Vermoedelijk uniform rode-kruis

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Jan Eise Kuipers
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 sep 2019, 08:46
Ontvangen: 1 keer

Vermoedelijk uniform rode-kruis

Bericht door Jan Eise Kuipers »

Dag beste leden, ik heb dit uniform - als eerste "militaria" aanwinst - een tijdje geleden gekregen. Ik weet dat het waarschijnlijk van het rode kruis is en bijvoorbeeld tijdens de watersnoodramp is gebruikt. Ik snap dat dit niet strict militaria-gerelateerd is, maar het basismodel lijkt een Canadese(?) battledress en er is mij verteld dat de arm insignes weleens naar oorlogs model zouden kunnen zijn

De foto's die ik op het moment kan verzorgen zijn van een fotoshoot die ik voor een school project heb gedaan maar ik zal mijn best doen zsm detailfoto's van enige labels te verzorgen. :)




P.S, ik weet dat het khaki overhemd van de landmacht is, de bretels waarschijnlijk bundeswehr en de veldfles Zweeds, Oa aan die delen wordt dus nog gewerkt XD
Bijlagen
IMG_3441 (2).JPG
IMG_3429.JPG
IMG_3427.JPG
IMG_3420.JPG
IMG_3417.JPG
IMG_3368 (2).JPG
IMG_3344.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vermoedelijk uniform rode-kruis

Bericht door Erik »

Het klopt. Het Rode Kruis had een militair-uitziende afdeling en heeft lang in de battle dress gelopen. De meesten die je tegenkomt zijn na-oorlogs en van Nederlandse makelij. De gebruikte emblemen zijn dat ook.
Misschien dat het museum voor de Geneeskundige Dienst je van dienst kan zijn?
museum GNK schreef:De Historische Verzameling Geneeskundige Dienst op de Van Oudheusdenkazerne in Hilversum is op woensdag toegankelijk voor publiek. Aanmelden is verplicht en kan op telefoonnummer 035-5774201 (alleen op woensdag bereikbaar).
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Jan Eise Kuipers
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 sep 2019, 08:46
Ontvangen: 1 keer

Re: Vermoedelijk uniform rode-kruis

Bericht door Jan Eise Kuipers »

Erik schreef:Het klopt. Het Rode Kruis had een militair-uitziende afdeling en heeft lang in de battle dress gelopen. De meesten die je tegenkomt zijn na-oorlogs en van Nederlandse makelij. De gebruikte emblemen zijn dat ook.
Misschien dat het museum voor de Geneeskundige Dienst je van dienst kan zijn?
museum GNK schreef:De Historische Verzameling Geneeskundige Dienst op de Van Oudheusdenkazerne in Hilversum is op woensdag toegankelijk voor publiek. Aanmelden is verplicht en kan op telefoonnummer 035-5774201 (alleen op woensdag bereikbaar).


Die zullen me vast wel aan wat info kunnen helpen, het is het proberen iig waard :)
Plaats reactie