Pukkel KL met vakverdeling?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Pukkel KL met vakverdeling?

Bericht door Kugelblitz »

Heren,

Aangezien er hier heel wat (oud)gedienden op het forum zitten is er vast wel iemand die dit weet:
Ik heb een voormalige canvas tas van de KL aangeschaft, welke ik wil gebruiken als schoudertas in m'n vrije tijd. Had vroeger al eens een 'gewone' pukkel aangeschaft, maar toch weer van de hand gedaan omdat alle spullen zo rondslingeren in dat grote vak. Toen ik er recent een tegenkwam mét vakverdeling heb ik die aangeschaft.

De verkoper bood hem aan onder de noemer 'radiotas', maar had er duidelijk zelf geen verstand van. Iemand anders had hem echter verteld dat het een radiotas was. Iemand van jullie die weet waar deze tas oorspronkelijk voor bedoeld was/is; daadwerkelijk als radiotas? Worden deze tassen nu nog gedragen?

Wat me overigens wel opviel is dat de schouderriem vrij kort is voor mij, als je de riem diagonaal over de borst draagt (als een messengerbag) dan zit de tas echt op de heup. Hoort dat? Iets lager zou met mijn 1,84 m wel prettig zijn. Of werd de riem in het veld sowieso niet diagonaal gedragen?

Groet en dank, Kugel! :mrgreen:
Foto 22-06-19 om 13.47.jpg
Foto 22-06-19 om 13.47 (1).jpg
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Pukkel KL met vakverdeling?

Bericht door earlymb »

Deze vakverdeling is normaal en hoort standaard zo te zijn; in een van de voorste vakken past precies een set messtins. De schouderriem is een standaard brace en ik geloof dat die in meerdere lengtes kwamen, teminste de Britse.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Pukkel KL met vakverdeling?

Bericht door Kugelblitz »

Aha, dank! Met vakverdeling is dus gewoon de standaard bij de pukkels?
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Pukkel KL met vakverdeling?

Bericht door Glencoe »

Elke soldaat kreeg in de periode 1945 tot +- 1990 twee tassen uitgereikt (eerst brits, daarna soortgelijk KL).

De Gevechtstas (of pukkel) heeft wel een vakverdeling. Hierin werden o.a. de messtins, naaisetje en dergelijke meegedragen.

De ransel is groter en heeft geen vakverdeling, deze tas werd meestal bij het transport gehouden en niet in het veld meegenomen. Hierin zat o.a. een setje reservekleren.

Zover ik weet zijn er voor de KL nooit verschillende maten schouderriemen gemaakt, bij de britten was dit wel het geval, maar bij hen moest er nog meer aan de uiteinden worden bevestigd.

Mocht je nog geïnteresseerd zijn in een langere schouderriem: er is een legerdump die uit mantel- en hoekriemen een aantal langere schouderriemen heeft gemaakt. Ik heb er eventueel wel een voor je over, maar ik kan je ook het adres wel geven. Voor meer info: viewtopic.php?f=32&t=43212
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Pukkel KL met vakverdeling?

Bericht door Jim »

Glencoe schreef:Elke soldaat kreeg in de periode 1945 tot +- 1990 twee tassen uitgereikt (eerst brits, daarna soortgelijk KL).
Zover ik weet zijn er voor de KL nooit verschillende maten schouderriemen gemaakt, bij de britten was dit wel het geval, maar bij hen moest er nog meer aan de uiteinden worden bevestigd.

In mijn militaire diensttijd droegen we er nooit een schouder riem op de pukkel. Altijd met de setje L-riemen op de rug. Echter als we alle meuk mee moesten slepen waar dan ook naar toe deed ik wel een van mijn riemen er op en droeg deze zoals een "messenger bag" Ik ben 1.82 kan me echter niet herinneren dat deze zo hoog zou zitten. In de riemen kon degelijk wel lengte verschil zitten maar mogelijk dat dit te maken had met verschillende fabrikanten? De mijne waren gloednieuw gemaakt van een kunststof webbing. Mijn pukkel was ook van een kunstof en niet van stof
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Pukkel KL met vakverdeling?

Bericht door Kugelblitz »

Dank mannen, voor de uitvoerige informatie! Wat zat er dus in principe in die 3 vakken? 2 messtin's in de beide kleine vakken en in het grote vak?

@Glencoe, dank voor de tip en het aanbod, ik houd het even in gedachten! Mogelijk ga ik toch alsnog voor een ander model tas, aangezien ik het storend vind dat de vakverdeling niet aan de bodem van de tas vastzit, waardoor je rotzooi desondanks door de hele tas vliegt, haha... ;)

Groet, Kugel!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Pukkel KL met vakverdeling?

Bericht door Glencoe »

Mijn vader heeft zijn pukkeltje (midden jaren '80) nog steeds model ingepakt. Ik weet even niet uit mijn hoofd hoe die zijn ingedeeld, maar ik heb een aardig idee. De Messtins zitten elk los in een vak met verdeeld over de tins o.a. reservesokken, oordopjes, naaisetje, handdoek, tandenborstel. In het grote vak zit volgens mij vooral reserve ondergoed.

Voor informatie van mensen die er meer verstand van hebben verwijs ik je graag door:
http://www.41dko.eu/psu/

Bonus informatie: In de britse variant zouden de twee vakken oorspronkelijk bedoeld zijn voor de messtins en veldfles. Al snel werd besloten tot het invoeren van een aparte drager voor de veldfles. Omdat het pukkeltje ook zonder de fles vrij krap is bemachtigden veel soldaten een extra houder voor de messtins.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Pukkel KL met vakverdeling?

Bericht door Erik »

Verhaal van Glencoe klopt. (ben van lichting 1986-4)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Pukkel KL met vakverdeling?

Bericht door earlymb »

Glencoe schreef:Mijn vader heeft zijn pukkeltje (midden jaren '80) nog steeds model ingepakt. Ik weet even niet uit mijn hoofd hoe die zijn ingedeeld, maar ik heb een aardig idee. De Messtins zitten elk los in een vak met verdeeld over de tins o.a. reservesokken, oordopjes, naaisetje, handdoek, tandenborstel. In het grote vak zit volgens mij vooral reserve ondergoed.

Voor informatie van mensen die er meer verstand van hebben verwijs ik je graag door:
http://www.41dko.eu/psu/

Bonus informatie: In de britse variant zouden de twee vakken oorspronkelijk bedoeld zijn voor de messtins en veldfles. Al snel werd besloten tot het invoeren van een aparte drager voor de veldfles. Omdat het pukkeltje ook zonder de fles vrij krap is bemachtigden veel soldaten een extra houder voor de messtins.
In principe vormden beide messtins in elkaar gedaan een soort metalen blik (de een past in de ander), met daarin een doos noodrantsoen en nemen zo dus maar één vakje in. Het verhaal van de veldfles klopt inderdaad en een set messtins past inderdaad precies in een Britse veldfleshouder.
Plaats reactie