Regiment van overgrootvader gezocht

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
m`lady
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2019, 18:25
Locatie: Hardenberg

Regiment van overgrootvader gezocht

Bericht door m`lady »

Hallo,
Mijn overgrootvader heeft gevochten op de Grebbeberg, dat is het enigste wat ik weet.
Hij praatte er nooit over en heb maar 3 foto`s vanuit die tijd. Kunnen jullie zien in welk regiment die zat?
Mijn oma zij dat hij iets met paarden deed en in Ede was gestationeerd. Op de foto`s kun je zien dat ze 2 kanonnen op de kraag hebben, hierdoor neem ik aan dat ie bij de artillerie zat. Ook kun je op hun veldmutsen een Romeinse 2 zien. Ik weet niet wat dat inhoudt. Ik heb archief van Defensie al geinformeerd maar zij kunnen mij niet helpen. Hopelijk kan iemand mij hier mee helpen.
Alvast bedankt.
Bijlagen
unknown.png
unknown (1).png
Screenshot_2.png
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Regiment van overgrootvader gezocht

Bericht door asjemenou »

Hallo M'lady,

Welkom op het forum. Je zou je vragen omtrent de eenheid van je overgrootvader eens kunnen stellen aan het forumlid Bert-Jan. Zijn specialiteit is toch wel het Nederlandse leger tot 1940.
je kunt hem een PB sturen; memberlist.php?mode=viewprofile&u=929 .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
m`lady
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2019, 18:25
Locatie: Hardenberg

Re: Regiment van overgrootvader gezocht

Bericht door m`lady »

Gegroet asjemenou
Bedankt voor de tip, ik heb hem een bericht gestuurd.
Hopelijk kan Bert-Jan mij verder helpen.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Regiment van overgrootvader gezocht

Bericht door Bert-Jan »

m`lady schreef:Gegroet asjemenou
Bedankt voor de tip, ik heb hem een bericht gestuurd.
Hopelijk kan Bert-Jan mij verder helpen.

Komt goed!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Regiment van overgrootvader gezocht

Bericht door Erik »

Het gebouw op de foto lijkt sterk op dat van de van Essenkazerne te Ede (staat er nog overigens!)
Kanonnen op de kraag is inderdaad artillerie.
Een romeinse 2 op de muts duidt aan dat ze behoorden bij de Legerkorpsartillerie.
Het IIe legerkorps kende 2 divisies (2 en 4), elk met twee of drie infanterieregimenten.
De 2e divisie kende 10, 15 en 22 die allen in de Grebbelinie waren opgesteld (resp. Veenendaal/Buursteeg voor 10RI, Woudenberg voor 15RI en 22 daar aansluitend)
De 4e divisie kende 8RI (op de Grebbeberg) en 19RI (aansluitend)
De aanname dat jou overgrootvader op de Grebbeberg heeft gevochten (of in ieder geval in de Grebbelinie) is dus heel aannemelijk.
Een overzicht van afgegeven vuren door de Legerkorpsartillerie vindt je hier: https://www.grebbeberg.nl/index.php?pag ... 3-mei-1940
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
m`lady
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2019, 18:25
Locatie: Hardenberg

Re: Regiment van overgrootvader gezocht

Bericht door m`lady »

Hartstikke bedankt voor de snelle en informatieve reacties!
Hiermee kom ik een heel stuk verder.
Gebruikersavatar
m`lady
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2019, 18:25
Locatie: Hardenberg

Re: Regiment van overgrootvader gezocht

Bericht door m`lady »

Hallo,

Heb gister bij mijn oma het Oorlogszakboekje van mijn overgrootvader gevonden.
Hij zat in het "8e Regiment Veld-Artillerie", en zijn rang was G.B (gewoon dienstplichtig)
Er staat 1930 op het zakboekje, zou dit inhouden dat hij in 1930 dienstplicht heeft moeten doen en de artillerie training heeft afgerond? En later tegen de oorlog weer is opgeroepen? Ook vind ik het raar dat hij zijn vrouw en kinderen als erfgenaam benoemt terwijl hij pas in 1936 is getrouwd. Zal het kunnen dat het er later in is opgeschreven toen hij weer was opgeroepen? De 3 foto`s die ik heb geplaatst zullen dan wel uit 1930 komen. Ook heb ik een verzoek ingediend om zijn dossier in te zien. Ben er erg blij mee. Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten Niels
2.jpg
1.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Regiment van overgrootvader gezocht

Bericht door asjemenou »

Interessant zo'n oorlogszakboekje. Je overgrootvader zal inderdaad in 1930 zijn opgekomen voor de dienstplicht (lichting 1930). De aantekening aangaande zijn vrouw en kinderen zal er later ingeschreven zijn. Vermoedelijk is dit gedaan toen hij werd gemobiliseerd in augustus 1939. Men zal dit als voorzorg hebben gedaan voor het geval je overgrootvader tijdens de mobilisatie mocht komen te overlijden of tijdens een oorlog zou sneuvelen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Regiment van overgrootvader gezocht

Bericht door Erik »

Het oorlogszakboekje werd pas in tijd van oorlogsdreiging i.c. mobilisatie opgemaakt en uitgereikt aan de (opgeroepen) militair, samen met zijn herkenningsplaatje wat in tijd van vrede ook opgelegd was bij zijn onderdeel. In vredestijdtijd had de soldaat een zg. veldzakboekje. Het oorlogszakboekje van jouw grootvader stamt dus uit de zomer van 1939.
Op de kaft staat zijn opkomstjaar, lichtingsploeg (I of II, ofwel de voorjaars- of oktoberlichting) en zijn volgnummer, in dit geval 104. Tezamen vormde dit een soort van registratienummer: 1930-I-104. Daar hij in maart 1910 is geboren en in het voorjaar 1930 de dienstplichtige leeftijd van 20 bereikte, is het niet vreemd dat hij toen werd opgeroepen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Regiment van overgrootvader gezocht

Bericht door asjemenou »

Goede aanvulling Erik. Het klopt wat je schrijft dat zo'n zakboekje na je vervulde dienstplicht werd ingenomen.
Dit was zelfs na de oorlog nog zo. Mijn vader, lichting 1958-1, moest zijn militair paspoort na zijn dienstplicht inleveren.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Regiment van overgrootvader gezocht

Bericht door Erik »

Het veldzakboekje was een administratief document dat bij het regiment (de staat) hoorde. Het onderdeel (de commandant) mocht er in schrijven. Bij herhalingsoefeningen werd het weer uitgereikt. Sowieso moest het na je dienstplichttijd (omstreeks je 35e jaar) ingenomen worden en opgeslagen bij je militair dossier.
Het oorlogszakboekje was meer een bewijs dat je tot een strijdende macht behoorde, soort legitimatiebewijs dus. Er stond ook bijna niets in; het grootste deel werd in beslag genomen door de regels van de conventies van Geneve.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
m`lady
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2019, 18:25
Locatie: Hardenberg

Re: Regiment van overgrootvader gezocht

Bericht door m`lady »

Hallo allen,

Na een tijd wachten, is het personeelsdossier van mijn overgrootvader eindelijk in mijn handen.
Was een enorm groot envelop dus dacht dat er veel in zou zitten, medailles etc. Maar helaas was
dat niet het geval. Wel de informatie waar ik al zo lang op wacht.
Hierbij een kleine samenvatting van het dossier, durf niet alles op te schrijven aangezien er staat
dat het persoonsvertrouwelijk is :? . Als het wel mag, hoor ik het graag :) .


Antonius Gerardus Schlepers
ingelijfd (i.p) op 3 februari 1930 als G.D van de lichting 1930
uit Ambt Hardenberg, lot.nr. 36
bij de Treinafdeling II Artillerie Brigade

M.i.v. 1 April '33 bij reorganisatie
overgegaan bij het 8e reg.veldart.

2 Februari 1931 groot verlof.
10 December 1934 terug.
22 December 1934 groot verlof.
14 September 1936 terug.
30 September 1936 groot verlof.
29 Augustus 1939 terug. 19 R.I
10 Juni 1940 groot verlof.

14 Mei 1940 vermist.
Krijgsgev. naar ................
gevoerd den 10? juni? 1940
terug uit krijgsgevschap den 10 juni 1940?

Wat ik hier uit kan halen is dat hij tijdens de Slag om de Grebbeberg in het 19e R.I heeft gediend.
En dat hij in krijgsgevangschap heeft gezeten (voor 1 dag?), er staat niet waar alleen jammer genoeg. Veel meer informatie heb ik helaas niet gekregen Ik was van plan een mobilisatiekruis aan te vragen zodat ik die aan mijn oma kan geven voor haar verjaardag. Komt mijn overgrootvader hiervoor in aanmerking?.

Met vriendelijke groeten.
Niels.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Regiment van overgrootvader gezocht

Bericht door Erik »

19RI lag op de Grebbeberg, vrijwel naast 8RI.
Jouw overgrootvader is gewoon op 14 mei afgevoerd in krijgsgevangenschap, waarschijnlijk naar kamp Soest (niet Soest in Nederland maar Soest (spreek uit: Seust) in Duitsland) waar een groot deel van onze dpln terecht kwam. Omdat de datum niet bekend was (of hard gemaakt) werd als administratieve datum de datum van terugkeer ingevuld.
Ja, hij kon zomaar eens in aanmerking komen. Er zijn mensen op dit forum die dit al eens eerder hebben aangevraagd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
kareljolanda
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2020, 18:58

Re: Regiment van overgrootvader gezocht

Bericht door kareljolanda »

hallo Niels,

ik heb je verhaal gelezen.
Mijn overgrootvader heeft exact dezelfde weg afgelegd als de jouwe

mijn vraag is of je inmiddels al wat meer weet mbt de overplaatsing naar het 19e regiment infanterie.
ik weet dat mijn overgrootvader bij de staf terrecht is gekomen..
ik ben zelf woonachtig in de gemeente Rhenen en de grebbeberg is bijna mijn achtertuin. Ik weet inmiddels waar de commandopost gezeten heeft van de staf 19RI.

Verder zegt de Naam CHRIS CARBAAT of iets dergelijks jouw iets?

alvast bedankt!

gr Karel
Gebruikersavatar
m`lady
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2019, 18:25
Locatie: Hardenberg

Re: Regiment van overgrootvader gezocht

Bericht door m`lady »

Hoi Karel,

Ik ben niet meer te weten gekomen mbt de overplaatsing naar het 19e regiment infanterie.
Ook zegt de naam CHRIS CARBAAT mij niks, mijn overgrootvader heb ik nooit gekend en hij heeft ook nooit over de oorlog gesproken.
Wel heb ik nu al wel meer dan een half jaar geleden het Mobilisatie-Oorlogskruis aangevraagd. En 2 dagen geleden kreeg ik eindelijk de brief waarin de aanvraag werd goedgekeurd. Ik hoop dat ik dan ook wat meer informatie krijg, ik houd jullie op de hoogte!

Groeten Niels
Plaats reactie