Munitie K98k

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
tonrsd
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2017, 10:23

Munitie K98k

Bericht door tonrsd »

Ik ben geïnteresseerd in verzamelen van munitie / doosjes voor de K98k.
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Munitie K98k

Bericht door Erik »

Hallo Tonrsd!

Munitiedoosjes zijn ook erg leuk om te verzamelen. Scherpe munitie is in de regel aan wetgeving gebonden.
Wat wil je met deze aankondiging? Verzameling laten zien, oproepen of iemand iets te koop heeft, waardeschatting?
Lees het forum goed door, voor elke vraag is er wel een forumdeel!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
tonrsd
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2017, 10:23

Re: Munitie K98k

Bericht door tonrsd »

Hallo Erik, het doel is in contact komen met andere verzamelaars en ja als men iets te koop heeft dan is het een kans om de verzameling uit te breiden. Ik ben me bewust van de wetgeving, verlof houder en eigenaar van onder andere een prachtige K98k.

Groet Ton.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Munitie K98k

Bericht door Erik »

Zal ik je topic dan bij `collecties en aanwinsten´ plaatsen, bij ´Militaria Asmogendheden´? Dat is de locatie voor verzamelingen e.d.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie K98k

Bericht door racefiets »

Hallo Ton, ik zou je willen adviseren om dit soort vragen bij de NVBMB te stellen. Daar komen zowat alle munitieverzamelaars van Nederland. En als je enkel een schietsportverlof hebt zou ik nog even kijken naar welke types munitie je mag bezitten als sportschutter. Niet alle uitvoeringen van de 7,92x57 vallen daar onder. Enkel de s.S, S.m.E en de korte baan uitvoering waar je al een leuk doosje van hebt.
tonrsd
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2017, 10:23

Re: Munitie K98k

Bericht door tonrsd »

Erik dank en ja verplaatsen lijkt me dan beter.

Racefiets dank en zal mijn licht eens opsteken bij NVBMB.

Ton.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie K98k

Bericht door racefiets »

Kan het je ten zeerste aanraden als je serieus interesse in munitie hebt. Er gaat dan een wereld voor je open.
tonrsd
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2017, 10:23

Re: Munitie K98k

Bericht door tonrsd »

Ja ga ik zeker doen en je weet maar nooit, inmiddels aanvraag voor lidmaatschap verstuurd. Ben nog even benieuwd naar jou opmerking dat je niet alle soorten 8x57 voorhanden mag hebben ? Heb jij een verwijzing waar ik daar wat meer over kan vinden.

Groet Ton.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie K98k

Bericht door racefiets »

Moet zelf ook even zoeken waar het exact staat maar volgens mij in de circulaire. Gaat over de indeling van de diverse soorten naar cat3 munitie en cat2 munitie. Tevens is er een beperking voor sportschutters die niet alle soorten voor handen mogen hebben. Zal morgen wel even helpen zoeken.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie K98k

Bericht door racefiets »

Moet zelf ook even zoeken waar het exact staat maar volgens mij in de circulaire. Gaat over de indeling van de diverse soorten naar cat3 munitie en cat2 munitie. Tevens is er een beperking voor sportschutters die niet alle soorten voor handen mogen hebben. Zal morgen wel even helpen zoeken.
tonrsd
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2017, 10:23

Re: Munitie K98k

Bericht door tonrsd »

Ik denk dat ik eruit ben, cwm wwm en rwm zijn allen niet even duidelijk over dit onderwerp. Vaststaat in ieder geval dat je als verlofhouder (wm4) cat 3 munitie (voor de wapens die bijgeschreven zijn) voorhanden mag hebben met uitzondering van pantser doorborende, lichtspoor, koppen met explosieve lading en sommige expanderende koppen. Het zal ongetwijfeld voor verzamelverlofhouders (wm10) weer net even anders liggen. Als ik dan de bijbel op het gebied van Duitse 8mm munitie mag volgen dan is er verzameltechnisch nog het nodige bij elkaar te sprokkelen.
tonrsd
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2017, 10:23

Re: Munitie K98k

Bericht door tonrsd »

Oeps vergeet de foto bij te voegen van de bijbel der bijbels hahaha
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Munitie K98k

Bericht door racefiets »

Dat is een leuk boek inderdaad. Is inmiddels al wat gedateerd maar nog steeds een geweldig naslagwerk.
Zit zelf ook in de 7,92x57 enkel begin ik niet aan doosjes. Als verzamelaar zit ik ook aan max 10.000 patronen en in combinatie met een schietsportverlof beperk ik me tot losse patronen, clips en korte stukjes banden.
Qua wetgeving heb je het inderdaad goed uitgezocht.
Als verzamelaar mag je inderdaad alle soorten hebben mits ze binnen je verzamelgebied vallen.
tonrsd
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 sep 2017, 10:23

Re: Munitie K98k

Bericht door tonrsd »

JA dank weer voor reactie, het gedateerd zijn van het boek betwijfel ik een beetje. Ik verzamel vanaf 1976 en ben eigenlijk nog nooit iets tegen gekomen wat daar niet in vermeld stond, inderdaad een geweldig naslag werk. Als verzameling zijn het voor mij ook vaak losse patronen die dan weer geënt zijn op de verschillende wapens uit de WO2 tijd (verschillende nationaliteiten) waar ik ook regelmatig mee schiet (maar dan natuurlijk niet met de verzamelde munitie).

Goed ik neem aan dat Erik dit artikel nog gaat verplaatsen naar de juiste groep.

Groet Ton.
Plaats reactie