Hilversummers vinden nazi-uniform onder vloer van net gekocht huis

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Hilversummers vinden nazi-uniform onder vloer van net gekocht huis

Bericht door asjemenou »

HILVERSUM - Een opmerkelijke vondst aan de Rigelstraat in Hilversum. Tijdens de verbouwing van hun huis stuiten Wouter en Saskia op een geheim luik met daarin een bundeltje kleren. Het blijken jassen en een pet met nazi-symbolen erop. "Mijn hart ging sneller kloppen, dit geloof je toch niet!"

Ze bewaarden de spullen tijdelijk in een keukenkastje dat nog gesloopt moest worden. "Daar heeft het een paar maanden gelegen, maar we bleven toch nieuwsgierig naar het verhaal erachter," vertelt Wouter Vreeke. Via via komen ze terecht bij verzamelaar Robin Gouwswaard uit Loosdrecht, die vanuit Hilversum in de Oorlog documenten uit de Tweede Wereldoorlog bestudeert.

Hij kan meer vertellen over de gevonden spullen. "Ze zijn van een Nederlander geweest die als vrijwilliger werkte voor de Duitsers. Als wachtman, een soort beveiliger, kon hij worden ingezet om gebouwen of instellingen te bewaken." Opmerkelijk is het kleine, groene jasje dat erbij zit. "Vermoedelijk een kinderjasje, gemaakt van Nederlandse legerstof," zegt Robin.

Oorlog dichtbij

Voor Robin is dit een heel bijzondere vondst. "Meestal werden dit soort kleren verbrand tijdens of na de oorlog, dus dat dit bewaard is gebleven, is echt uniek." Ook Wouter en Saskia zijn gefascineerd. "Opeens komt de oorlog erg dichtbij. We delen alleen het adres en dezelfde muren met deze persoon, maar nu zijn we wel benieuwd wie dat geweest is."

"Meestal werden dit soort kleren verbrand tijdens of na de oorlog, dus dat dit bewaard is gebleven, is echt uniek"
Inmiddels heeft Robin twee namen weten te achterhalen. "C.F. Ketelaar en E. de Hoop. Die hebben voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog hier in de Rigelstraat gewoond." Hij zou graag in contact komen met iemand die meer weet over de achtergrond van de verstopte spullen. "Dat mag ook anoniem, maar ik vind dat we elke kant van de oorlog moeten vertellen. Goed of fout, we moeten alles herdenken. Het verleden mag niet vergeten worden."

Wapens in de tuin

En zijn Saskia en Wouter nog op zoek gegaan naar meer schatten? "We hebben nog wel goed gezocht, maar behalve oude kranten die meteen verpulverden hebben we niets gevonden," zegt Wouter. "Maar volgens Robin is de kans groot dat deze nazi-sympathisant wapens had. En we moeten de tuin nog doen, dus wie weet," vult Saskia aan.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/256739/h ... kocht-huis

Bron: NH nieuws.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Hilversummers vinden nazi-uniform onder vloer van net gekocht huis

Bericht door Kugelblitz »

Interessante vondst!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Hilversummers vinden nazi-uniform onder vloer van net gekocht huis

Bericht door CollectorWo2 »

Zeker,
ik heb eens een schuilplaats gevonden onder vloer ,vol met stro en verzetskrantjes,,
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Hilversummers vinden nazi-uniform onder vloer van net gekocht huis

Bericht door asjemenou »

Een soortgelijke WOII vondst heb ik zelf nooit gedaan.
Wel heb ik een aantal jaren geleden een partij Nederlandse WOII gedateerde kranten van iemand gekocht. De partij kranten waren gevonden onder de vloer tijdens een verbouwing van een pand wat vroeger een kruidenierswinkel was geweest.
Vroeger werden veel grutterswaren verpakt in oude kranten. Dit zal de reden zijn geweest waarom de kranten daar onder de vloer lagen. De kranten hebben er naar mijn idee dan ook jaren gelegen maar desondanks zijn ze op een paar na in een goede staat. Een paar kranten zijn licht aangevreten door muizen. Het interessante van de kranten is dat ze van opeenvolgende datum zijn. Dit kom je dan weer niet zo vaak tegen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie