Nederlands 'gekleed tenue' Lt. Infantrie

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Nederlands 'gekleed tenue' Lt. Infantrie

Bericht door Julian »

Hallo!

Het is alweer een tijd geleden (lees 2014) sinds mijn laatste aanwinsten als militaria verzamelaar. Het heeft in de tussentijd allemaal op een heel laag pitje gestaan, maar de interesse is nooit verdwenen!
Ik heb mij in het verleden altijd gericht op Duitse militaria, maar wil dit nu verbreden naar andere landen en ook andere conflicten. En daarom hier mijn nieuwste aanwinst:

Uniform 'gekleed tenue' met kepi.
Op naam van 'Binnendijk' Luitenant Infantrie, Mei 1938
unnamed.jpg
unnamed2.jpg
P1030480.JPG
Omdat mijn kennis van Nederlandse militaria niet érg toereikend is hoopte ik op jullie hulp wat betreft het verder aankleden van het uniform. Deze uniformen werden meestal met een oranje sjerp gedragen als ik het goed heb. Werd hier ook een sabel bij gedragen? En zo ja, hoe werd deze bevestigd?
Ook is te zien dat er ooit een onderscheiding is geplaatst. Enig idee welke dit zou kunnen zijn?
Zijn er nog andere stukken om dit uniform mee af te maken?

Bedankt,

Julian
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlands 'gekleed tenue' Lt. Infantrie

Bericht door Erik »

Het betreft het jasje van de Reserve Eerste luitenant W.T.G.A. Binnendijk, die in de ranglijst van 1935 nog te boek staat als Res. Tweede luitenant. Hij is geboren in 1911 en was ingedeeld bij 13RI. Zijn ranglijstnummer is 1208. Er staan geen onderscheidingen vermeld bij zijn naam.
Gezien zijn geboortejaar zal hij in 1931/32 onder dienst zijn gekomen. Het officierskruis heeft hij dan nog niet.
Gewoonlijk wordt op dit tenue de oranje sjerp gedragen, de sabel (voor de infanterie de wandelsabel M. 1912) wordt aan een singel met afhangriem gedragen onder de jas.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Nederlands 'gekleed tenue' Lt. Infantrie

Bericht door Bert-Jan »

even gegoogeld:
Een foto van de beste man
Een foto van de beste man
en hier word hij ook nog genoemd
en hier word hij ook nog genoemd
in 1940 zat hij bij het 6e R.I.
in 1940 zat hij bij het 6e R.I.
Hij heeft ook een boekje gemaakt over het 6e R.I.

https://weerderheemcollecties.nl/cgi-bi ... t&istart=1
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Re: Nederlands 'gekleed tenue' Lt. Infantrie

Bericht door Julian »

Bedankt heren! Waardevolle informatie!
Ik ga eens kijken voor een sjerp, sabel en de juiste bevestiging hiervoor.
Gebruikersavatar
Julian
Lid
Berichten: 767
Lid geworden op: 16 jul 2005, 19:08
Locatie: Twisk, NH

Re: Nederlands 'gekleed tenue' Lt. Infantrie

Bericht door Julian »

Zo! Dat ziet er alweer wat beter uit! Sjerp en Fouragère toegevoegd.

Nog even terug komend op de bevestiging voor de onderscheiding. Aangezien er geen onderscheidingen op zijn naam staan kunnen we er dus vanuit gaan dat dit om het officierskruis gaat? Deze wordt (als ik het goed heb) pas na 15 jaar dienst uitgereikt, dus zal hij in dienst gebleven zijn na de oorlog en zal toen het officierskruis hebben ontvangen. Correct :) ?

Edit: zojuist gevonden dat hij na de oorlog werkzaam is geweest als politie commissaris, welke jaartallen heb ik nog niet kunnen vinden
3.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlands 'gekleed tenue' Lt. Infantrie

Bericht door Erik »

Julian schreef:Nog even terug komend op de bevestiging voor de onderscheiding. Aangezien er geen onderscheidingen op zijn naam staan kunnen we er dus vanuit gaan dat dit om het officierskruis gaat?
Niet speciaal. Het kruis zal hem, gezien zijn vermoedelijke jaar van intreding in de krijgsmacht, pas in 1946 of iets later worden uitgereikt.
Julian schreef:Deze wordt (als ik het goed heb) pas na 15 jaar dienst uitgereikt, dus zal hij in dienst gebleven zijn na de oorlog en zal toen het officierskruis hebben ontvangen. Correct :) ?
Dat klopt, het kruis wordt na 15 jaar uitgereikt. Daarvoor behoef je niet onder daadwerkelijke dienst te zijn; voor de reservisten gaat dezelfde termijn op. Dus bij leven en welzijn (en het niet veranderen van zijn status van 'Reserve-officier') zal hij na de oorlog het kruis hebben opgespeld gekregen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Maria Hiske
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2019, 17:27

Re: Nederlands 'gekleed tenue' Lt. Infantrie

Bericht door Maria Hiske »

The uniform was my father’s. Nice to hear it is still there,

How did you find it?

MHiske
Canada
Plaats reactie