Kogels onschadelijk maken

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
Jan Beets
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2019, 15:25

Kogels onschadelijk maken

Bericht door Jan Beets »

Ik heb sinds een jaar een metaaldetector en vindt het mooi om te zoeken naar bodemvondsten van de tweede wereldoorlog. Ben deze vakantie naar Oost-Duitsland geweest en daar in de bossen van alles gevonden. Nu heb ik daar ook een serie kogels gevonden die nooit zijn afgevuurd. lagen allen zo'n 20 cm onder de grond in het zelfde gat. Gaat om patronen voor een handvuurwapen en allen gestempeld in 1944. Nu vraag ik me af hoe ik deze kogels op een veilige manier onschadelijk kan maken en ik vraag me af waar dit munitie afkomstig van is. Neem aan dat het Duits is, maar omdat er ook een ster in gestempeld zit, dacht ik dat het ook wel van de Sovjet unie kan komen. Wie kan mij helpen?
photo_2019-08-20_22-55-24.jpg
photo_2019-08-20_22-55-22.jpg
photo_2019-08-20_22-55-18.jpg
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Kogels onschadelijk maken

Bericht door ammo »

Kan ik heel kort over zijn je mag ze niet hebben, je mag ze niet onschadelijk maken , en onschadelijk met projectiel mag je ze ook niet hebben.
En ik ga je ook niet uitleggen hoe je ze onschadelijk krijgt.
Nemo Me Impune Lacessit
Jan Beets
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2019, 15:25

Re: Kogels onschadelijk maken

Bericht door Jan Beets »

Ik heb ze mee naar huis genomen, en snap heel goed dat ik ze niet mag hebben. Ik wil ook geen illegaal spul in huis. Naar een museum brengen of politie?

en dan wil ik graag nog wel weten wat voor soort kogels het zijn en hun afkomst?
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Kogels onschadelijk maken

Bericht door ammo »

7,62 x25 Russian Tokarev M.1930
Nemo Me Impune Lacessit
Jan Beets
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2019, 15:25

Re: Kogels onschadelijk maken

Bericht door Jan Beets »

Bedankt voor de info... Ik bewaar de foto's, de kogels zelf breng ik naar de politie, die weten vast er een goede plek voor.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Kogels onschadelijk maken

Bericht door ammo »

Jan Beets schreef:Bedankt voor de info... Ik bewaar de foto's, de kogels zelf breng ik naar de politie, die weten vast er een goede plek voor.
Ik wil ze ook wel hebben.
Nemo Me Impune Lacessit
Jan Beets
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2019, 15:25

Re: Kogels onschadelijk maken

Bericht door Jan Beets »

Wat gaat er dan mee gebeuren en is dat legaal?
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Kogels onschadelijk maken

Bericht door ammo »

Jan Beets schreef:Wat gaat er dan mee gebeuren en is dat legaal?
Zeker legaal ben in bezit van een verlof.
Nemo Me Impune Lacessit
Jan Beets
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2019, 15:25

Re: Kogels onschadelijk maken

Bericht door Jan Beets »

zal me zelf nog even voorstellen, ben nieuw hier. Ik ben Jan Beets, 43 jaar en kom uit Friesland. Ik heb heel veel plezier van mijn metaaldetector en vindt het met name mooi om te zoeken naar de historie van de tweede wereldoorlog. Intussen verschillende bodemvondsten gedaan. Afgelopen zondag heb ik nog een mortiergranaat gevonden in Drenthe. Deze laten liggen en melding gedaan bij de politie en landeigenaar. De kogels van deze topic heb ik mee genomen, wetende dat ik ze niet mag hebben, maar kon het niet laten liggen. Vindt het best wel bijzonder dat er in een Duitse stelling, Russische kogels lagen, en helaas niet afgevuurd. Had ze graag aan mijn eigen collectie toegevoegd, maar ik ben heel stellig tegen illegaal.
photo_2019-08-20_22-55-14.jpg
photo_2019-08-20_22-54-51.jpg
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Kogels onschadelijk maken

Bericht door racefiets »

De patroon is in principe voor de TT-30 ontwikkeld maar later zijnde Russische machinepistolen de grootverbruikers geworden van deze patronen.
Plaats reactie