Zoekverslag, StG44 / K98 onderdelen

Forum over het zoeken met een metaaldetector naar overblijfselen uit de Tweede Wereldoorlog, ervaringen, reisverslagen en dergelijke.
Plaats reactie
farmer
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2019, 22:28

Zoekverslag, StG44 / K98 onderdelen

Bericht door farmer »

Hallo,
Ik ben 30 jaren oud en woon in de omgeving van Nijmegen. Na al jaren geïnteresseerd te zijn in wo2 ben ik 3 jaar geleden begonnen met de metaaldetector. In het begin veel leren met de machine en vooral veel akkers en veldjes afgezocht. Tegenwoordig zoek ik vaak naar militaria en trek ik er elke week wel op uit naar een bos of plek uit wo2. Omdat de vondsten toch wel interessanter beginnen te worden heb ik besloten toch maar plekje te zoeken waar ik sommige vondsten kan delen.
Ben ook altijd geïnteresseerd om een keer af te spreken, ik ga er eigenlijk altijd alleen op uit en met meerdere lijkt me ook wel gezellig.

Dit keer ben ik opzoek in de slagvelden van Operation Veritable.

Mijn trouwe Garret Ace 300i, recent in wat camo groen gespoten. Binnenkort komt er een nieuwe detector bij, de garret zal dan mijn backup worden of voor wanneer ik naar een plek ga waar het wettelijk gezien niet het slimst is om te komen :wink:
p1.jpg
De posities zijn hier overal nog duidelijk zichtbaar
p2.jpg
Ik heb van te voren een plek op google maps uitgekozen waar ik wil gaan zoeken, onderweg kom ik al een hoop loopgraven/schuttersputjes en voorwerpen tegen die aangeven dat hier een hoop activiteit is geweest.

Een bierfles van Brauerei W. Dyckmans, een kleine zoektocht onthult dat deze brouwerij van 1850 tot 1969 heeft bestaan in Kleef.
p4.jpg
Een oude schoen de lag verstopt onder de bladeren
p3.jpg
Op de plek aangekomen valt mijn oog gelijk op deze rare "paddestoel". Ik heb geen idee wat het is, als iemand het weet hoor ik het graag. De staaf lijkt van aluminium met een ijzeren hoed erop, het grootste gedeelte is van een zachter onbekend materiaal.
p5.jpg
p6.jpg
Ik vind niet zoveel met de detector, een enkele 9mm huls en een heleboel mortierscherven is alles tot nu toe. Ik verplaats me 100 meter richting een wat begroeider stuk. Hier krijg ik gelijk een groot signaal, het leek me op een mortier/granaat maar na verdere inspectie denk ik dat dit niet het geval is, zwaar was hij wel. Aangezien ik niet zeker wist wat het was en het behoorlijk zwaar was heb ik deze weer in de grond gelegd.
p7.jpg
p8.jpg
2 meter daarnaast het volgende grote signaal, deze keer herken ik het meteen als een deel van een Sturmgewehr.
p9.jpg
p10.jpg
Uiteraard was ik zeer blij dat ik in deze plek, die al leeg gezocht leek te zijn, toch nog een onderdeel van een StG44 vond. Vervolgens vond ik binnen een straal van 2 meter nog veel meer onderdelen van de StG en K98. De detector werd helemaal gek, helaas ben ik door deze gekte vergeten afzonderlijke foto's te maken. Na een tijdje graven had ik het volgende aan onderdelen:
p11.jpg
Zeer bijzonder dat ik deze losse onderdelen na 75 jaar allemaal binnen 2 meter van elkaar heb kunnen vinden. Vlakbij heb ik ook een dumpgat gevonden, maar omdat ik geen handschoenen bij had icm met de vele glasscherven heb ik deze weer dichtgegooid en bewaard voor de volgende keer. Ondertussen werd het donker en was het hoogste tijd om te gaan.

Alle onderdelen bij elkaar, ook heb ik delen van de veer gevonden. Voor de oplettende kijker, ja daar ligt ook nog een britse Mk2 bayonet, deze heb ik op een vorig avontuur gevonden, misschien dat ik hier bij interesse nog een verslag over post.
p13.jpg
Volgende keer hoop ik met de nieuwe detector op pad te kunnen en mocht iemand geïnteresseerd zijn en nog een extra zoekmaatje wilt, misschien dat we samen een keer op pad kunnen :)
Gebruikersavatar
WO2NLLzoeker
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 dec 2017, 14:23
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Zoekverslag, StG44 / K98 onderdelen

Bericht door WO2NLLzoeker »

Vet man! Mooie vondsten! Succes als je die dumpput gaat uitgraven.
:+ :+
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Zoekverslag, StG44 / K98 onderdelen

Bericht door Kugelblitz »

Mooi hoor! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Zoekverslag, StG44 / K98 onderdelen

Bericht door Jan m »

Prachtig! Dat je dit nog vind op die plek is ongelofelijk.
Scherpschutter
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 23 jul 2008, 17:28

Re: Zoekverslag, StG44 / K98 onderdelen

Bericht door Scherpschutter »

Gaaf! Dank voor het delen
'Give us the tools and we'll finish the job'
Timveeee
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 feb 2019, 06:56
Gegeven: 6 keer

Re: Zoekverslag, StG44 / K98 onderdelen

Bericht door Timveeee »

jaloers! dit zijn prachtige vondsten. ik hoop dat ik dit ooit zal vinden!
Garret AT Max - Roer Triangel - Grens gebied midden en zuid limburg zoeker!
phendriks82
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 14 jun 2014, 11:55

Re: Zoekverslag, StG44 / K98 onderdelen

Bericht door phendriks82 »

Gaaf!! Ik heb alleen nog maar twee tank tracks en n mg42 vlamdemper gevonden... zulke vondsten kan ik alleen van dromen
Gebruikersavatar
WO2NLLzoeker
Lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 03 dec 2017, 14:23
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 4 keer

Re: Zoekverslag, StG44 / K98 onderdelen

Bericht door WO2NLLzoeker »

Zou die “paddenstoel” niet een mogelijk PIAT granaat kunnen zijn waarvan het ijzer is weggerot?
Bijlagen
36B63C71-0AFB-44DE-84BB-D024D5EEA728.jpeg
:+ :+
Plaats reactie