Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
asjemenou schreef:De UNIFIL M53 Type II helm blijf ik toch wel bijzonder vinden. Vooralsnog houd ik het op een incidenteel geval.
Uit een persoonlijk ontvangen reactie van Kevin de Joode begrijp ik dat hij er ook niet echt een verklaring voor heeft. De helm zou dus bestemd zijn voor UNIFIL personeel zonder gevechtstaken. Ik vind deze omschrijving nogal discutabel. Stuur je defensie personeel naar een oorlogsgebied met een deels afgekeurde helm?
44 Painfbat had een oefenset helmen (en rieten schilden, en wapenstokken etc) voor de 'blauwe' opleiding in Nederland. Het zou mij zeker niet verbazen als dit feitelijk afgekeurde helmen zouden zijn omdat ze geen verdere taak hadden dan het uitbeelden van een blauwe helm. Mijn meest intelligente worp zou zijn: afkomstig uit een oefenset.
Een late reactie van mijn kant maar volgens mij hebben wij in dit topic deze discussie al eens gehad. Ik heb het dan over deze VN helm; viewtopic.php?f=80&t=39183&start=120 .
Het is zeker mogelijk dat de helm is (door)gebruikt als oefenmateriaal maar het lijkt mij niet dat de helm al in 1979 in zo'n oefenset terecht is gekomen. Uit navraag bij oud UNIFIL militairen blijkt dat zij oefenden met een groene helm. De blauwe M53 buitenhelm kregen zij pas bij vertrek naar Libanon uitgereikt.
Wie het allemaal nog eens wil nalezen die moet dit topic dan maar eens doorscrollen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Bertje1964 schreef: 29 okt 2018, 14:09
Dag Mannen
ik heb weer een M53 gevonden deze keer met een vreemde stempel, een U in een vierkant, weet iemand wat dit betekend?
In de rand staat LS28-63B
Is hier het jaartal 63?
De binnenhelm is luchtmacht grijs gemaakt door BECCON in1987
dus ik denk dat deze helm bij de luchtmacht in gebruik is geweest maar wat betekend die U in het vierkant?
Heb nu ook een helm met de letter U, ook een LS 58, met een Beccon binnenhalen, weet iemand waar de U voor staat?