Duitse dog tag.

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Plaats reactie
frank g
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 jan 2019, 20:41
Ontvangen: 2 keer

Duitse dog tag.

Bericht door frank g »

Goede avond,allemaal.
En vraagje hoe kan je het beste deze dog tag zuiver maken en conserveren, is hij van aluminium.
Weet iemand ook wat de opdruk betekend.
Al wast bedankt,
Gr, Frank.
Bijlagen
duitse dog tag 2.jpg
duitse dog tag 1.jpg
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Re: Duitse dog tag.

Bericht door Max G »

Ik zelf weet niet super veel van Duitste dogtags, wel kan ik je vertellen dat RAD voor Reichsarbeitsdienst staat.
Kubelwagen 2000
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 feb 2020, 12:04
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Duitse dog tag.

Bericht door Kubelwagen 2000 »

Deze EKM (erkennungsmarke) is gemaakt van zink. Ik zou er persoonlijk niet te veel aan doen. Zoals hij nu is, is hij op zijn mooist. En als je hem in huis bewaar dan oxideert hij niet verder.

Ik heb het volgende gevonden over zinken munten schoonmaken. Het is dan wel geen munt maar het komt op hetzelfde neer, want het is allebei zink. Ik weet niet of bronvermelding nodig is op deze website maar bij deze: http://www.piepstok.nl/schoon/kpk.html

Zink

Ook zinken munten oxyderen buitengewoon snel. Het oorspronkelijke, zilverachtige uiterlijk wordt snel grauw en grijs. In tegenstelling tot de oxydatie bij ijzeren munten beschermt de oxydatie bij zinken stukken het voorwerp voor verdere aantasting. Zink is niet magnetisch. Zoiets als "zinkpest" bestaat niet, er is slechts "tinpest". De witte aanslag op de munten is dus geen ziekte, maar slechts oxydatie. Daardoor ontstaat zinkroest (4ZnO.CO2.4H20), zinksulfide (ZnS) of zinkcarbonaat (ZnCO3). De beste en gemakkelijkste methode om de grijs-witte zinkoxydatie te verwijderen is een behandeling met citroenzuur. Leg de munten 10 á 20 minuten in het zuur. De munten moeten gedurende deze tijd wel enige malen omgedraaid worden. Hierna weer neutraliseren, het liefste met regenwater, borstelen en drogen. Het is aan te bevelen de munten na deze behandeling in te vetten met vaseline of een andere vettige substantie, omdat anders weer snel verkleuringen optreden.
frank g
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 jan 2019, 20:41
Ontvangen: 2 keer

Re: Duitse dog tag.

Bericht door frank g »

Oke bedankt voor de reactie. Weet er toch nog iemand iets meer over de nummers op de erkennungsmarke
of waar ik het zelf na kan kijken.
Mvg, Frank.
Gebruikersavatar
Max G
Lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 mei 2018, 23:44

Re: Duitse dog tag.

Bericht door Max G »

Hier is een ander topic over een EKM (deze betreft er wel eentje uit de 1e Wereld oorlog) viewtopic.php?f=58&t=44068&p=533167&hil ... ke#p533167 hier staan een aantal handige links in. Misschien dat deze kunnen helpen!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Duitse dog tag.

Bericht door asjemenou »

Kubelwagen 2000 schreef: Ik heb het volgende gevonden over zinken munten schoonmaken. Het is dan wel geen munt maar het komt op hetzelfde neer, want het is allebei zink. Ik weet niet of bronvermelding nodig is op deze website maar bij deze: http://www.piepstok.nl/schoon/kpk.html
Interessante weblink. :)
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
frank g
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 jan 2019, 20:41
Ontvangen: 2 keer

Re: Duitse dog tag.

Bericht door frank g »

Bedankt voor de informatie .
Gr, Frank,
Plaats reactie