voor mij onkende medaille

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

voor mij onkende medaille

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo,

Deze medaille zat tussen een lot Belgische medaille (WW I en WW II) dat ik onlangs heb aangeschaft.

Ik vermoed dat dit een Russische medaille is.

Wet iemand hier meer over ?
(
_DSC0184_01.JPG
_DSC0166_01.JPG

welke, origineel, waarde enz ?)

Alvast bedankt
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
JSS
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 apr 2008, 22:11
Ontvangen: 1 keer

Re: voor mij onkende medaille

Bericht door JSS »

Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Orde van Sint Nicolaas de Wonderdoener

Bericht door asjemenou »

Hallo Uniformverzamelaar,

De onbekende medaille is een decoratie uitgegeven door het Huis van de Romanovs (in ballingschap). Het is de Orde van Sint Nicolaas de Wonderdoener (Орден Святителя Николая Чудотворца). Het is dus geen Russische staatsonderscheiding.
Het Huis van de Romanovs zijn dus nazaten van de vroegere tsaristische familie van Rusland. Het lot van de laatste tsaar van Rusland Nicolaas II en zijn gezin is welbekend. Wat minder bekend is, is dat de bolsjewieken het ook op de andere leden van de Romanov familie hadden voorzien. Tenslotte konden zij ook desgewenst aanspraak maken op de troon en op vroegere eigendommen van de tsaar. Ondanks dat de meest belangrijke Romanovs naar het buitenland waren gevlucht zijn er wel leden van deze familie door de bolsjewieken vermoord.
Oorspronkelijk zou deze huisonderscheiding al in 1915 worden uitgegeven maar de revolutie van 1917 verhinderde dit.
De rechtmatige opvolger van tsaar Nicolaas II, zijn neef tsaar Cyril I Vladimirovich van Rusland (in ballingschap) heeft de huisonderscheiding in 1929 ingesteld. Cyril I leidde het Huis van de Romanovs van 1922 tot 1938.
De orde werd verleend aan personen die onder Russisch commando hadden gevochten gedurende de eerste wereldoorlog. De Romanovs hebben de Orde van Sint Nicolaas de Wonderdoener bij meerdere juweliers laten vervaardigen daarom bestaan er ook meerdere varianten van.
Wat voor een variant jouw exemplaar van de Orde van Sint Nicolaas de Wonderdoener is en of deze origineel is durf ik niet te zeggen. Dit zou je echt aan een kenner moeten vragen. Als ik mij niet vergis dan heeft het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis in Brussel een fraaie collectie Russische WOI militaria en onderscheidingen. Misschien kunnen zij je meer vertellen over de orde.
Het Huis van de Romanovs heeft overigens ook een eigen website. Op deze website staat ook iets over de orde vermeldt; http://www.imperialhouse.ru/rus/monogra ... s/117.html en http://www.imperialhouse.ru/rus/history ... 2/253.html . Deze webpagina's zijn wel in het Russisch maar je kunt de Russische tekst eventueel vertalen met een vertaalprogramma.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: voor mij onkende medaille

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt Asjemenou
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
JSS
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 apr 2008, 22:11
Ontvangen: 1 keer

Re: voor mij onkende medaille

Bericht door JSS »

Graag gedaan...
Plaats reactie