Kleine verzameling pre 1940

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Juup
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2019, 15:38
Locatie: Noord-Brabant, Nederland
Contacteer:

Kleine verzameling pre 1940

Bericht door Juup »

Hallo, ik ben Juup. Ik verzamel nou 2 en een half jaar en ben in September 2019 begonnen met mijn interesse in het Nederlands leger tijdens de mobilisatie 39-40. Ik verzamel eigenlijk alles westfront dus ik heb ook Duits, Amerikaans etc. Maar ik wilde graag mijn Nederlandse spullen laten zien. Dit is mijn buitenmodel uniform Sergeant infanterie (2e regiment). Het uniform / de verzameling bestaat uit:
- manschap schoenen,
- beenwindsels,
- buitenmodel broek,
- buitenmodel sergeant jas.
- Manschapkoppel,
- 2 (beide varianten, links en rechts) CM1916 gestempelde bloktassen met alle tussenschotten intact.
- CM192? Gestempelde broodzak met draagriem (op uniform),
- een onderofficier kepie 2e regiment infanterie,
- een veldmuts 2e regiment.
- Een oude Nederlandse vlag (gekocht als pre 1940 maar geen bewijs),
- verbandpakje,
- aantal oude kaarten van verdedigingslinies en gevechten
- amateur sigaretten in zijn hand.
- Volgensmij een m33 helm met binnenwerk en misschien camouflage.
- 5x hembrug clipjes,
- Fokker G1 postkaart,
- veldfles met originele kurk
- sabeldrager van kapitein Frans Gerrit Hendrik van Hoogenhuize (compagnie commandant 3-II-26 R.I.). Hij is na een hevige slag door een Duitser 2 keer in zijn borst geschoten nadat hij zich overgaf bij Katwijk aan de Maas in het dorp.
- gegraveerd koksmes van kok bij Koninklijke marine voor de oorlog (van familielid), hij zat op de Hr.Ms. Java
- zeemans fluitje van datzelfde familielid
- repro mobilisatieoproep poster
- wat gerelateerde boekjes
Ben nu nog opzoek naar een eetketel, onbereden gasmaskertas, bajonet, m95 geweer, staande paspop ervoor, hembrug geweerriem en dan misschien ooit nog een artillerie officier uniform ofzo. Daarnaast probeer ik ook nog uit te vogelen wat er allemaal in de broodzak hoort.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
A6582E6F-3080-4DFB-8180-EC8BC4477C91.jpeg
C0129BC7-BEA9-40F0-A021-BB3A5CCF5CB2.jpeg
C367E558-74C1-4FBD-8543-07D2301545FE.jpeg
Laatst gewijzigd door Juup op 14 feb 2020, 23:04, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Kleine verzameling pre 1940

Bericht door svdwal »

Netjes hoor, leuke collectie.
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Juup
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2019, 15:38
Locatie: Noord-Brabant, Nederland
Contacteer:

Re: Kleine verzameling pre 1940

Bericht door Juup »

svdwal schreef:Netjes hoor, leuke collectie.
Bedankt! Sorry voor de spelfouten trouwens, heb ze inmiddels verbeterd.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kleine verzameling pre 1940

Bericht door Erik »

Juup schreef:Bedankt! Sorry voor de spelfouten trouwens, heb ze inmiddels verbeterd.
Geen spel- maar een schrijffout: de broodbakker! (broodzak) Vind 'm wel leuk :lol:

In je broodzak gaat je rantsoen (indien uitgedeeld), zakdoek, herstelgarnituur (voor zover niet in de ransel) en verder 'eigen' spul: potlood en aantekenboekje, cigaretten, (pijp)tabak, een pijp, lucifers, snoepgoed etc.
Ook het zakmes had hier z'n plaats.
In de leren etui op de binnenzak onder de klep: vetblik met borsteltje, oliebusje met kurk en vet.
In de leren etui op de zijkant: loopborstel
In de etui voor de veldfles: veldfles. Er wordt ook beweerd dat de vetdoos (het ovale blikje met twee vakjes) onderin deze etui ging. Mogelijk, ik heb het niet ergens aangetroffen in de voorschriften. Ook de veteranen wisten het niet.

Het verbandpakje hoort in de binnenzak van de jas groffe stof van het linker onderpand.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Juup
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2019, 15:38
Locatie: Noord-Brabant, Nederland
Contacteer:

Re: Kleine verzameling pre 1940

Bericht door Juup »

Erik schreef:
Juup schreef:Bedankt! Sorry voor de spelfouten trouwens, heb ze inmiddels verbeterd.
Geen spel- maar een schrijffout: de broodbakker! (broodzak) Vind 'm wel leuk :lol:

In je broodzak gaat je rantsoen (indien uitgedeeld), zakdoek, herstelgarnituur (voor zover niet in de ransel) en verder 'eigen' spul: potlood en aantekenboekje, cigaretten, (pijp)tabak, een pijp, lucifers, snoepgoed etc.
Ook het zakmes had hier z'n plaats.
In de leren etui op de binnenzak onder de klep: vetblik met borsteltje, oliebusje met kurk en vet.
In de leren etui op de zijkant: loopborstel
In de etui voor de veldfles: veldfles. Er wordt ook beweerd dat de vetdoos (het ovale blikje met twee vakjes) onderin deze etui ging. Mogelijk, ik heb het niet ergens aangetroffen in de voorschriften. Ook de veteranen wisten het niet.

Het verbandpakje hoort in de binnenzak van de jas groffe stof van het linker onderpand.
Oh hahaha broodbakker. Bedankt voor de info! Ik dacht dat het onderhoudsblikje voor de hembrug m95 in het etui hoorde. Ik heb nu het verbandpakje in de broodzak draagriem geklemd om het te laten zien.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kleine verzameling pre 1940

Bericht door Erik »

Het onderhoudsdoosje heet in de voorschriften 'vetblik'. Vandaar!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Juup
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2019, 15:38
Locatie: Noord-Brabant, Nederland
Contacteer:

Re: Kleine verzameling pre 1940

Bericht door Juup »

Erik schreef:Het onderhoudsdoosje heet in de voorschriften 'vetblik'. Vandaar!
Ooh, bedankt! Ja ik ben niet zo goed met al die namen. Daarnaast is het ook nog eens vrij moeilijk Nederlandse Militaria te onderzoeken.
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Kleine verzameling pre 1940

Bericht door svdwal »

Probeer de boeken van Talens eens te pakken te krijgen, de Trilogie Ransel op de rug omvat alles wat je wilt weten. Deel 2 en 3 (van Grijsgroen naar Camouflage) zijn nog wel eens te vinden, deel 1 wordt vaak voor schunnig veel geld verkocht. Vervolgens het boek De Nederlandse Stalen helm van Kevin de Joode. Tevens van Talens is het boek Uniformen en emblemen van de koninklijke Landmacht vanaf 1912.

En hier vragen, of via PM, kan natuurlijk altijd.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Juup
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2019, 15:38
Locatie: Noord-Brabant, Nederland
Contacteer:

Re: Kleine verzameling pre 1940

Bericht door Juup »

svdwal schreef:Probeer de boeken van Talens eens te pakken te krijgen, de Trilogie Ransel op de rug omvat alles wat je wilt weten. Deel 2 en 3 (van Grijsgroen naar Camouflage) zijn nog wel eens te vinden, deel 1 wordt vaak voor schunnig veel geld verkocht. Vervolgens het boek De Nederlandse Stalen helm van Kevin de Joode. Tevens van Talens is het boek Uniformen en emblemen van de koninklijke Landmacht vanaf 1912.

En hier vragen, of via PM, kan natuurlijk altijd.

Gr.

Sjoerd
Ik ken al de boeken en ken ook iemand de boeken heeft, daarnaast ken ik aantal mensen met die kennis. Ik heb heel eerlijk geen zin om meer dan honderd euro uit te geven aan boeken. Maar bedankt voor de tip
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Kleine verzameling pre 1940

Bericht door svdwal »

Heel begrijpelijk, het is onvoorstelbaar dat dergelijke boeken zo idioot duur moeten zijn.
Maar soms kom je ze heel betaalbaar tegen.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Kleine verzameling pre 1940

Bericht door Erik »

Juup schreef:Ik ken al de boeken en ken ook iemand de boeken heeft, daarnaast ken ik aantal mensen met die kennis. Ik heb heel eerlijk geen zin om meer dan honderd euro uit te geven aan boeken. Maar bedankt voor de tip
Die ene honderd euro kan je vele honderden euro's aan miskopen besparen.
Overigens was het boek van Talens in de eerste editie al 89 gulden. Toen de drukkerij over de blommen ging en de voorraad werd verkocht was het 89 EU.
Vaak zijn boeken gewoon duur. De werken van het Bayerisch Armee Museum van Jürgen Kraus beginnen pas bij honderd euro maar je hebt ze wel nodig voor goed begrip.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Juup
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 aug 2019, 15:38
Locatie: Noord-Brabant, Nederland
Contacteer:

Re: Kleine verzameling pre 1940

Bericht door Juup »

Erik schreef:
Juup schreef:Ik ken al de boeken en ken ook iemand de boeken heeft, daarnaast ken ik aantal mensen met die kennis. Ik heb heel eerlijk geen zin om meer dan honderd euro uit te geven aan boeken. Maar bedankt voor de tip
Die ene honderd euro kan je vele honderden euro's aan miskopen besparen.
Overigens was het boek van Talens in de eerste editie al 89 gulden. Toen de drukkerij over de blommen ging en de voorraad werd verkocht was het 89 EU.
Vaak zijn boeken gewoon duur. De werken van het Bayerisch Armee Museum van Jürgen Kraus beginnen pas bij honderd euro maar je hebt ze wel nodig voor goed begrip.
Het is alleen zo dat ik heel westfront verzamel en als ik alle boeken van elk land moet kopen ben ik wel even bezig, ik zou inderdaad graag zo’n boek willen maar dat doe ik pas als ik hem echt nodig heb
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Kleine verzameling pre 1940

Bericht door asjemenou »

Zoals eerder vermeld, goede (referentie) boeken hebben wel degelijk hun nut.
Er komt namelijk een moment dat je iets snel wilt weten of dat je snel moet beslissen maar je kan op dat moment niet beschikken over het betreffende boek van je kennis.
Dan sta je op dat moment voor de keuze, koop ik het gewilde object wel of niet en is het sowieso wel origineel. Zo'n boek kan dan nét die informatie bevatten die je nodig hebt.
Toegeven, sommige boeken zijn idioot duur. Deels kan dit komen omdat ze vaak in een kleine oplage verschijnen, maar soms ook wordt er bij uitgeven al een partij opgekocht en achtergehouden door een slimme handelaar om zodoende de prijs op te drijven.
Er is een goedkopere oplossing. Je kunt ook voor jezelf een bestand aanleggen van beeldmateriaal van datgene wat je verzameld en wat je erover kunt vinden op Internet.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Kleine verzameling pre 1940

Bericht door Joep »

Leuke display gemaakt met die pop.

Probeer inderdaad wel wat aan te nemen wat de mensen hier zeggen over referentiemateriaal. Ik was zelf destijds ook eigenwijs en wilde het liefst al m'n geld in militaria stoppen, totdat ik zelf ook tegen de lamp liep met een aantal miskopen.

Mocht je meer Nederlandse helmen willen gaan verzamelen zou ik absoluut het boek 'De Nederlandse stalen helm' van K. De Joode aanschaffen. Kun je vast wel een keer op marktplaats op de kop tikken voor een leuke prijs.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Plaats reactie