duinen

Bericht door Checker »

hallo allemaal,

patroonhulzen en clips gevonden in de duinen van ZH; 5 stripper clips, 7 patroonhulzen, bij elkaar

eentje met dit stempel met knelrand,
P. 34 S* 233

Stripper clips (hoe heet dat op zijn Duits??) en de patroonhulzen lagen op 1 plek van 20x20cm, een paar (iets boven het zand, vrij zichtbaar, een paar andere andere een paar cm onder het zand . Ik denk stripper clips van -denk ik -een karabijn geweer, b.v. grendel gewehr 98 / Mauser 98 :?: ?

Bij het schoon krassen vertoonden de clips iets dat ik niet had verwacht :) merktekens op de verende zijde.
clip: 1 x met een "M met en Boog"- eromheen en
1x clip met " letter B (dik) en S (dun) over elkaar heen en omcirkeld

een aantal patroonhulzen clips had enige tot zware koperoxide en daarin verkleefd zand/zout én soms dikke (ferro-achtige) roestvormingsklonten, daardoor stempels niet zichtbaar / laten liggen
Laatst gewijzigd door Checker op 20 mar 2019, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Checker
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 mei 2016, 09:49

Re: bodemvondst: stripper clips met logo en hulzen Duinen

Bericht door Checker »

afmetingen van de iets gekrompd staande clips: 5,3 cm x 1,2 cm.
aan de zijkanten 3 opliggende streepjes, midden onderop een 4,5 cm lange opliggende geleidestreep.

ik ken een ander type clip,
bijna vlak, zeer lichte kromming, afmetingen 6 cm x 1,4 cm.
aan de zijkanten 1 omliggend streepje, onderop 2 ovale openingen, de letter H er in gestanst. geen midden opleggende geleidestreep.

voor welke wapens / magazijnen zouden kunnen ze zijn geweest?
Plaats reactie