Pioschopjes oplappen

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Pioschopjes oplappen

Bericht door Glencoe »

Beste allen,

Ik heb voor een habbekrats een set pioschopjes gekocht voor mijn verzameling KO.

Schep 1: nederlands jaren '50, deze wil ik (enigszins) ontroesten en in de olie zetten. De borgmoer is nog niet gangbaar, maar wat smeerolie lost dit wel op.

Schep 2: model us m43 deze heeft twee verflagen waarvan een afbladderd. Ik vermoed dat de bovenste laag niet origineel is, over de bovenste laag twijfel ik nog. Deze schep wil ik misschien strippen en van nieuwe verf voorzien.


Voordat ik begin wil ik graag wat meer weten over de schepjes en het oplappen. Graag hoor ik of er forumgebruikers zijn die mij hier iets over kunnen
20190728_171214.jpg
20190728_171206.jpg
20190728_171225.jpg
Bijlagen
20190728_171224.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Pioschopjes oplappen

Bericht door asjemenou »

Uitgaande van de kleur zijn beide pioniersscheppen door het Nederlandse leger gebruikt. Ze werden beiden tot begin jaren tachtig nog verstrekt. Je kunt ze dus ook nog beiden aantreffen in een groene PSU plunjezak.
Glencoe schreef: Schep 1: nederlands jaren '50, deze wil ik (enigszins) ontroesten en in de olie zetten. De borgmoer is nog niet gangbaar, maar wat smeerolie lost dit wel op.
Koop een flesje poetsolie en poetsdoeken en je pioniersscheppen gaan weer glimmen. Meestal is het vliegroest wat er op de scheppen zit.
Voor wat de borgmoer betreft, je kunt proberen om 'm met kruipolie los te krijgen. Zet er geen tang op of iets dergelijks want de borgmoer is van bakeliet.
Als je de pioniersschep voor je houdt zoals op de tweede foto dan draai je de borgmoer linksom los.
Glencoe schreef: Schep 2: model us m43 deze heeft twee verflagen waarvan een afbladderd. Ik vermoed dat de bovenste laag niet origineel is, over de bovenste laag twijfel ik nog. Deze schep wil ik misschien strippen en van nieuwe verf voorzien.
Ik zou de bovenste laag gewoon laten zitten. Het is nu eenmaal de geschiedenis van de pioniersschep. Strippen en opnieuw in de verf zetten geeft aan de schep geen meerwaarde. De schep wordt er niet origineel van.
Mocht je nu écht vastbesloten zijn om de toplaag te verwijderen doe dit dan met een kunststof ijskrabber, een CD jewelcase of een koperen stuiver. Deze materialen zijn zachter dan het metaal van de schep dus je maakt geen onnodige krassen. Geen staalborstel, schuurpapier o.i.d. gebruiken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Pioschopjes oplappen

Bericht door Glencoe »

Bedankt voor je advies, de roest zit er dikker op dan alleen wat vliegroest, ik wil vooral proberen het verder doorroesten tegen te gaan. Ik zal eens kijken wat ik weg kan krijgen met poetsolie.

Wat betreft de tweede schep twijfel ik of de bovenste laag verf origineel is. Het ziet er nogal amateuristisch uit. Daarnaast is het aan het afbladderen en zit er zichtbaar roest onder de verflaag (meer dan zichtbaar is op de foto's). Ik ben nog aan het uitzoeken of dit nederlands is of dat de schep ergens anders in dienst is geweest.
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Pioschopjes oplappen

Bericht door Glencoe »

Update:

Schop 1 is inmiddels weer in- en uitklapbaar, met dank aan veul kruipolie. De roest is ook grotendeels weg, ik heb het even in een bak met azijn gezet (eerst ff gecheckt of bakeliet daar tegen kan). De overige roest mooi weggepoetst met poetsolie en een stuk spijkerbroek. Er is wat verf afgebladderd waar roest onder zat, dat is nu kaal metaal.

Schop 2 is ontdaan van alle loszittende verf, de rest laat ik gewoon zitten, ik kan het zelf niet netter maken.

Ik zal als ze klaar zijn het eindresultaat laten zien (incl. Bijbehorende hoezen).

Mocht er iemand vragen, tips etc. hebben hoor ik die graag.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Pioschopjes oplappen

Bericht door patrickh »

Wat heeft die tweede een lange steel zeg.
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Pioschopjes oplappen

Bericht door Glencoe »

@patrickh: dat valt wel mee, uitgeklapt is de tweede schop zo'n 5cm langer.

De laatste update: de schopjes zijn weer roestvrij en staan in de olie. Ik ben zelf redelijk tevreden over het resultaat en ik ben blij dat ik er toch niets aan geverfd heb. Naar mijn mening zijn deze schepjes toch nog 'origineel' en blijven ze zo nog even mooi en roestvrij.
@ asjemenou: nogmaals bedankt voor je advies.

Het scharnier van de eerste schop heb ik ingevet om verdere roestvorming tegen te gaan, volledig ontroesten lijkt me lastig en levert waarschijnlijk weinig op.

De tweede schop lijkt lastig dicht te vouwen, hij klemt een beetje. Volgens mij is dit deel van het ontwerp. Niet dat ik er iets mee wilt doen, maar het viel me gewoon op.

Beide schoppen hebben nu een hoes, schop 1 de hoes die meegeleverd werd. Schop 2 heeft een 'nieuwe' hoes.
20190801_150921.jpg
20190801_151054.jpg
20190801_151045.jpg
20190801_151218.jpg
20190801_150857.jpg
20190801_150901.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Pioschopjes oplappen

Bericht door patrickh »

Zijn idd aan de hoesjes te zien Nederlands doorgebruikt!
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Pioschopjes oplappen

Bericht door Glencoe »

Volgens mij zijn ze beide NL aanmaak, er zijn geen markeringen te vinden op de schopjes. Het canvas hoesje hoort niet origineel bij de tweede schop, deze heb ik zelf toegevoegd.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Pioschopjes oplappen

Bericht door Erik »

Glencoe schreef:Volgens mij zijn ze beide NL aanmaak, er zijn geen markeringen te vinden op de schopjes. Het canvas hoesje hoort niet origineel bij de tweede schop, deze heb ik zelf toegevoegd.
Ze werden wel gebruikt bij de schopjes. Met name het canvas hoesje was prut, omdat-ie verkeerd gebruikt werd (inderdaad met de klep naar beneden) Als je knielde tijdens een patrouille en de klep rustte op je hak, dan ging de spanning van de drukknoop en liet-ie los. Dat merkte je als je opstond aan een vreemd schuivend geluid en vervolgens aan een geluid wat sterk deed denken aan het maken van contact van een pionierschopje met de grond. Hetgeen dan ook klopte.... :lol:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Pioschopjes oplappen

Bericht door Glencoe »

@erik: grappig, mijn vader was een van de eerste die de trifold kreeg. In zijn woorden: "wij hadden in ieder geval geen stok in de weg hangen"

Viel me op: de leren hoes lijkt in zijn geheel bruin geverft: leer, stiksel koperwerk.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Pioschopjes oplappen

Bericht door asjemenou »

Glencoe schreef:Viel me op: de leren hoes lijkt in zijn geheel bruin geverft: leer, stiksel koperwerk.
De lederen foedraal lijkt mij inderdaad ook iets opgesmukt. Mogelijk is dit door defensie personeel gedaan, wie zal het zeggen. Dit model pioniersschep is tot in de jaren tachtig in het leger gebruikt maar of de lederen foedraal het ook zo lang heeft uitgehouden weet ik eigenlijk niet. Mogelijk is deze al eerder vervangen geweest door de canvas foedraal.
Dit model pioniersschep is al vaker besproken geweest op dit forum. Met name omdat het een sterke vergelijking heeft met de Duitse WOII Klappspaten. Om die reden wordt de Nederlandse naoorlogse variant nogal eens aangeboden als Duitse WOII Klappspaten zijnde. Gelukkig zitten er verschillen tussen de varianten. Ook behoort er bij de Duitse WOII variant een ander model foedraal.
Mijn vermoeden is dat de Nederlandse naoorlogse variant destijds gefabriceerd is in (West) Duitsland. Dit zou de sterke gelijkenis kunnen verklaren.
Zelf heb ik ook zo'n vijftiger jaren pioniersschep. Naar mijn idee in de oorspronkelijke staat.
Klappspaten-lr1 (1).jpg
Klappspaten-lr2 (1).jpg
Klappspaten-lr3 (1).jpg
Klappspaten-lr4 (1).jpg
Klappspaten-lr6 (1).jpg
Klappspaten-lr7 (1).jpg
Klappspaten-lr8 (1).jpg
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Pioschopjes oplappen

Bericht door Glencoe »

Het beschilderen van de hoes kan zijn gedaan door een militair die geen zin meer had om zijn schephoes op te poetsen. Ik weet niet of dit werd toegestaan of gedoogd.

Optie twee was dat dit een officiële aanpassing was om zichtbaarheid in het veld te verminderen. De steel van mijn schep is ook groen geverfd (in tegenstelling tot die van Asjemenou), misschien heeft dit dezelfde reden?

De laatste mogelijkheid is dat een latere eigenaar (buiten defensie) dit gedaan heeft.

Wie het weet mag het zeggen!
Plaats reactie