Verzameling koude oorlog

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Dat brengt herinneringen terug, de gaskamer in, eerst MET licht en gasmasker op, dan met licht de kamer in en masker opzetten, dan zonder licht kamer in en gasmasker pakken. Dat laatste mislukte, en in wilde paniek de deur uit rennen...
Twee weken geleden nog geweest maar nu realistisch, zonder flauwe oefeningetjes om het gasmasker te testen. Nu deden we het anders. In volledig gaspak de werkzaamheden uitvoeren in een gasconcentratie die je normaal gesproken ook zou doen: werken op een laptop, kaartoleaten overnemen, berichten verzenden en berichten via de radio opnemen. Is zinvoller dan hupsen met het masker in beschermstelling en het doorgeven van de filterbussen...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door Glencoe »

Interessant. Ik neem aan dat je met de het huidige model masker geoefend hebt? (FM12). Is dit een groot verschil met het model dat ik heb? Ik ben wel benieuwd naar de ontwikkeling van de maskers in de loop der jaren.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door Erik »

Ja, dat is een verschil.
Een heel grote ontwikkeling is er overigens niet. Je ziet aan het oorlogse light respirator (1944) dat het Canadese gasmasker C3 (eind jaren zeventig) er al bijna is!
Nederland nummerde zijn gasmaskers onbekommerd door in de vooroorlogse serie! De laatste gasmaskers (1939-1940) waren model G (en volgens mij zelfs nog een H), na de oorlog gingen we vrolijk verder met gasmasker K! Daarna zijn we buitenlands gaan kopen.
Ons gasmasker C3 is een paar keer bijgesteld. De laatste versie (eerste helft jaren negentig) was de C3 MOGAS RENVELD (RENovatie VELDmasker), daarna kregen we de FM12 die wat groter lijkt te zijn maar die als noviteit heeft dat je (vloeibaar) voedsel kunt gebruiken onder besmette omstandigheden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door Glencoe »

Een update over de 'riem, veldbepakking':

De eigenaar van de legerdump heeft inmiddels bevestigd dat het een stukje huisvlijt is. Ze hebben/ hadden meer pukkeltjes dan kruisriemen. Uit een voorraad hoek- en mantelriemen hebben ze deze gemaakt. Afijn, voorlopig zijn ze nog niet zeldzaam...



Overigens bij dezelfde dump meer jaren '90 materiaal. Ook een lotje adapters voor de ALICE-clips naar de koppelhaak. Ik dacht dat ik ooit gelezen heb dat deze adapter dient om het holster m93 aan de oude koppelriem te bevestigen. Na een kleine test met mijn vaders koppelriem ('geleend'); het werkt.

Wat het grote voordeel is t.o.v. het holster direct aan de riem te hangen weet ik niet, maar er zal vast een gedachte achter zitten. Misschien dat het iets vrijer beweegt, of dat het holster beter 'hangt'. Ik gok dat ze gewoon het oude model wilde imiteren.
20190611_193349.jpg
20190611_193358.jpg
20190611_193438.jpg
20190611_193654.jpg
20190611_193716.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door Erik »

In de periode dat de uitrusting uitfaseerde (en het pistool Browning 9mm ook) was ik subaltern officier.
Ik weet dat het dragen van de nieuwe, camo pistooltas aan de webbing koppel middels de schuifclips erg onprettig dragen was. Daarnaast liep de kleding schade op. De schuifclips waren ook bedoeld voor een draagsysteem, niet voor ons soort 'gemoderniseerde P37'-koppels. Met de pistooltas aan de adapter zat het beter.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door Glencoe »

Leuk om te horen, een tijdelijke oplossing dus. Het draagsysteem m93 heb ik ook voor een groot deel compleet. De bijbehorende koppel heeft aparte gleufjes waaraan het holster wordt bevestigd. Dat zal er dan wel voor gezorgd hebben dat de clips niet direct tegen de kleding zaten.

Ik vind deze kleine dingen toch het leukste aan het verzamelen, het kost weinig, neemt nauwelijks ruimte in en heeft toch een eigen verhaal.
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Verzameling koude oorlog

Bericht door Glencoe »

Het volgende onderdeel van mijn collectie: een schuitje in grove stof. Aangezien het oude model baret (kaki met bruine leren band) niet te vinden is voor mijn grote hoofd wil ik deze gebruiken voor mijn set '50/'60.

Zover ik weet is dit model schuitje alleen in gebruik geweest bij de Mobiele Colonnes en zat er een klein model baretembleem op. De knoopjes aan de voorkant zijn de verkeerde, dit zijn de kleine knoopjes voor het VT die ik er tijdelijk heb opgezet. Als iemand weet waar ik de juiste knoopjes kan krijgen hoor ik het graag.
20190623_131312.jpg
20190623_131349.jpg
20190623_131342.jpg
Plaats reactie