Conserveren lederen uitrustingstukken

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Conserveren lederen uitrustingstukken

Bericht door johnfrost »

Goedendag,

Het valt mij op dat lederen/leren uitrustingstukken (bijv. kaartentassen, holsters en patroontasjes) 1 a 2x per jaar in sommige seizoenen kunnen gaan schimmelen. Het duidelijkst te zien op bijv zwarte K98 patroontasjes. Hoe kan het schimmel-proces preventief worden aangepakt? En hoe verwijder je schimmel aanslag succesvol?

Tips en suggesties zijn welkom!
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Conserveren lederen uitrustingstukken

Bericht door CollectorWo2 »

Hier geen last van
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Conserveren lederen uitrustingstukken

Bericht door Kugelblitz »

Heb ik ook weleens gehad, ligt echter meestal aan de plek van opslag heb ik het idee. Verwijderen deed ik meestal met een (zeer licht!) vochtige doek, dan blijft er ook echt een vieze aanslag achter op de doek. Daarna direct droogmaken.
Conserveren van leer is al vaak aandacht aan besteed, iedereen doet dat op z'n eigen manier en sommigen adviseren er juist helemaal af te blijven.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Conserveren lederen uitrustingstukken

Bericht door johnfrost »

Dank voor de input
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Conserveren lederen uitrustingstukken

Bericht door Bertus Bunker »

Schoonmaken met een droge doek en dan inspuiten met waterafstotende ledervet, verkrijgbaar in spuitbussen bij de Action.
Werkt perfect.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Conserveren lederen uitrustingstukken

Bericht door asjemenou »

johnfrost schreef:Goedendag,

Het valt mij op dat lederen/leren uitrustingstukken (bijv. kaartentassen, holsters en patroontasjes) 1 a 2x per jaar in sommige seizoenen kunnen gaan schimmelen. Het duidelijkst te zien op bijv zwarte K98 patroontasjes. Hoe kan het schimmel-proces preventief worden aangepakt? En hoe verwijder je schimmel aanslag succesvol?

Tips en suggesties zijn welkom!
Als je lederen uitrustingsstukken regelmatig schimmelen dan kan dit betekenen dat de ruimte waarin je de uitrustingsstukken bewaard te vochtig is. Probeer dan de ruimte droog te houden. Dit kun je doen door regelmatig te ventileren (raam opzetten) en in de winter de ruimte te verwarmen. Lederen uitrustingsstukken bij voorkeur niet bewaren in plastic. 's Winters wanneer je stookt willen lederen objecten nog wel eens hard worden. Dit kun je enigszins tegengaan door waterreservoirs aan de radiatoren te hangen.
Het insmeren van lederen uitrustingsstukken met ledervet kan een optie zijn. Mijn advies is, doe dit alleen wanner het echt nodig is en gebruik dan een goede ledercreme. Zelf heb ik een blikje ledercreme van het merk Rapide staan. Dit is te koop bij de schoenmaker, een winkel voor ruitersport of via Internet; https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... gLkVPD_BwE .
Hard geworden lederen uitrustingsstukken kun je zacht maken met lederdressing. Waar je dit kan kopen weet ik eigenlijk niet zo goed. Ik heb ooit eens een blik gekocht bij Militaria Plaza. Ik gebruik het niet vaak maar het is wel mieters spul. Je krijgt hard geworden leder echt weer zacht.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Conserveren lederen uitrustingstukken

Bericht door laurens jan »

Persoonlijk vet ik het materiaal liever niet in tenzij het echt noodzakelijk is. Ik gebruik daar Ceto-macrogol crème voor. Dat is een soort van crème die vaak wordt verstrekt door huisarts/apotheek wanneer iemand overal allergisch voor kan zijn. het resultaat: een vette basisstof met vijf ingrediënten zonder verdere toevoegingen!
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Conserveren lederen uitrustingstukken

Bericht door Schwerpunkt »

Goed advies hier. Invetten , produktjes etc gaan zeker niet helpen om te conserveren.
Deze produkten zijn gemaakt om leder bruikbaar te houden , soepel. Dus niet om te conserveren.
Het wit is zeker schimmel en kan je zoals hierboven vermeld met luchtontvochtigers tegen gaan.
Ik heb iemand gekend met hetzelfde probleem.
Heel vroeger tot de jaren 80 was het standaard dat men leder invette. Bij Duitse helmen zie je nu duidelijk dat die ingevette leders er niet beter zijn op geworden als je ze vergelijkt met niet ingevette.
Sommige zijn er zelfs slechter aan toe , ruiken slecht , zien er slecht uit.
Dus gewoon niet doen is mijn advies.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
johnfrost
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 31 dec 2017, 01:30
Ontvangen: 2 keer

Re: Conserveren lederen uitrustingstukken

Bericht door johnfrost »

Superveel dank voor al jullie nieuwe input! Ben er zeer mee geholpen.
Thanks for all !!!!
Jan Eise Kuipers
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 sep 2019, 08:46
Ontvangen: 1 keer

Re: Conserveren lederen uitrustingstukken

Bericht door Jan Eise Kuipers »

Is invetten en of versoepelen bijvoorbeeld wel weer aan te raden bij bijvoorbeeld een verstijfde kinriem en of binnenwerk? Ik heb een aantal helmen waarbij dit het geval is en waarvan ik toch liever niet het risico zou lopen dat de kinriem afbreekt of scheurt.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Conserveren lederen uitrustingstukken

Bericht door asjemenou »

Misschien is dit een interessante website voor je; https://www.colourlock.nl/hard-gekrompen-leder
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Jan Eise Kuipers
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 sep 2019, 08:46
Ontvangen: 1 keer

Re: Conserveren lederen uitrustingstukken

Bericht door Jan Eise Kuipers »

asjemenou schreef:Misschien is dit een interessante website voor je; https://www.colourlock.nl/hard-gekrompen-leder

Zeker handig! Dank.
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Conserveren lederen uitrustingstukken

Bericht door svdwal »

Trucje welke ik geleerd heb in het verleden toen ik nog voor musea werkte.
Groene niveau handcreme, hiermee dun insmeren. Dit trekt erg goed in en bevat geen troep.

Als leer heel erg verdroogt is kun je Lanoline gebruiken of Neatsfeet oil.
Zelf gebruik ik Ko-Cho-Line leather dressing, erg fijn spul.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Conserveren lederen uitrustingstukken

Bericht door asjemenou »

In een eerdere reactie benoem ik een leerdressing welke ik ooit via Militaria Plaza heb gekocht. Volgens eigen zeggen gebruikte ze deze leerdressing ook voor de eigen collectie van het toenmalige Achterhoeks Museum 40-45.
Ik heb het blik nog eens goed bekeken en kan op het etiket alleen een artikelnaam en bestelnummer vinden; Leerdressing 10%, O167. Mogelijk gaat het om dit product; https://www.labshop.nl/Leerdressing-10-1-L .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie