Voorstellen en vondst

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Tin-Tin
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 apr 2019, 20:48

Voorstellen en vondst

Bericht door Tin-Tin »

Zal me gelijk even voorstellen want door mijn enthousiasme is me dat bij mijn eerste post ontschoten.

Mijn naam is Tin Tin, ik kom uit Tilburg en ben 39 jaren oud.
Mijn interesse voor de 2e wereldoorlog heb ik al sinds ik een klein manneke was.
Boeken, documentaires, youtube filmpjes en musea behoren tot mijn favoriete bezigheden.
Al een flinke tijd hield het me bezig om er op uit te gaan naar Bunkers en het zoeken naar spullen.

Gisteren was de dag dat ik een geluksvogel was, vrouwlief had een metaaldetector voor me gekocht met daarbij een pinpointer en een mooie stoere pet (makro) Natuurlijk zelf een schop, handschep en borstel gekocht voor het graven.

Vannochtend vond ik het een mooie dag om te beginnen, dus ben ik erop uit gegaan naar een plek waar ik als klein jongetje al kwam en waarvan ik wist dat er iets te vinden moest zijn.

En wat zal ik zeggen, gevonden heb ik iets :)

Na een x aantal graafpogingen (veel scherven) kwam ik uit op een Mortier/Brandbom.
Heb gelijk de politie gebeld en heb daarbij mijn coordinaten via een bericht van de politie doorgegeven.
Een explosievendeskundige van de politie kwam kijken naar mijn vondst en liet mij weten dat de brandbom niet gevaarlijk was, we hebben de bom terug gegraven en gemarkeerd zodat de EOD deze makkelijk kan vinden.
Heb natuurlijk wat foto´s geschoten en heb restanten van zo´n bom gevonden en meegenomen.
Er staan wat nummers in geslagen alleen ik weet niet waar ik hier meer info over kan krijgen.

Is het mogelijk om wat foto´s te plaatsen, misschien hebben de kenners hier op dit forum wel een idee?
De foto´s zijn vrij groot, is dat een probleem?

Alvast bedankt, en fijn weekend.

Groet, Tin-Tin
Bijlagen
IMG_5988.JPG
68A49274-B319-4F31-9310-B21785AFE63B.JPG
trotse ikke
trotse ikke
De mortier
De mortier
Laatst gewijzigd door Tin-Tin op 06 apr 2019, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Tin-Tin
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 apr 2019, 20:48

Re: Voorstellen en vondst

Bericht door Tin-Tin »

de foto´s die niet te groot zijn.
Bijlagen
IMG_5997.JPG
IMG_6001.JPG
Tin-Tin
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 apr 2019, 20:48

Re: Voorstellen en vondst

Bericht door Tin-Tin »

Het is een Luftwaffe 1kg Incendiary Bomb uit 1939 (Brandbom)

Impactzekering AZ 13 A
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Voorstellen en vondst

Bericht door racefiets »

Niet gevaarlijk... Misschien een leuk stukje om eens door te kijken.
http://www.bocn.co.uk/vbforum/threads/3 ... light=az13
Tin-Tin
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 apr 2019, 20:48

Re: Voorstellen en vondst

Bericht door Tin-Tin »

Dank je!

Ik mocht ´m helaas niet meenemen.
Politie zei dat de EOD deze ging opruimen in de loop van deze/volgende week.
Ze zullen mij bellen als men dit gaat doen.

Als ik het goed begrijp is deze brandbom niet afgegaan omdat deze niet met zijn neus de ontsteking heeft laten afgaan? Deze staat dan eigenlijk nog op scherp, toch?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Voorstellen en vondst

Bericht door racefiets »

Er zijn verschillende soorten ontstekers in deze brandbommen. Ook versies die je zeker niet wilt hebben. Dus helaas dat je hem niet mee mocht nemen.... maak daar maar grlukkig van.
Plaats reactie