Identificatie MK II, III en Adrian M26(?)

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Jan Eise Kuipers
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 sep 2019, 08:46
Ontvangen: 1 keer

Identificatie MK II, III en Adrian M26(?)

Bericht door Jan Eise Kuipers »

Deze helmen zijn recentelijk voor een zeer schappelijke prijs in mijn bezit gekomen. Voor wat ik ervoor betaald heb ga ik er vanuit dat in ieder geval de twee MK's na-oorlogs zijn, maar ik zou jullie mening hier graag over horen! De verf klopt waarschijnlijk bij alle 3 niet en zal ongetwijfeld door een vorige eigenaar als DIY toevoeging zijn gedaan :)
Bijlagen
Screenshot_20191011-183539.png
Screenshot_20191011-183544.png
Screenshot_20191011-183520.png
Screenshot_20191011-183529.png
Screenshot_20191011-192303.png
RvL
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 05 aug 2016, 20:36
Ontvangen: 1 keer

Re: Identificatie MK II, III en Adrian M26(?)

Bericht door RvL »

De mk2 heeft een na-oorlogs Nederlands binnenwerk.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Identificatie MK II, III en Adrian M26(?)

Bericht door Jim »

De foto's zijn beetje te mini en weinig gedetailleerd om al te veel te kunnen zeggen.

The turtle MKIII is iedergeval een oorlogs model. Identificatie van de MKIII. De liner zit met een schroef en de klinknagel van de kinband bevestiging zit hoog boven de rand. Als je niet te veel hebt betaald heb je een mooie aankoop gedaan. De MKIV daar zijn veel na-oorlogs gedateerde van in omloop.

De MKII heeft maataanduiding 56 en mist de kruisvormige schuimrubberen crown pad.
Vanwege de 56 aanduiding denk ik dat RvL
RvL schreef:De mk2 heeft een na-oorlogs Nederlands binnenwerk.
zegt.
Datering van de helm zou ergens, vaak bij, de kinband bevestiging kunnen staan. Losse kinbanden en crown pads zijn origineel als repro redelijk goed te vinden. Zelfs originele liners (vaak maat smurf) zijn online te vinden.

Adrien helmen zijn niet mijn exepertize. Ze zijn door verschillende landen gebruikt.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Jan Eise Kuipers
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 sep 2019, 08:46
Ontvangen: 1 keer

Re: Identificatie MK II, III en Adrian M26(?)

Bericht door Jan Eise Kuipers »

Jim schreef:De foto's zijn beetje te mini en weinig gedetailleerd om al te veel te kunnen zeggen.

The turtle MKIII is iedergeval een oorlogs model. Identificatie van de MKIII. De liner zit met een schroef en de klinknagel van de kinband bevestiging zit hoog boven de rand. Als je niet te veel hebt betaald heb je een mooie aankoop gedaan. De MKIV daar zijn veel na-oorlogs gedateerde van in omloop.

De MKII heeft maataanduiding 56 en mist de kruisvormige schuimrubberen crown pad.
Vanwege de 56 aanduiding denk ik dat RvL
RvL schreef:De mk2 heeft een na-oorlogs Nederlands binnenwerk.
zegt.
Datering van de helm zou ergens, vaak bij, de kinband bevestiging kunnen staan. Losse kinbanden en crown pads zijn origineel als repro redelijk goed te vinden. Zelfs originele liners (vaak maat smurf) zijn online te vinden.

Adrien helmen zijn niet mijn exepertize. Ze zijn door verschillende landen gebruikt.


Dankje Jim! Voor de prijs is zelfs een na-oorlogse mk2 het helemaal waard. zou het bescherming burgerbevolking zijn? Ik zal eens gaan kijken wat voor stempels en of markeringen ik kan vinden op alle drie de helmen!
Jan Eise Kuipers
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 sep 2019, 08:46
Ontvangen: 1 keer

Re: Identificatie MK II, III en Adrian M26(?)

Bericht door Jan Eise Kuipers »

RvL schreef:De mk2 heeft een na-oorlogs Nederlands binnenwerk.

Dank! Enig idee waar hij gebruikt zou kunnen zijn?
Plaats reactie