Uitrusting Nederlandse Soldaat Pre 40.

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Lars Haazebroek
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 sep 2019, 11:22

Uitrusting Nederlandse Soldaat Pre 40.

Bericht door Lars Haazebroek »

Hallo!

Na een aantal keer proberen hoop ik dat het nu welk lukt. (Ben erg nieuw op de site.)
Ik heb recentelijk een buitenmodel gekocht, gemaakt door M.A. Jansen te Oirschot.

Een erg mooie jas, niet op naam, met op enkele plekken ietwat verkleuring en een deel van de bies op de kraag mist, dat laatste is dan weer erg jammer! :(

Ik ben erg nieuw binnen pre 40 en ik zou mij er dan ook graag in willen verdiepen voor een eventuele uitbreiding van de verzameling! (Ik doe aan Canadees reenactment, 48th Highlanders SLGA) Zoals eerder gezegd ben ik bekend met de boeken van M. Talens ( De Ransel op de Rug deel 1 en 2 en van Grijsgroen naar Camouflage) en met de vooroorlogse voorschriften. Helaas is er voor mij niet aan te komen (Dan bedoel ik de boeken van Talens, maar dat is een kwestie van goed MP in de gaten houden al zeg ik het zelf :wink: ). Recentelijk ook 'De Nederlandse Stalen Helm 1916-1992' van Kevin de Joode besteld. Deze is vandaag aangekomen.

Hier een enkele foto:
20190905_185540.jpg
Ook zitten er wat lijken op gaatjes in de kraag, wellicht dat hier sterren gezeten hebben?
Het zou zomaar kunnen dat het motschade is op een hele frappante plek. (Waar ik ook van uit ga :lol: )
20190909_204500.jpg
De foto's in de lijstjes zijn van mijn overgroot opa, Marijn Lazeroms (Links) bij de Artillerie en van zijn kameraad, ene heer Pennings. (Rechts) Mochten jullie iets willen weten van de foto's: Laat het maar weten!

Alvast bedankt! en nog sorry voor het gebruik maken van andermans Topic!
Laatst gewijzigd door Lars Haazebroek op 11 sep 2019, 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.
'Of all divisions that serve, none are finer than the Highland Division' ~ FM Montgomery.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Uitrusting Nederlandse Soldaat Pre 40.

Bericht door Erik »

Succes Lars! Tof dat je even je topic hebt overgezet!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Lars Haazebroek
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 sep 2019, 11:22

Re: Uitrusting Nederlandse Soldaat Pre 40.

Bericht door Lars Haazebroek »

Erik schreef:Succes Lars! Tof dat je even je topic hebt overgezet!
Kleine moeite toch? :lol:
'Of all divisions that serve, none are finer than the Highland Division' ~ FM Montgomery.
Lars Haazebroek
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 sep 2019, 11:22

Re: Uitrusting Nederlandse Soldaat Pre 40.

Bericht door Lars Haazebroek »

Hallo,

Graag zou ik willen weten wat voor uitrusting ik op mijn buitenmodel zou kunnen doen. Ik
heb op internet al een enkel voorbeeld gevonden van wat mij leuk lijkt:
20190911_215719.jpg
20190911_215719.jpg (15.15 KiB) 953 keer bekeken
Graag zou ik willen weten of dit mogelijk is en wat er eventueel nog bij moet of aan verandert moet worden.

Alvast bedankt en ik wacht jullie reactie af :) ,

Lars
'Of all divisions that serve, none are finer than the Highland Division' ~ FM Montgomery.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Uitrusting Nederlandse Soldaat Pre 40.

Bericht door Erik »

Het betreft een officiersjasje?
Begin is al goed! Voor de verfijning:
- pistooltas en pistoolmagazijntas aan de koppel
- broodzak (officiersmodel zoeken) wat meer naar achter, dat-ie achter de heup hangt
- sabel/klewang/dolk M.17 in de sabeldrager
- misschien nog een kaartentas om de schouder

Heel veel meer droegen de officieren niet bij zich!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Lars Haazebroek
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 sep 2019, 11:22

Re: Uitrusting Nederlandse Soldaat Pre 40.

Bericht door Lars Haazebroek »

Erik schreef:Het betreft een officiersjasje?
Begin is al goed! Voor de verfijning:
- pistooltas en pistoolmagazijntas aan de koppel
- broodzak (officiersmodel zoeken) wat meer naar achter, dat-ie achter de heup hangt
- sabel/klewang/dolk M.17 in de sabeldrager
- misschien nog een kaartentas om de schouder

Heel veel meer droegen de officieren niet bij zich!
Voor de duidelijkheid: De jas is niet van mij :wink: Het was meer een idee zoals ik het graag zou willen met de jas die ik aangeschaft heb. (Zie eerste post) Er zit geen rang op dit buitenmodel (manschappen dus), wel twee kleine gaatjes in de kraag, waarvan u al zei dat hier wellicht landstorm-emblemen gezeten kunnen hebben.
Toch erg bedankt voor uw reactie! Hulp wordt altijd gewaardeerd! :)

M.v.g.

Lars
'Of all divisions that serve, none are finer than the Highland Division' ~ FM Montgomery.
Plaats reactie