Duitse WWII Medaille "fur rettung aus gefahr"

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
tiemanh
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2019, 13:46

Duitse WWII Medaille "fur rettung aus gefahr"

Bericht door tiemanh »

hallo Allemaal,
Graag informatie over deze in ,eind veertiger jaren tijdens een verhuizing, in een huis gevonden Medaille
Deze is al 70 jaar in familie bezit,
Kan iemand mij vertellen of er een markt voor de medaille is en graag een schatting van de waarde.
Eigenschappen;
Op de zijkant staat :835 PR MÜNZE BERLIN
afmeting en gewicht: 49,8 mm. 55,15 g.
Bijlagen
Fur_Rettung_Aus_Gefahr_Foto6_Doos_Dicht_Zijkant.jpg
Fur_Rettung_Aus_Gefahr_Foto4_Doos_Open2.jpg
Fur_Rettung_Aus_Gefahr_Foto3_Doos_Open1.jpg
Fur_Rettung_Aus_Gefahr_Foto2_Achtekant.jpg
Fur_Rettung_Aus_Gefahr_Foto1_Voorkant.jpg
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse WWII Medaille "fur rettung aus gefahr"

Bericht door Kugelblitz »

Mooie vondst, zie je niet zo heel vaak deze tafelmedailles.
Een vergelijkbaar exemplaar zonder doosje wordt voor €300 aangeboden op hiscoll.com.

''These neat pieces - showing a detailed 'Reichseagle'-device with swastika were bestowed on individuals who had saved a life (for example from drowning or fire) and saw only limited usage ie. bestowals during the TR-era. These attractive pieces replaced the similar 'older-style'-examples showing a Prussian-style eagle without swastika''.

Die staat wel al erg lang te koop, er is niet al te veel interesse voor deze medailles, maar het is tevens iets wat je niet heel veel ziet. Ik zou hem lekker in de familie houden, de oorspronkelijke ontvanger heeft ongetwijfeld een zeer moedige daad verricht voor deze onderscheiding... Kan me voorstellen dat je er misschien niet zoveel mee hebt vanwege het hakenkruis, maar je zou het als iets positiefs kunnen zien. Ik zou het niet erg vinden er een te hebben, er is immers niemand voor om het leven gebracht; in tegendeel!
Is dus een concept uit het oude Pruissen vanaf 1925, dat na 1936 ook door de Nazi's (vandaar de iets andere adelaar met swastika) is blijven bestaan.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
tiemanh
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2019, 13:46

Re: Duitse WWII Medaille "fur rettung aus gefahr"

Bericht door tiemanh »

Dank voor je reactie, en voor de informatie die je hebt gegeven.
Ik heb verder geen binding met de medaille, dus ik zal proberen hem te verkopen en zal contact opnemen met de site hiscoll.com.
groet tiemanh
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse WWII Medaille "fur rettung aus gefahr"

Bericht door Kugelblitz »

Die moeite kun je je besparen. Ik ken de eigenaar en hij (net als alle handelaars) zijn slechts geïnteresseerd in verkoopwaar wanneer ze er flink aan kunnen verdienen; daar leven ze tenslotte van. Als je hem voor een schijntje aanbiedt zal hij wel interesse hebben, maar anders niet. Al helemaal niet omdat hij zijn eigen exemplaren (hij heeft er nog een uit het oude Pruissen), in jaren niet kwijt is geraakt...

Als je er per se vanaf wilt zou ik hem via het verkoopgedeelte van dit forum of via Marktplaats (dek dan wel het hakenkruis goed af!) proberen aan te bieden. Er €300 voor krijgen (ook al is de jouwe met doosje) zal echter niet makkelijk zijn omdat er gewoon erg weinig interesse bestaat in deze items. Daarom zou ik hem gewoon houden of genoegen nemen met een kleiner bedrag, maar doe uiteraard wat je wilt. :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
tiemanh
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2019, 13:46

Re: Duitse WWII Medaille "fur rettung aus gefahr"

Bericht door tiemanh »

Hallo Kugelblitz,

Klopt, ik heb contact met de eigenaar van hiscoll.com gehad en hij heeft geen interesse. Kijk ik hoef er niet perse €300 euro voor te hebben, maar €200 is misschien wel haalbaar. Ik heb even gekeken naar het verkoopgedeelte op de site maar daar moet ik me apart voor aanmelden zo te zien, kan ik dat zo doen met het weinig aantal post wat ik heb?
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse WWII Medaille "fur rettung aus gefahr"

Bericht door Kugelblitz »

Zal via het forum inderdaad lastig zijn met zo'n recent lidmaatschap, meestal worden leden pas na een tijdje toegelaten tot het verkoopgedeelte. :)

De website Marktplaats heeft sowieso een veel groter bereik en daar kijken de meeste van onze leden ook wel op. Ik zou daar gewoon een poging wagen en mensen laten bieden.
Nogmaals, hakenkruizen royaal afplakken, of (nog beter!) de medaille zo fotograferen dat ze net niet te zien zijn. De serieus geïnteresseerde zal weten waarop hij biedt en je kunt altijd nog later wat aanvullende foto's sturen via een privébericht.
Sinds een paar jaar is Marktplaats daar namelijk erg streng in geworden en er zijn helaas ook veel gebruikers actief die er genoegen in scheppen je advertentie (met hakenkruis) te melden als ongewenst, waarna deze vaak verwijderd wordt.

Maak gewoon wat goede foto's zet er een fatsoenlijke beschrijving bij en wacht de biedingen af. Verhaal over de herkomst (vondst in een woning) doet het ook altijd goed. Soms valt het ontzettend tegen, een andere keer ben je blij verrast. En als het nu niet lukt probeer je het over een paar maanden nog eens, grote kans dat het dan wel lukt. Bedrag tussen de €100 en €200 lijkt me inderdaad realistischer.

Succes en als ik nog kan helpen hoor ik het wel!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie