MKIII of brodie helm??

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

MKIII of brodie helm??

Bericht door Max G »

Hoi forumleden, ben wat aan het zoeken maar voorwerpen om mijn kamer mee te versieren. Nu kwam ik deze helm tegen die omgebouwd is tot klok uiterst zonde natuurlijk! Maar dat dat terzijde gehouden, kunnen jullie mij helpen met deze helm? zelf dacht ik aan een broodie of een MKIII helm klopt dit? En is er met deze slechte foto's tezien of deze uit de tweede wereldoorlog komt? Sorry voor de slechte foto's maar ik krijg geen betere opgestuurd van de verkoper :(
Alvast bedankt!
Groetjes Max
Bijlagen
image-27-12-2019_20-11-54-00.jpg
image-27-12-2019_20-01-44-55.jpg
image-27-12-2019_20-01-44-02.jpg
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: MKIII of broodie helm??

Bericht door earlymb »

Standaard Brits Mk.II model, maar land en jaar van productie zal af te leiden zijn uit de stempeling al zijn er wel verschillen in hoe de bevestiging voor de kinriem aan de schaal zit.
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Re: MKIII of broodie helm??

Bericht door Max G »

earlymb schreef:Standaard Brits Mk.II model, maar land en jaar van productie zal af te leiden zijn uit de stempeling al zijn er wel verschillen in hoe de bevestiging voor de kinriem aan de schaal zit.
Thanks!
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Re: MKIII of broodie helm??

Bericht door Max G »

Hij hangt! Mooie toevoeging voor bij de rest. Toen ik hem binnen kreeg gekeken naar de helm zelf. Is een Chinese replica gelukkig!
15781474353627366166396414752696.jpg
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: MKIII of broodie helm??

Bericht door earlymb »

Zo'n gat maken in een echte helm gaat je ook echt niet lukken zonder professioneel gereedschap.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: MKIII of broodie helm??

Bericht door patrickh »

Chinese replica? Daar wil ik wel detailfotos van zien!
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Re: MKIII of broodie helm??

Bericht door Max G »

patrickh schreef:Chinese replica? Daar wil ik wel detailfotos van zien!
Ik zet morgen wat foto's online :)
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Re: MKIII of broodie helm??

Bericht door Max G »

Sorry voor mijn late late reactie mbt de foto's van de helm. Kom net uit mijn SE week druk druk druk :bonk: maar huer zijn ze dan. Het is denk ik een replica uit india ipv china.
Bijlagen
Toch wel de grootste hint
Toch wel de grootste hint
20200115_122347.jpg
20200115_122311.jpg
20200115_122240.jpg
20200115_122340.jpg
20200115_122255.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: MKIII of broodie helm??

Bericht door patrickh »

Ziet er toch niet uit als een replica?
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: MKIII of broodie helm??

Bericht door Jan m »

Geloof er nijs van dat het een replica is...
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: MKIII of broodie helm??

Bericht door patrickh »

Grappig hè, normaal geloven we niet dat iets echt is, nu geloven we niet dat iets replica is :bonk: Wereld andersom, maar volgens mij is het echt een originele helm!
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Re: MKIII of broodie helm??

Bericht door Max G »

patrickh schreef:Grappig hè, normaal geloven we niet dat iets echt is, nu geloven we niet dat iets replica is :bonk: Wereld andersom, maar volgens mij is het echt een originele helm!
Hahaha heel erg zonde! Maar dan weet ik dat oom weer! Maar inderdaad gaan we ergens een jeer niet van uit is het wel zo :lol: maar dankjewel! Ik ga even rond kijken of ik nog een markering ergens kan vinden.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: MKIII of brodie helm??

Bericht door asjemenou »

De helmschaal lijkt mij ook origineel. :(
Persoonlijk gruwel ik van dit soort "handelswaar" waarvoor men originele militaire gebruiksvoorwerpen opzettelijk vernield. Hopelijk wordt dit geen trend; https://www.almaartte.com/products/upcy ... et-fs-1340 .
Uitgaande van het stickertje in de helm zou dit een "Made in India" souvenir kunnen zijn. De helm lijkt mij oorspronkelijk zwart van kleur te zijn geweest. Gebruikt door politie in India?
Mogelijk is de helm zelfs ooit uitgereikt geweest aan het British Indian Army. De British Indian Army is o.a. ingezet gedurende WOI en WOII. Gedurende WOII hebben zij o.a. deelgenomen aan de slag om El Alamein en om Monte Cassino. De soldaten van het British Indian Army waren uitgerust met MKII helmen welke geproduceerd waren in Zuid-Afrika.
Jammer dat mogelijk een helm met zo'n historie moet eindigen als wandklok.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Re: MKIII of brodie helm??

Bericht door Max G »

asjemenou schreef:De helmschaal lijkt mij ook origineel. :(
Persoonlijk gruwel ik van dit soort "handelswaar" waarvoor men originele militaire gebruiksvoorwerpen opzettelijk vernield. Hopelijk wordt dit geen trend; https://www.almaartte.com/products/upcy ... et-fs-1340 .
Uitgaande van het stickertje in de helm zou dit een "Made in India" souvenir kunnen zijn. De helm lijkt mij oorspronkelijk zwart van kleur te zijn geweest. Gebruikt door politie in India?
Mogelijk is de helm zelfs ooit uitgereikt geweest aan het British Indian Army. De British Indian Army is o.a. ingezet gedurende WOI en WOII. Gedurende WOII hebben zij o.a. deelgenomen aan de slag om El Alamein en om Monte Cassino. De soldaten van het British Indian Army waren uitgerust met MKII helmen welke geproduceerd waren in Zuid-Afrika.
Jammer dat mogelijk een helm met zo'n historie moet eindigen als wandklok.
Erg zonde om te horen... dat zo een stuk met zo een grote mogelijke geschiedenis. Nu wel spijt dat ik hem heb gekocht. Niet goed genoeg over na gedacht. :(
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: MKIII of brodie helm??

Bericht door Madman »

Hadden ze er geen klok van gemaakt dan was ie wel omgesmolten om weer conservenblikken van te maken.
Dan was ie ook weg geweest, dus je hoeft je wat dat betreft echt geen spijt te hebben dat je hem gekocht heb.
Plaats reactie