Welke panserwagen staat er op de foto?

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Welke panserwagen staat er op de foto?

Bericht door Madman »

Hoi,

Op ebay.de staat een foto te koop van een buitgemaakte DAF panserwagen, maar wat staat er achter? Is dar een commandowagen uitvoering van de DAF m39?
Bijlagen
dafpanzer.jpg
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Welke panserwagen staat er op de foto?

Bericht door Jim »

Zover ik weet zijn er geen commando wagen uitvoeringen gemaakt. Maar dat is waarschijnlijk de achterkant. De voor- en achterkant zien er vrijwel identiek uit /identiek bewapend. De achterkant had deze , "balkjes" erop.

Deze website heeft nog een aantal foto's en onderaan lijntekeningen. Goed te zien dat de balkjes aan de achterkant zitten. https://thearmoredpatrol.com/2015/03/10 ... at-roared/
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Welke panserwagen staat er op de foto?

Bericht door Charly1975 »

Op de site staat . "The vehicles had no official Dutch markings (the triangle some of you know)." Ik dacht dat het oranje triangel van de Luchtmacht was, of heb ik dat mis?
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Welke panserwagen staat er op de foto?

Bericht door asjemenou »

Het herkenningsteken, de oranje driehoek met zwarte rand werd op 1 oktober 1939 ingevoerd. Het verving het ronde rood, wit en blauwe herkenningsteken. De reden zou zijn geweest dat men dit te veel op de Britse RAF kokarde vond lijken.
De oranje driehoek werd ook gevoerd op de Landsverk M38 pantserwagen; https://www.landsverk-m38.nl/M38_foto.htm .
Mogelijk werd de oranje driehoek dan ook op de DAF M39 pantserwagen gevoerd. Foto's kan ik er helaas niet van vinden alleen een illustratie; https://www.reddit.com/r/Warthunder/com ... e_and_add/. Op de meeste (vooroorlogse) foto's zijn DAF M39's te zien zonder een herkenningsteken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Welke panserwagen staat er op de foto?

Bericht door Charly1975 »

Dank!
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Welke panserwagen staat er op de foto?

Bericht door Madman »

Dank je voor het antwoord op mijn vraag Jim, weer wat geleerd. Ik heb de site van de link bekeken, leuk dat er ook in het Engels informatie te vinden is over de M39. Staat volgens mij wel een verkeerde afbeelding bij de tekst. De afbeelding van het Pantardo 3 chassis is volgens mij van de na oorlogse DAF 328 serie vrachtauto's.


Groet,

Mathieu.
Plaats reactie