Vraagje Nederlandse koppel

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Vraagje Nederlandse koppel

Bericht door patrickh »

Vraagje, wanneer zijn de gaatjes in de Nederlandse koppels gekomen? Erik?
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Vraagje Nederlandse koppel

Bericht door Glencoe »

Ik dacht ongeveer 1952, maar pin me er niet op vast.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Vraagje Nederlandse koppel

Bericht door CollectorWo2 »

Is het een duitse riem,staat namelijk bij axis :P
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Vraagje Nederlandse koppel

Bericht door patrickh »

Oeps, foutje Niels ;)

Zou kunnen kloppen Glencoe.
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Vraagje Nederlandse koppel

Bericht door Glencoe »

De benaming is zover ik kan vinden m52 (https://www.defensieuniformprivemuseum. ... ss/vt-gvt/), dit zal ongeveer de datum van eerste uitreiking zijn. Ik denk niet dat er voor dat jaar oogjes in de koppels zaten. Na die tijd zal de p37 nog even zijn doorgebruikt.

In mijn verzameling heb ik twee riemen in de britse (khaki) kleur die nederlands of mogelijk nederlands zijn gebruikt. Een is 1951 gedateerd: viewtopic.php?f=58&t=43550.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Vraagje Nederlandse koppel

Bericht door patrickh »

Dank voor de mooie link!

Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Vraagje Nederlandse koppel

Bericht door asjemenou »

Forumleden,

Willen jullie in het vervolg opletten waar je je topic plaatst op het forum. Een vraag over de Nederlandse naoorlogse M52 koppel behoort niet thuis in de rubriek "Verificatie & taxatie (as)".

De koppel M52 (met nestelringen) werd in 1952 ingevoerd. Deze modificatie was nodig om de bij het nieuw ingevoerde US geweer Garand M1 behorende bajonet aan de riem te kunnen bevestigen. Later kwamen daar de veldfles en de pionierschop naar Amerikaans voorbeeld bij.
Het is mogelijk dat men deze modificatie ook heeft uitgevoerd op de Britse M1937 koppel die na de oorlog in het Nederlandse leger werd ingevoerd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Vraagje Nederlandse koppel

Bericht door patrickh »

asjemenou schreef:Forumleden,

Willen jullie in het vervolg opletten waar je je topic plaatst op het forum. Een vraag over de Nederlandse naoorlogse M52 koppel behoort niet thuis in de rubriek "Verificatie & taxatie (as)".

.
Niet nodig mij hierop te wijzen na mijn eerste post in een verkeerde rubriek in ruim 7000 posts...Totaal overbodig.

Voor de volledigheid, hier de koppel, je ziet de MvO stempel 1956. Wat betekend de K?
Bijlagen
IMG_4510.JPG
IMG_4508.JPG
Glencoe
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 02 jan 2019, 14:05
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Vraagje Nederlandse koppel

Bericht door Glencoe »

Interessante riem, ik zal eens kijken of ik stempels kan vinden in mijn khaki m52 koppel.

De K zal staan voor Kort of Klein denk ik, misschien vergelijkbaar met de Britse maat NORMAL. Er is een berg Britse uitrusting overgenomen door Nederland in de jaren 40/50, dit zal wel een tijd zijn doorgebruikt. Jou riem heeft geen gespen meer aan de achterkant. Het zou goed kunnen dat deze riem is gebruikt als 'nette' riem voor het veldtenue.

Wat betreft 1952: Op de militaire fotodatabank staan twee series met foto's uit 1952. Een serie van een soldaat in tenue volgens brits model en een serie volgens amerikaans model. Interessant hierbij is een adapter voor de pioschop zodat deze toch op de britse riem gedragen kan worden.

https://nimh-beeldbank.defensie.nl/foto ... &reverse=0

https://nimh-beeldbank.defensie.nl/foto ... lterAction
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Vraagje Nederlandse koppel

Bericht door asjemenou »

De jaren vijftig is een overgangsfase waarin de WOII Brits/Canadese uitrusting langzaam aan wordt vervangen door eigen uitrusting welke gebaseerd is op het Amerikaanse model.
De verstrekking van uitrusting en uniformering verschilde soms al per regiment. Het éne regiment liep nog rond in het khaki-mȇlé veldtenue terwijl het andere al rond liep in het nieuw ingevoerde groene (M58) visgraatdessin gevechtstenue. De link die Glencoe geeft naar de NIMH beeldbank laat dit eigenlijk al zien.
Voor wat de adapter aan de pioniersschep betreft, deze zat ook aan de draagtas voor het gasmasker model K.
De koppel M52 en de bijbehorende kruisriemen en ransel zijn eigenlijk gedurende de "groene periode" ongewijzigd gebleven. Zo kun je WOII gedateerde khaki kleurige kruisriemen tegenkomen die groen geblanco'ed zijn.

De letter K op de koppel is een maataanduiding. Zo bestaan er de maten K, G en GG.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Vraagje Nederlandse koppel

Bericht door patrickh »

Dank vd info, heren!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Vraagje Nederlandse koppel

Bericht door patrickh »

Koppel gaat weer weg, valt buiten mijn verzamelgebied, helaas.
Plaats reactie