Mogelijke delen uitrusting landmacht

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Mogelijke delen uitrusting landmacht

Bericht door Max G »

Beste forum leden,

Ik heb een paar vraagjes over een paar voorwerpen die ik heb gekregen van mijn opa. Ik wil graag een ere lijstje voor hem maken wat spulletjes van hem bij de lamdmacht. Maar nu weet ik niet zeker of deze van defensie zijn of voor op bvb. vakantie (eigen gebruik). Zouden jullie mij hiermee kunnen helpen? Het betreft een zakmes (lukt me niet zo 1 2 uit tevouwen, wellicht later), een vergrootglas, een kompas en een hanhart stopwatch (deze heb ik wel al gevonden maar is een "normale" stopwatch maar misschien werden deze ook bij defensie gebruikt?) Mijn opa was in dienst van 1967 tot 1969 bij de geneeskundige troepen.

Met vriendelijke groet Max
Bijlagen
20190429_133442.jpg
20190429_133420.jpg
20190429_133407.jpg
20190429_133401.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Mogelijke delen uitrusting landmacht

Bericht door Erik »

Het kompasje is geen militair item of anders gezegd: in de jaren zestig (tot in de jaren tachtig) werd het Askaniakompas gebruikt (later ook het Wilkie)
De chronometer ken ik niet; mogelijk (...) dat het een militaire achtergrond heeft. Rijst dan de vraag hoe een dienstplichtige over zo'n instrument kan beschikken! Denk dan ook dat het een civiele aanschaf betreft.
Het zakmes heeft een militaire achtergrond. Als je 'm openklapt zie je dat het mes aan de basis een halve-maans-uitslijping heeft. Het is een mes wat behoorde bij de verbindingsuitrusting. Ook het Rode Kruis (toen nog geüniformeerd) was bewapend met dit mes en zo zijn ze ook gekend: Rodekruis-mes.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Mogelijke delen uitrusting landmacht

Bericht door patrickh »

En de BB had eenzelfde mes.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Mogelijke delen uitrusting landmacht

Bericht door Erik »

patrickh schreef:En de BB had eenzelfde mes.
Inderdaad. Ik denk dat het aangeschaft was voor civiele, geüniformeerde diensten die in de 'hulpverleningssfeer' zaten. Je komt ze nog wel regelmatig tegen (de mesjes, niet de hulpverlenerssferen).
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Re: Mogelijke delen uitrusting landmacht

Bericht door Max G »

Dankuwel heren voor deze reacties! Ik zal kijken of ik met wat hulp en wst olie het zakmes open kan krijgen :)
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Re: Mogelijke delen uitrusting landmacht

Bericht door Max G »

Erik schreef:Het kompasje is geen militair item of anders gezegd: in de jaren zestig (tot in de jaren tachtig) werd het Askaniakompas gebruikt (later ook het Wilkie)
De chronometer ken ik niet; mogelijk (...) dat het een militaire achtergrond heeft. Rijst dan de vraag hoe een dienstplichtige over zo'n instrument kan beschikken! Denk dan ook dat het een civiele aanschaf betreft.
Het zakmes heeft een militaire achtergrond. Als je 'm openklapt zie je dat het mes aan de basis een halve-maans-uitslijping heeft. Het is een mes wat behoorde bij de verbindingsuitrusting. Ook het Rode Kruis (toen nog geüniformeerd) was bewapend met dit mes en zo zijn ze ook gekend: Rodekruis-mes.
En nog over het mes, wat zou ik het best op internet kunnen opzoeken om het mes terug te vinden?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Mogelijke delen uitrusting landmacht

Bericht door Erik »

Zoeken op rode kruis, BB, zakmes, verbindingsmes, verbindingsuitrusting, legermes 1940 etc.
Je vindt er waarschijnlijk weinig van. Een dergelijk mes (dat weet ik pas als je 'm hebt opengeklapt) zat ook in het etuitje bij de lijnwerkerstang en was altijd (begrijpelijk) kwijt/vermist. Het vooroorlogse Nederlandse 'knipmes' zag er ook zo uit. Er moeten er duizenden, tienduizenden van in omloop zijn. Zelf heb ik meerdere exemplaren die ooit per doos zijn verkocht als 'Rode-kruismes'. Het halvemaanvormige uitslijpinkje, geslepen, doet echter richting de lijnwerkers denken.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Re: Mogelijke delen uitrusting landmacht

Bericht door Max G »

Het is me gelukt om het zakmes open te klappen!
Bijlagen
20190512_113157.jpg
20190512_113147.jpg
Plaats reactie