gevonden iets

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
jeroen14
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2020, 18:43

gevonden iets

Bericht door jeroen14 »

hallo.

ik kwam eens een soort granaat of weet ik veel wat het is, maar daar ben ik nu net benieuw naar
weet iemand wat dit is (of is geweest)
Bijlagen
gevonden.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: gevonden iets

Bericht door Erik »

Jeroen, weet je wat een granaat is?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: gevonden iets

Bericht door racefiets »

Een vrijwilliger voor een Darwin award?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: gevonden iets

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Een vrijwilliger voor een Darwin award?
Ik wacht nog even op de lijst met experimenten...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: gevonden iets

Bericht door racefiets »

Misschien niet meer in staat om te antwoorden.... Aan de andere kant had dat dan inmiddels al wel in de krant gestaan.
Verplaatst van Afbeeldingen naar Munitie op 06 feb 2020, 22:34 door asjemenou

Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: gevonden iets

Bericht door asjemenou »

Omdat het overduidelijk is dat het om een stuk munitie gaat heb ik dit topic voorzichtig naar de rubriek Munitie verplaatst.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: gevonden iets

Bericht door CollectorWo2 »

oliedom om het mee te nemen,,,,,,,als het inzijdig vol met roest zit en nu lekker kan drogen is het kaboem…..
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: gevonden iets

Bericht door Kugelblitz »

thunderbird schreef:oliedom om het mee te nemen,,,,,,,als het inzijdig vol met roest zit en nu lekker kan drogen is het kaboem…..
Kun jij, of iemand anders, eens toelichten hoe dat precies in z'n werk gaat? Ik weet natuurlijk dat je zoiets nooit mee moet nemen, omdat het potentieel kan exploderen/ontbranden. Maar wat gebeurt er met zo'n opgegraven stuk munitie, wanneer het onder de aarde vandaan komt en met (zon)licht en zuurstof in aanraking komt? Wat zorgt ervoor dat het ineens levensgevaarlijk kan worden?

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: gevonden iets

Bericht door racefiets »

Daar heeft het niets mee te maken tenzij het een zwartkruit lading heeft. Wat wel kan is dat de springstof gaat reageren met de roest van het granaatlichaam of gaat kristalliseren in de schroefdraad. Een lichte beweging in de schroefdraad kan dan al voldoende zijn om het tot ontbranding te laten komen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: gevonden iets

Bericht door asjemenou »

Deze vraag heb ik ooit lang geleden gesteld aan mijn oom (EOD'er).
Hij nam als voorbeeld een handgranaat. De handgranaat nam hij als voorbeeld omdat hij dit de gemeenste dingen vond om op te ruimen.
Een handgranaat, met of zonder beveiligingspal, is op de één of andere manier in de grond terecht gekomen.
Door de tand des tijds is de handgranaat en ook de beveiligingspal-ontstekingsmechanisme in de grond gaan roesten. Ondanks het roesten houdt de druk van de aarde de beveiliging van de handgranaat intact.
Wanneer je zo'n handgranaat opgraaft en aan de oppervlakte legt, is de "beveiligende" druk van de aarde weg. De handgranaat droogt op door het zonlicht en hierdoor kan het ontstekingsmechanisme alsnog afgaan. Ook kan door opdroging een chemische reactie in de lading van de handgranaat ontstaan waardoor deze af kan gaan.
Dit geldt uiteraard ook voor de overige soorten afgeschoten munitie. Van mijn oom heb ik wel eens begrepen dat er granaten en ook vliegtuigbommen bestaan die een tijdsmechanisme hebben. Aan de buitenkant van bijvoorbeeld zo'n vliegtuigbom kun je niet zien op hoeveel tijd dit mechanisme staat afgesteld. Er zijn er zelfs die op 144 uur (6 dagen) konden worden ingesteld.
Volgens mijn oom waren de Duitsers experts in het vervaardigen van zg. booby traps. Buitgemaakte munitie voorzagen ze van extra ontstekers. Sommige daarvan dus met zo'n tijdsmechanisme. Ook al herkende hij het type granaat dan nog wist hij nooit of er überhaupt zo'n tijdsmechanisme inzat. Sommige aanpassingen werden naargelang de situatie ter plekke uitgevoerd en staan daarom in geen enkel handboek van de EOD omschreven.
Anders gezegd, de meegenomen fraaie granaat kan zelfs na een dag nog op de werkbank in je schuurtje ontploffen.
Misschien is het daarom goed om te onthouden dat munitie gemaakt is om te doden en dat het 75 jaar na dato dit nog steeds kan doen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Dhr W.
Lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 18 dec 2017, 08:45
Locatie: NH
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 1 keer
Contacteer:

Re: gevonden iets

Bericht door Dhr W. »

Hehe.. hij is er stil van.
She doesn't understand the concept of Roman numerals. She thought we just fought in world war eleven.
-Joan Rivers
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: gevonden iets

Bericht door Kugelblitz »

Dank voor de toelichting heren, interessante maar (indien weinig kennis) levensgevaarlijke materie...
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: gevonden iets

Bericht door laurens jan »

asjemenou schreef:Deze vraag heb ik ooit lang geleden gesteld aan mijn oom (EOD'er).
Hij nam als voorbeeld een handgranaat. De handgranaat nam hij als voorbeeld omdat hij dit de gemeenste dingen vond om op te ruimen.
Een handgranaat, met of zonder beveiligingspal, is op de één of andere manier in de grond terecht gekomen.
Door de tand des tijds is de handgranaat en ook de beveiligingspal-ontstekingsmechanisme in de grond gaan roesten. Ondanks het roesten houdt de druk van de aarde de beveiliging van de handgranaat intact.
Wanneer je zo'n handgranaat opgraaft en aan de oppervlakte legt, is de "beveiligende" druk van de aarde weg. De handgranaat droogt op door het zonlicht en hierdoor kan het ontstekingsmechanisme alsnog afgaan. Ook kan door opdroging een chemische reactie in de lading van de handgranaat ontstaan waardoor deze af kan gaan.
Dit geldt uiteraard ook voor de overige soorten afgeschoten munitie. Van mijn oom heb ik wel eens begrepen dat er granaten en ook vliegtuigbommen bestaan die een tijdsmechanisme hebben. Aan de buitenkant van bijvoorbeeld zo'n vliegtuigbom kun je niet zien op hoeveel tijd dit mechanisme staat afgesteld. Er zijn er zelfs die op 144 uur (6 dagen) konden worden ingesteld.
Volgens mijn oom waren de Duitsers experts in het vervaardigen van zg. booby traps. Buitgemaakte munitie voorzagen ze van extra ontstekers. Sommige daarvan dus met zo'n tijdsmechanisme. Ook al herkende hij het type granaat dan nog wist hij nooit of er überhaupt zo'n tijdsmechanisme inzat. Sommige aanpassingen werden naargelang de situatie ter plekke uitgevoerd en staan daarom in geen enkel handboek van de EOD omschreven.
Anders gezegd, de meegenomen fraaie granaat kan zelfs na een dag nog op de werkbank in je schuurtje ontploffen.
Misschien is het daarom goed om te onthouden dat munitie gemaakt is om te doden en dat het 75 jaar na dato dit nog steeds kan doen.
Bedankt voor bovenstaande informatie :)
Plaats reactie