Onklare Lee Enfield legaal?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Juup
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2019, 15:38
Locatie: Noord-Brabant, Nederland
Contacteer:

Onklare Lee Enfield legaal?

Bericht door Juup »

Hallo,
Een kennis van mij wil een onklare Lee Enfield verkopen, hij heeft hem gevonden in een huis en is naar mijn weten lange tijd geleden onklaar gemaakt, de grendel zit vastgelast en de loop is volledig dichtgegoten/gelast. Aangezien het een oude is zit er geen certificaat bij. Mijn vraag is of hij dan legaal is. Als jullie mij en hem zouden kunnen helpen zou dat erg fijn zijn.
Bijlagen
9B2E879F-93B7-4AB9-91D0-954DD780FCEC.jpeg
5B90A7D6-4F5A-4F11-9F1F-3BFC8B7884C4.jpeg
5C0AAE10-3205-4FAD-81DD-F559173D1E96.jpeg
7A0D28E6-00D1-425A-A330-778DE87CB848.jpeg
7FA4DDAB-1F49-4609-9052-5551BD01093F.jpeg
F39E649D-48D4-4818-AE26-2298AD6D2C91.jpeg
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Onklare Lee Enfield legaal?

Bericht door Bertus Bunker »

Mag je gewoon hebben .
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onklare Lee Enfield legaal?

Bericht door racefiets »

Klopt, te koop aan bieden op bijvoorbeeld marktplaats is discutabel.
Juup
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2019, 15:38
Locatie: Noord-Brabant, Nederland
Contacteer:

Re: Onklare Lee Enfield legaal?

Bericht door Juup »

Bertus Bunker schreef:Mag je gewoon hebben .
Zelfs als er geen gaten in de loop zitten? Weet ik eigenlijk niet, misschien zitten die wel onder het hout maar voor de zekerheid
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Onklare Lee Enfield legaal?

Bericht door Bertus Bunker »

Juup schreef:
Bertus Bunker schreef:Mag je gewoon hebben .
Zelfs als er geen gaten in de loop zitten? Weet ik eigenlijk niet, misschien zitten die wel onder het hout maar voor de zekerheid

Meestal zitten de gaten onder het hout , mag je gewoon legaal hebben ook zonder certificaat .
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onklare Lee Enfield legaal?

Bericht door racefiets »

Gaat erom dat de wetgeving recent is gewijzigd en dat er even voor het gemak vergeten is dat er nog bergen met onklare wapens zijn die volkomen legaal zijn maar niet aan de laatste manier van onklaar maken voldoen.
Heeft iemand zijn onklare wapen al bij de politie geregistreerd bijvoorbeeld?
Opgeheven account 9928

Re: Onklare Lee Enfield legaal?

Bericht door Opgeheven account 9928 »

racefiets schreef:Gaat erom dat de wetgeving recent is gewijzigd en dat er even voor het gemak vergeten is dat er nog bergen met onklare wapens zijn die volkomen legaal zijn maar niet aan de laatste manier van onklaar maken voldoen.
Heeft iemand zijn onklare wapen al bij de politie geregistreerd bijvoorbeeld?

Jep, ik heb ivm re enactment mijn onklaar gemaakte Hembrug ( NL onklaar) gemeld bij mijn BW. Een simpel mailtje met he naam en type wapen volstaat. Je krijgt dan een mail terug dat je hebt voldaan aan de nieuwe wwm.
Let wel....dit is alleen voor re enactment doeleinden. Bij mijn weten hoeft een verzamelaar dit niet te doen.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onklare Lee Enfield legaal?

Bericht door racefiets »

En waar staat dat het enkel voor reenactment is?
Opgeheven account 9928

Re: Onklare Lee Enfield legaal?

Bericht door Opgeheven account 9928 »

Zo heb ik dat begrepen dan......
Verplaatst van Militaria verzamelen naar Algemeen (geallieerd) op 02 sep 2019, 01:02 door asjemenou

Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Onklare Lee Enfield legaal?

Bericht door Bertus Bunker »

Ik heb een grote hoeveelheid aan karabijnen die volgens de oude wetgeving onklaar zijn gemaakt , Bijzondere wetten zegt dat het geen wapens meer zijn en of er wel of geen EU certificaat bij zit doet niet meer ter zake mits je het maar in een gepaste omgeving toont ( dus niet op straat mee lopen zwaaien want er kan nog dreiging van uit gaan )
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onklare Lee Enfield legaal?

Bericht door racefiets »

Bertus, lees de gewijzigde RWM eens door zou ik zeggen. Daar staat toch het een en ander in.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onklare Lee Enfield legaal?

Bericht door Erik »

Eabe schreef:Jep, ik heb ivm re enactment mijn onklaar gemaakte Hembrug ( NL onklaar) gemeld bij mijn BW. Een simpel mailtje met he naam en type wapen volstaat. Je krijgt dan een mail terug dat je hebt voldaan aan de nieuwe wwm.
Ik zou hier nog even mee wachten.
Een onklaar wapen is een niet-geregistreerd legaal goed. Er mag dus geen notitie komen waarop staat dat jij in het bezit bent van zo'n ding. Dat is ondertussen ook in wetschrijvend Nederland gedaald en eind van de maand komt er een instructie hoe hier mee om te gaan.
Registratie van iets dergelijks dient geen enkel nut. En als we de AVG goed lezen is het niet de bedoeling dat we namen met bijzonderheden (zoals het in huis hebben van onklaar gemaakte wapens) gaan registreren als dat geen enkel nut dient.
Dus: hold your goats!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onklare Lee Enfield legaal?

Bericht door Erik »

racefiets schreef:En waar staat dat het enkel voor reenactment is?
Dat staat nergens maar je kunt op je vingers natellen dat de enigen die het wapen willen 'dragen' reenactors zijn.
Overigens volstaat de toestemming van de burgemeester voor deze handeling. Hebben we geen registratie van politie voor nodig. Punt 3 van art. 18 RWM is derhalve een losse flodder die er gerust weer uit kan.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onklare Lee Enfield legaal?

Bericht door racefiets »

En dit stukje uit de toelichting dan Erik?

2. Meldplicht gedeactiveerde vuurwapens
Onbruikbaar gemaakte vuurwapens vallen in categorie C van de richtlijn, dit betreft vuurwapens waarvoor een aangifteplicht geldt. In Nederland geldt op dit moment nu een vrijstelling van de vergunningplicht voor deze vuurwapens op grond van artikel 18 van de Rwm Met onderhavige wijziging wordt voor deze categorie wapens een aangifteplicht in het leven geroepen. Dit betekent dat houders van onbruikbaar gemaakte vuurwapens hun wapen moeten melden bij de korpschef ten einde aanspraak op de vrijstelling te kunnen maken.

Geen enkel onderscheid. Dit geldt voor iedereen......

https://www.knsa.nl/media/2590/stcrt-20 ... 19-rwm.pdf

En mbt de AVG, heb je artikel 44 van de WWM al eens gelezen Erik? Die druist gewoon in tegen het EVRM. Dat is nog een standje erger en de minister is daar voordien ruimschoots voor gewaarschuwd.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onklare Lee Enfield legaal?

Bericht door Erik »

Beiden zijn bekend. Het LPLG heeft haar wenkbrauwen reeds gefronst en eind september is er een overleg met de wetgever aangaande de aanwijzing pt. 3 art. 18 RWM. Wat aan art. 44 RWM (niet WWM) schort (vervoeren van wapens door verlofhouders e.d.) zie ik zo niet.
De mensen die thuis een geweer hebben staan als deko doen niets met dit artikel. Zij lezen namelijk geen wapenwet. Degenen die dat wel doen zijn de mensen die iets met het wapen willen of doen. Kom je al snel op de groep van mensen die het wapen willen 'dragen' en daarna op pt. 3 art. 18 RWM stuiten.

En misschien laten ze pt. 3 ook wel staan. Dat is dan zo. Maar dan wel graag met een instructie erbij: hoe melden, welke gegevens.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie