Onbekende granaat

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
Roel van der Linden
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 dec 2019, 19:06

Onbekende granaat

Bericht door Roel van der Linden »

Hoi, kan iemand mij vertellen wat voor granaat dat dit is. Hij lijkt mij Amerikaans uit ww2 maar heb het gevonden in Frankrijk. Slagveld van ww1.
En weet niet of deze nog voor gevaar kan zorgen?
Bijlagen
Screenshot_20191210-214051.png
IMG_20191210_152601.jpg
Gebruikersavatar
Coert65
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:37
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Onbekende granaat

Bericht door Coert65 »

Dit is een Franse handgranaat, de F1. Het ziet eruit dat dit de percussie uitvoering is, nummer 3 op de foto.
1d2a151d90cd2d432ea461df03ee6194.jpg
Deze is niet afgegaan en dus weldegelijk gevaarlijk, ik zou hem laten liggen als ik jou was.
Zelf kom ik regelmatig op WO1 slagvelden, deze kom ik niet vaak tegen, de Engelse Mill's granaat en de Duitse eihandgranaatjes echter wel.
Roel van der Linden
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 dec 2019, 19:06

Re: Onbekende granaat

Bericht door Roel van der Linden »

Dank u wel. Ik heb hem veilig terug gelegd. Wat zou het geweldig zijn, als ik hem in mijn vitrinekast kon plaatsen. Bedankt voor de gedetailleerde info.
Verplaatst van Afbeeldingen naar Munitie op 11 dec 2019, 23:10 door asjemenou

Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Onbekende granaat

Bericht door asjemenou »

Hallo Roel,

Welkom op het forum. Ik heb je topic verplaatst naar de rubriek "Munitie". In deze rubriek kun je je vragen stellen m.b.t. (gevonden) munitie.

Van dit soort bodemvondsten krijg ik vaak de rillingen over mijn rug. Ik vind ze levensgevaarlijk. Munitie is immers gemaakt om te doden en deze handgranaat doet dit dus ruim 100 jaar na dato nog steeds.
Je kunt aan de buitenkant van zo'n opgegraven handgranaat niet zien of dat de beveiliging is doorgeroest.
In de grond is de handgranaat niet direct een gevaar maar eenmaal aan de oppervlakte droogt de handgranaat op door de zon. Het kan zomaar zijn dat de doorgeroeste beveiliging het begeeft en dat de handgranaat alsnog afgaat.
Ik heb een oom gehad die werkzaam is geweest bij de EOD. Hij vond handgranaten de vervelendste stukken munitie om te moeten opruimen.
Hij maakte dan ook liever een vliegtuigbom onschadelijk dan een handgranaat. Als het verkeerd zou lopen en de vliegtuigbom zou afgaan dan kon hij het niet meer navertellen en zou hij mijn tante achterlaten met een goed weduwepensioen. Als een handgranaat af zou gaan dan zou hij volgens eigen zeggen in een rolstoel terecht komen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Roel van der Linden
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 dec 2019, 19:06

Re: Onbekende granaat

Bericht door Roel van der Linden »

Hoi,

Door mijn enthousiasme en opwinding om zo'n pronkstuk uit ww1 te vinden, heb ik inderdaad even het gevaar geminacht. Bedankt voor uw bezorgdheid. Deze waarschuwing neem ik zeker in acht. Gr
Plaats reactie