Welk uniform en medaille is dit?

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Brigitte1970
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2020, 19:26

Welk uniform en medaille is dit?

Bericht door Brigitte1970 »

Uniform?
Uniform?
Ik ben een complete leek. En ik kwam in een oud foto album deze foto tegen. Ik ben met de stamboom van de familie bezig. Mijn vraag: Herkent iemand dit uniform en de medaille?

(Het is mogelijk een man geboren in 1885. Mogelijk KNIL. Mogelijk een sergeant. Maar dat alles is zeker niet zeker.)

dit is de medaille. Wie kan me meer vertellen naar aanleiding van deze foto's?
Bijlagen
Medaille
Medaille
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Welk uniform en medaille is dit?

Bericht door Erik »

De rang van de afgebeelde man is Eerste luitenant (twee sterren op de kraag) De medaille moet ik even nakijken. De uniform is de blauwe dracht, dubbele rij knopen van voor 1905. De knopen lijken glad.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Brigitte1970
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2020, 19:26

Re: Welk uniform en medaille is dit?

Bericht door Brigitte1970 »

Dan lijkt het erop dat de mogelijke man uit 1885 niet matched toch? . Want dan zou hij voor zijn 20e jaar deze rang bereikt hebben. Of is dat wel mogelijk? Eerlijk gezegd lijkt de man een stuk ouder dan 20. Maar ook moeilijk in te schatten met de ouderwetse haardracht,baard en kwaliteit van de foto. In ieder geval zouden meer aanwijzingen bv over de medaille zeer behulpzaam zijn om de puzzel misschien toch op te kunnen lossen. Super dat je je nog in de medaille wil verdiepen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Welk uniform en medaille is dit?

Bericht door Erik »

Nadere bestudering van de knopen doet mij besluiten dat ik naar knopen van de Schutterij kijk. Het lijkt namelijk alsof er een stadskroon op staat.
Als dat zo is, is deze foto zeer zeker van voor 1904, het jaar van 'stand down' van de Schutterij (die omstreeks 1907 definitief uit de organisatie verdween)
Een Eerste luitenant is inderdaad, vooral in die tijd, een oudere. Tegenwoordig kun je met je 20e Tweede luitenant zijn en twee-drie jaar later Eerste luit, maar dat was vroeger niet zo. 1885 lijkt mij eerder het jaar waarin hij in dienst trad.
Voor de medaille moet ik dus kijken naar het laatste kwart van de negentiende eeuw.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Welk uniform en medaille is dit?

Bericht door asjemenou »

De medaille op de foto lijkt mij het Onderscheidingsteken voor langdurige dienst als officier (Officierskruis). Dit kruis, bijgenaamd het Jeneverkruis werd in 1844 ingesteld. Bij dit kruis (voor legerofficieren) behoort een driekleurig lint, bestaande uit de drie kleuren, oranje, wit en blauw.
Voor officieren van de schutterij en mogelijk ook voor reserve officieren van de marine was dit lint oranje gekleurd.
Het lint op de foto lijkt mij één kleur te zijn dus mogelijk heeft Erik het bij het juiste eind, een 1e luitenant van de Schutterij.
Zie; http://www.onderscheidingen.nl/nl/medai ... kruis.html en https://www.nmm.nl/zoeken-in-de-collect ... il/230050/ .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Brigitte1970
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2020, 19:26

Re: Welk uniform en medaille is dit?

Bericht door Brigitte1970 »

Erik schreef:Nadere bestudering van de knopen doet mij besluiten dat ik naar knopen van de Schutterij kijk. Het lijkt namelijk alsof er een stadskroon op staat.
Als dat zo is, is deze foto zeer zeker van voor 1904, het jaar van 'stand down' van de Schutterij (die omstreeks 1907 definitief uit de organisatie verdween)
Een Eerste luitenant is inderdaad, vooral in die tijd, een oudere. Tegenwoordig kun je met je 20e Tweede luitenant zijn en twee-drie jaar later Eerste luit, maar dat was vroeger niet zo. 1885 lijkt mij eerder het jaar waarin hij in dienst trad.
Voor de medaille moet ik dus kijken naar het laatste kwart van de negentiende eeuw.
Het is goed mogelijk dat dit een foto is van vóór 1907. De foto's die ik tot nu toe kon traceren zijn van eind 1800 en vóór 1902. De man die geboren is in 1885 (in het album nog maar een jongetje) heeft het (voor zover ik kan vinden in archieven) geschopt tot sergeant en vertrok, in 1919 naar Batavia met een stoomschip) toen was hij sergeant Artillerie. Het lijkt erop dat in deze grote familie dus nog een militair is geweest, deze eerste luitenant, die langer gediend heeft en ik ervan uit moet gaan dat het dus twee verschillende mannen betreft. Dat maakt het nog interessanter.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Welk uniform en medaille is dit?

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:De medaille op de foto lijkt mij het Onderscheidingsteken voor langdurige dienst als officier (Officierskruis).
Dat was ook mijn eerste gedachte (heb dat kruis straks in december ook alweer dertig jaar op de borst hangen) maar wilde meer zekerheid. Gezien het aantal kruizen dat in de 2e helft van de 19e eeuw werd uitgereikt moet dat het haast wel zijn. Want: in de negentiende eeuw (tweede helft) is er eigenlijk nergens een kruis van deze vorm geweest. Héle oude mannen konden nog het metalen kruis dragen (veldtocht 1830-1831) maar dat kun je hier vergeten. De blauwe dracht zoals afgebeeld is in 1865 ingevoerd, dus dat is de 'ondergrens' van ouderdom. Andere echte kruizen waren het Lombokkruis (waarvan het binnenwerk veel groter is) en het kruis voor bijzondere krijgsverrichtingen (voornamelijk voor de Atjeh-gangers) die echter bolletjes aan de punten van de kruisarmen heeft.
Het bezwaar wat ik tégen de optie van het officierskruis heb, is dat de gevesten van de sabel op de gesp midde op het kruis, duidelijk zichtbaar naar buiten horen te steken. Die mis ik hier. Daarnaast dient het lint oranje-blanje-blue te zijn. Het lint op de foto lijkt gelijk van kleur.
We zoeken nog even verder.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Brigitte1970
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2020, 19:26

Re: Welk uniform en medaille is dit?

Bericht door Brigitte1970 »

Ik heb in de stamboom 2 personen gevonden:

LUITENANT TER ZEE, EERSTE KLASSE, KAPITEIN.
Hij heeft de onderscheiding ontvangen: Graad: ridder 2e kl. Datum: 13/4/1908/57 orde: Kroon land Pruisen. Reg. No. 3248

En een man die dit heeft gekregen:
Orde van de Nederlandse leeuw c.: 972
Orde van oranje nassau: o: 9526
Kb: 3-5-68=64 graad Grootkuis, Eikenkroon, Luxemburg, Reg. Nr. 7208

Misschien dat dit helpt? En is 1 van deze 2 de man op de foto?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Welk uniform en medaille is dit?

Bericht door Erik »

De man is militair, geen zeeofficier. Het zou de tweede man moeten zijn ware het niet... hij draagt maar 1 medaille. En die is geen van de drie genoemden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Herman V
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2019, 14:24

Re: Welk uniform en medaille is dit?

Bericht door Herman V »

Het kruis op de foto is het Officierskruis van de Schutterij.

Mvg Herman
Plaats reactie