Rheindal Rupert 10 mei 1940 Voorshoven

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
ronwitting
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 apr 2019, 07:37

Rheindal Rupert 10 mei 1940 Voorshoven

Bericht door ronwitting »

Beste,
Ik ben op zoek naar een Duitse soldaat die op 10 mei 1940 stierf in ons dorp Neeroeteren.
Het verhaal volgens ooggetuigen:
In de voormiddag om 11h van de tiende mei 1940, verschenen plots een tiental Duitsers te fiets in Voorshoven-Neeroeteren. Ze fietste langs de Voorshoventerweg tot aan de boerderij van Lemmens, hier ging een van hun in het varkenskot, waar zich aan de kanaalzijde een klein venster bevond. Deze soldaat wilde de omgeving verkennen en stak zijn hoofd aan het venster, dit was voor de troepen aan de andere kant van het kanaal de gedroomde schietschijf. Zo gebeurde het, dat er schoten vielen van Waterloos kant uit richting venster Varkenskot. Hier moet dan een kogel de onfortuinlijke soldaat in hoofd getroffen hebben. De andere soldaten sloegen op de vlucht en lieten hun vriend achter. De soldaat werd door de bewoners van Voorshoven begraven langs de Kinrooiersteenweg, waar hij later door de ouders van de soldaat is opgraven en naar Duitsland is gebracht. Deze soldaat zou Rheindal of Reindal of ..... Rupert genoemd hebben en was eerst 20 jaar.
Zou ik de gegevens van deze soldaat kunnen terug vinden? Langs het WAST in Berlijn zou een mogelijkheid zijn, maar ik weet geen geboortedatum. Zijn er misschien leden die kunnen weten welke eenheid het kan geweest zijn? MVg Ron
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Rheindal Rupert 10 mei 1940 Voorshoven

Bericht door asjemenou »

Hallo Ron,
Je topic heb ik verplaatst naar deze rubriek.
Op het forum krijgen we regelmatig oproepen om hulp tot opsporing van een persoon uit de oorlog.
Voor dit soort speuracties is het wel van belang dat je de volledige naam, geboortedatum etc. hebt van de (Duitse) persoon die je zoekt. Onder deze gegevens staan ze ook geregistreerd in de archieven van de Deutschen Dienststelle (WASt), tegenwoordig het Bundesarchiv en de Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge . Misschien kun je op naam gaan zoeken via de website van de Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge; https://www.volksbund.de/nl/volksbund.html .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie