wat is de beste manier om een m1 binnenhelm kinriem te bevestigen?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
jort jacobs
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 okt 2017, 19:13

wat is de beste manier om een m1 binnenhelm kinriem te bevestigen?

Bericht door jort jacobs »

Beste Forum

ik ben op het moment bezig met het restaureren van een m1 binnenhelm/liner nou ontbreekt deze een binnenhelm kinriem ik heb dus een replica kinriem gekocht maar nou wou ik weten wat is nou de beste manier om deze te bevestigen moet ik het lusje van de kinriem wat losser buigen met en tang zodat die op de helm kan gemakkelijk of is dit gewoon een kwestie van wat kracht erop duwen. ik wil niet het bevestigpunt beschadigen waar de riem op hoort. Alvast bedankt voor de reactie's.

met vriendelijke groet Jort Jacobs.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2056
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: wat is de beste manier om een m1 binnenhelm kinriem te bevestigen?

Bericht door Jim »

Het metaal van de chinstrap veert een beetje. Dus subtiel rukje. Zo heb ik het tenminste gedaan. Ik zou echter zo dichtmogelijk bij het lusje.
Je kan het met een tangetje doen. Zet de onderste gedeelte van de bek onder het knopje en de bovenste gedeelte boven het oogje en even knijpen.

Als je het oogje verder opengaat buigen krijg je het nooit meer fatsoenlijk bijeengeknepen en gegarandeerd dat het riempje steeds los zal schieten.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
jort jacobs
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 okt 2017, 19:13

Re: wat is de beste manier om een m1 binnenhelm kinriem te bevestigen?

Bericht door jort jacobs »

thnx voor je reactie hier heb ik zeker wat aan ik ga het proberen om het er voorzichtig op te trekken wat je zei en eventueel met de tang n beetje helpen om te veren. hoe bedoel je trouwens zo dicht mogelijk bij het lusje?
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2056
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: wat is de beste manier om een m1 binnenhelm kinriem te bevestigen?

Bericht door Jim »

Ik bedoel zo dicht mogelijk, rode circkel gebied, trekken.
20170501112420_large.jpg
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: wat is de beste manier om een m1 binnenhelm kinriem te bevestigen?

Bericht door asjemenou »

jort jacobs schreef:thnx voor je reactie hier heb ik zeker wat aan ik ga het proberen om het er voorzichtig op te trekken wat je zei en eventueel met de tang n beetje helpen om te veren. hoe bedoel je trouwens zo dicht mogelijk bij het lusje?
Nog een tip. Als je een tang gebruikt welke is voorzien van gripzones (ribbels) aan de binnenzijde van de bekken, wikkel hier dan plakband om. Hiermee voorkom je beschadigingen aan de oogjes van de kinriem.
Waarom koop je een replica kinband voor een te restaureren originele M1 binnenhelm?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
jort jacobs
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 okt 2017, 19:13

Re: wat is de beste manier om een m1 binnenhelm kinriem te bevestigen?

Bericht door jort jacobs »

oke thnx gaat goed komen.
ik koop een replica kinriem aangezien originele vrij lastig aan te komen zijn en als je ze dan vind enorm duur zijn prijzen als 100 eu voor een klein lederen riempje. heb minder voor de helm betaald dus vandaar repro wellicht vind ik nog ooit een voordelige kinriem origineel
bedankt voor de reactie's.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: wat is de beste manier om een m1 binnenhelm kinriem te bevestigen?

Bericht door asjemenou »

Zo'n vermoeden had ik al dat je de prijs van een originele M1 kinband te hoog zou vinden. Je hebt ook gelijk, de prijs is ook te hoog.
Zo heb ik eens op de militariabeurs van Ciney een verkoper gezien die M1 helmen verkocht. Geen enkele helm was compleet. Zowel de buiten- als de binnenhelmen werden los verkocht. Bij alle M1 binnenhelmen waren ook nog eens de kinbanden en de nape straps verwijderd. De kinbandjes kostte bij hem inderdaad €90. :bonk:
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
jort jacobs
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 okt 2017, 19:13

Re: wat is de beste manier om een m1 binnenhelm kinriem te bevestigen?

Bericht door jort jacobs »

hahah ja precies dus dacht dan maar een mooie replica miss beetje verouderen met iets
Plaats reactie