Bierpul Duitse soldaat

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bierpul Duitse soldaat

Bericht door Bert-Jan »

Zomdag deze "bierpul" mogen toevoegen aan de verzameling. Deze bierpul was van Josef Eißing (oud oom van mijn vriendin) . Josef was Unteroffizier bij pionier kompanie höxter en kwam na de oorlog in een Russisch krijgsgevangenkamp. Op 28 april 1946 schrijft hij nog naar huis dat alles goed met hem ging en was benieuwd hoe het met iedereen ging. Op 3 mei 1946 sterft hij in het lazeret van dat kamp bij Kursk. De familie krijgt op 14 september 1946 een brief van zijn dienstmakker die met hem de laatste 2 maand van zijn leven had doorgebracht. En bij hem was op het moment dat hij stierf...
a37b8704-6909-4b8f-93f6-5588d1ba8b23 (1).jpg
71847164_2366952036856337_772682569513697280_n.jpg
71838240_2366952020189672_6870588492544475136_n.jpg
eissing.jpg
eissing1.jpg
eissing2.jpg
eissing4.jpg
eissing5.jpg
eissing6.jpg
eissing372.jpg
eissing3.jpg
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Bierpul Duitse soldaat

Bericht door laurens jan »

Indrukwekkend verhaal!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Bierpul Duitse soldaat

Bericht door patrickh »

Heftig. Men had het zwaar daar in het Oosten als gevangene...
Mooie pul, als ik m zo was tegengekomen had ik gedacht kitsch.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Bierpul Duitse soldaat

Bericht door Jim »

Dan heeft Josef Eißing nooit deze bierpul in handen gehad. Er staat op, Ter herinnering aan mijn diensttijd. Ik denk dat hij deze nooit in een Russische kamp zou kunnen verkrijgen, laat staan gebruiken.

De man die geheel op de foto staat heeft een andere haarlijn als Josef op het doodsprentje. Broer?
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Bierpul Duitse soldaat

Bericht door Bert-Jan »

Jim schreef:Dan heeft Josef Eißing nooit deze bierpul in handen gehad. Er staat op, Ter herinnering aan mijn diensttijd. Ik denk dat hij deze nooit in een Russische kamp zou kunnen verkrijgen, laat staan gebruiken.

De man die geheel op de foto staat heeft een andere haarlijn als Josef op het doodsprentje. Broer?

Deze werden alleen uitgegeven na diensttijd?

Je hebt ook wel foto's met ter herinnering aan de mobilisatie 39 40 die werden dan na mei 1940 gemaakt?
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Bierpul Duitse soldaat

Bericht door Jim »

Bert-Jan schreef:
Jim schreef:Dan heeft Josef Eißing nooit deze bierpul in handen gehad. Er staat op, Ter herinnering aan mijn diensttijd. Ik denk dat hij deze nooit in een Russische kamp zou kunnen verkrijgen, laat staan gebruiken.

De man die geheel op de foto staat heeft een andere haarlijn als Josef op het doodsprentje. Broer?

Deze werden alleen uitgegeven na diensttijd?

Je hebt ook wel foto's met ter herinnering aan de mobilisatie 39 40 die werden dan na mei 1940 gemaakt?
Geen idee ik merk op, Zur Erinnerung an meine Dienstzeit, volgens mijn vertaling, ter herinnering aan mijn diensttijd staat, en naar mijn idee, geeft dat een einde dienstverband aan.
Daarom later meende ik dat het een cadeau was aan de familie. De tekst Wer treu gedient hat seine zeit, Dem sei ein volles Glas geweiht! past dan wel. En dat samen laat mij die conclusie trekken.

Met je wedervraag kan ik de conclusie trekken dat je het daar totaal niet eens mee bent?

En mijn vraag of het een broer betrof op de eerste foto. (Hij vraagt of zijn broer al is teruggekeerd) Op het prentje heeft hij de rang obergefreiter en op de grote foto een rang hoger unteroffizier latere bevordering dacht ik. Maar toen ik de gezichten ging vergelijken zag ik de opvallende haarlijn verschil.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Bierpul Duitse soldaat

Bericht door Bert-Jan »

Jim schreef:
Bert-Jan schreef:
Jim schreef:Dan heeft Josef Eißing nooit deze bierpul in handen gehad. Er staat op, Ter herinnering aan mijn diensttijd. Ik denk dat hij deze nooit in een Russische kamp zou kunnen verkrijgen, laat staan gebruiken.

De man die geheel op de foto staat heeft een andere haarlijn als Josef op het doodsprentje. Broer?

Deze werden alleen uitgegeven na diensttijd?

Je hebt ook wel foto's met ter herinnering aan de mobilisatie 39 40 die werden dan na mei 1940 gemaakt?
Geen idee ik merk op, Zur Erinnerung an meine Dienstzeit, volgens mijn vertaling, ter herinnering aan mijn diensttijd staat, en naar mijn idee, geeft dat een einde dienstverband aan.
Daarom later meende ik dat het een cadeau was aan de familie. De tekst Wer treu gedient hat seine zeit, Dem sei ein volles Glas geweiht! past dan wel. En dat samen laat mij die conclusie trekken.

Met je wedervraag kan ik de conclusie trekken dat je het daar totaal niet eens mee bent?

En mijn vraag of het een broer betrof op de eerste foto. (Hij vraagt of zijn broer al is teruggekeerd) Op het prentje heeft hij de rang obergefreiter en op de grote foto een rang hoger unteroffizier latere bevordering dacht ik. Maar toen ik de gezichten ging vergelijken zag ik de opvallende haarlijn verschil.
of dat zijn broer is weet ik zo niet te zeggen. die was ook in dienst dat weet ik wel. is ook een ander uniform maar kan ook eerder gemaakt zijn, ik vraag het even na.
maar als het glas na oorlogs is dan zou er toch geen kruis op staan lijkt mij?

even rond gelopen en ook soort gelijke teksten tegen gekomen op mobilisatie spullen.
73212173_403852003632936_4677527617966964736_n.jpg
72298226_547692555772409_5930633005734297600_n.jpg
72203035_2764356016956194_619239068953214976_n.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bierpul Duitse soldaat

Bericht door Erik »

Ik weet van de Duitse 'Dienstzeiterrinerunge' dat ze door colporteurs op de kazernes met toestemming van de leiding werden aangeboden in de laatste twee maanden voor het afzwaaien als dienstplichtige of beëindigen van de basisopleiding. De soldaat kon dan zo'n herinnering bestellen die gepersonificeerd was met zijn naam en vóór 1918 zelfs met de namen van zijn Korporalschaft (inclusief de jaartallen waarin hij gediend had) Overigens moet ik schuldig blijven in de vraag of deze gewoonte zich had voortgezet in de Wehrmacht.
Veel Nederlandse herinneringen zijn zelf gemaakt, niet zelden na de meidagen 1940 maar ook wel tijdens de ledige uurtjes op de kazernes. Soms initieerde het onderdeel de aanmaak van een herinnering (vergelijkbaar met de coins of de T-shirts van vandaag) Moeilijk op precieze tijd van aanmaak te dateren.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Bierpul Duitse soldaat

Bericht door Bertus Bunker »

Een voorbeeld van creatief knutselen in het Nederlandse leger.
Bijlagen
img335.jpg
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Bierpul Duitse soldaat

Bericht door Bert-Jan »

En is nog meer naar boven water gekomen..
berk.jpeg
berk2.jpeg.jpeg
foto 1.jpeg
foto 2.jpeg.jpeg
3.jpeg
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Bierpul Duitse soldaat

Bericht door Kugelblitz »

De familie van je vriendin zal toch wel weten wie op de foto's oudoom Josef is?
Inderdaad lastig te achterhalen wanneer het glas uitgereikt is; je zou zeggen aan het einde van de oorlog, maar als je direct in gevangenschap terecht komt is daar denk ik niet echt de tijd voor. Mogelijk toch al iets van tijdens de oorlog m.b.t. een wisseling/verandering van de eenheid? Maar mogelijk ook iets wat de familie pas later heeft ontvangen van een veteranenvereniging van zijn vroegere eenheid?

Bij mijn weten was het niet echt aan de orde om in (Russische) gevangenschap dit soort delicate voorwerpen te bezitten. Daarnaast denk ik ook niet dat de Russen de familie nog spullen van hem hebben opgestuurd na zijn overlijden. Hij zal het mogelijk zelf nog net op tijd naar huis hebben kunnen opsturen?

Mijn eigen opa heeft 4 jaar in Rusland gevangen gezeten, de militaria die van hem bewaard gebleven is heeft hij grotendeels nog net op tijd naar een vriendin in Duitsland kunnen opsturen, welke het hem jaren later pas weer heeft kunnen teruggeven. En inderdaad; krijgsgevangenschap in Rusland moet echt de hel geweest zijn... Bizar dat zovelen het toch nog overleefd hebben.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Bierpul Duitse soldaat

Bericht door Bert-Jan »

Kugelblitz schreef:De familie van je vriendin zal toch wel weten wie op de foto's oudoom Josef is?
Inderdaad lastig te achterhalen wanneer het glas uitgereikt is; je zou zeggen aan het einde van de oorlog, maar als je direct in gevangenschap terecht komt is daar denk ik niet echt de tijd voor. Mogelijk toch al iets van tijdens de oorlog m.b.t. een wisseling/verandering van de eenheid? Maar mogelijk ook iets wat de familie pas later heeft ontvangen van een veteranenvereniging van zijn vroegere eenheid?

Bij mijn weten was het niet echt aan de orde om in (Russische) gevangenschap dit soort delicate voorwerpen te bezitten. Daarnaast denk ik ook niet dat de Russen de familie nog spullen van hem hebben opgestuurd na zijn overlijden. Hij zal het mogelijk zelf nog net op tijd naar huis hebben kunnen opsturen?

Mijn eigen opa heeft 4 jaar in Rusland gevangen gezeten, de militaria die van hem bewaard gebleven is heeft hij grotendeels nog net op tijd naar een vriendin in Duitsland kunnen opsturen, welke het hem jaren later pas weer heeft kunnen teruggeven. En inderdaad; krijgsgevangenschap in Rusland moet echt de hel geweest zijn... Bizar dat zovelen het toch nog overleefd hebben.
nou... er is niemand meer in leven die hem gekend heeft. Op de laatste 3 foto's staat die zeker. ook omdat 1 van de 3 op zijn bidprentje staat.

ik denk dat die bierpul uit zijn diensttijd komt.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Bierpul Duitse soldaat

Bericht door Kugelblitz »

Dat maakt het inderdaad lastiger. Ik vermoed eerlijk gezegd ook dat het glas van tijdens de oorlog is, hoe het zijn gevangenschap en latere dood overleefd heeft is lastig te zeggen. Waarschijnlijk al eerder naar huis gebracht.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Bierpul Duitse soldaat

Bericht door Bertus Bunker »

Deze twee bierpullen zijn gemaakt door een Nederlandse arbeider in een Duitse glasfabriek in Braunswchweig in 1941 en met de post naar huis gezonden.
Bijlagen
101_9613.JPG
101_9612.JPG
Plaats reactie