Kogel of granaat.

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kogel of granaat.

Bericht door Erik »

Ik weet niet waar ze het nummer bij een granaat als de jouwe plaatsen maar ik weet bijna zeker (...) dat jouw exemplaar niet officieel inert is gemaakt.
Ga eens naar bijvoorbeeld het artilleriemuseum op het Artillerie Schietkamp op 't Harde (nee, ik heb geen aandelen) en bekijk daar de munitie eens goed. Dan zul je zien dat die munitie wél officieel onklaar is gemaakt. Een aantal jaren geleden heeft er een inhaalslag plaatsgevonden bij de munitiehoudende musea om de bommen en granaten alsnog door de handen van de experts te laten gaan.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Humick
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 dec 2018, 14:10
Ontvangen: 1 keer

Re: Kogel of granaat.

Bericht door Humick »

Ik heb op een blog gelezen dat als je 1 lege granaat hebt dat die act 2 munitie niet van toepassing is omdat je er geen werkende van kunt maken. Dat je dit alleen kon met meerdere onderdelen van zo’n zelfde bom bijelkaar te voegen.
Ik heb er daadwerkelijk geen verstand van. Ik heb deze bom al zeker 20 jaar. Was en ben er altijd blij mee geweest, staat als een sierraad in mijn huisje. Dit niet hatelijk bedoeld voor de mensen uit de 1ste en 2de wereldoorlog, ook niet aan de veteranen, want omdat hij nog in zo een goede staat is geloof ik niet dat hij ooit gebruikt is.
Sorrie dat ik blijf doordraven erover maar weet iemand uit welk land hij komt en welk land hem gebruikte..?

Ik zie het nu steeds meer als een dodelijk wapen, ik dacht er echt niet bij na dat het een gevaarlijk iets was/is.
Humick
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 dec 2018, 14:10
Ontvangen: 1 keer

Re: Kogel of granaat.

Bericht door Humick »

Ik heb altijd gedacht dat het een fantasie kogel was. Op geen enkele pagina wat ik bezocht heb op internet/google staat zo’n zelfde granaat. Als hij gebruikt geweest was dan zou die toch ontploft zijn ..?
Ik bedoel, ingedeukt, koper uit model en misschien zelfs uitelkaar gebarsten..?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Kogel of granaat.

Bericht door racefiets »

Erik, dat nummer waar hij over praat is mij niet bekend. Er zijn in Nederland geen erkenningshouders die munitie van dit kaliber onklaar maken behalve de EOD. En die maken alleen inklaar voor eigen gebruik. Is het niet voor eigen gebruik dan maken ze er een legpuzzel van.
Humick
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 dec 2018, 14:10
Ontvangen: 1 keer

Re: Kogel of granaat.

Bericht door Humick »

Racefiets, heeft u het over iets wat ik geschreven heb..?

Ik ben Mickey en ben een zij.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Kogel of granaat.

Bericht door racefiets »

Nee, was een reactie op Erik.
Voor de granaat, wettelijk is het een onverschoten projectiel en dus nog geschikt om daar munitie van tr maken. Aantallen maken voor de wet niet uit. Het is (onderdeel van) munitie of het is het niet. Bezit is toegestaan voor munitieverzamelaars waarbij dit projectiel binnen hun verzamelplan past en indien ze de juiste vergunning en ontheffing daarvoor hebben.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Kogel of granaat.

Bericht door ammo »

racefiets schreef:Erik, dat nummer waar hij over praat is mij niet bekend. Er zijn in Nederland geen erkenningshouders die munitie van dit kaliber onklaar maken behalve de EOD. En die maken alleen inklaar voor eigen gebruik. Is het niet voor eigen gebruik dan maken ze er een legpuzzel van.
Mij is dit nummer ook niet bekend, nooit van gehoord.
Nemo Me Impune Lacessit
Humick
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 dec 2018, 14:10
Ontvangen: 1 keer

Re: Kogel of granaat.

Bericht door Humick »

Mag ik dan als laatste vraag weten waar hij vandaan komt en welk land deze granaten gebruikte.
En nog 1 vraag.... waarom vind ik geen gelijke als deze op internet..?

Alvast bedankt
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Kogel of granaat.

Bericht door ammo »

Humick schreef:Mag ik dan als laatste vraag weten waar hij vandaan komt en welk land deze granaten gebruikte.
En nog 1 vraag.... waarom vind ik geen gelijke als deze op internet..?

Alvast bedankt
Kon hem nog niet vinden en op internet staat bijna niks over munitie.
Nemo Me Impune Lacessit
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Kogel of granaat.

Bericht door ammo »

Wat is de doorsnede net boven de geleiband.
Nemo Me Impune Lacessit
Humick
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 dec 2018, 14:10
Ontvangen: 1 keer

Re: Kogel of granaat.

Bericht door Humick »

Is dat niet raar..?

Ik bedoel er is overal zoveel informatie en foto’s van granaten, waarom niet van deze..?
Is het dan wel een echte..?
Humick
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 dec 2018, 14:10
Ontvangen: 1 keer

Re: Kogel of granaat.

Bericht door Humick »

Sorrie Ammo, maar wat is een geleiband en waar zit die..?
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Kogel of granaat.

Bericht door ammo »

Onderaan het projectiel met die groeven er in als je hem er net boven meet is het goed.
Nemo Me Impune Lacessit
Humick
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 dec 2018, 14:10
Ontvangen: 1 keer

Re: Kogel of granaat.

Bericht door Humick »

Het is 7 cm doorsnede, hooguit 2 mm minder. Ik moest de onderkant meten omdat de granaat een beetje smaller is van boven. Maar de onderkant is volgens mij hetzelfde als de afstand 2 cm boven de ribbels.
Groetjes humick
Humick
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 dec 2018, 14:10
Ontvangen: 1 keer

Re: Kogel of granaat.

Bericht door Humick »

Sorrie voor het dubbele bericht maar krijg het niet weg




Dubbel geplaatst bericht verwijderd door Asjemenou.
Plaats reactie