Aangifte tegen Bol.com om verspreiden van antisemitische boeken

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
agraaff
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 jan 2011, 21:58

Aangifte tegen Bol.com om verspreiden van antisemitische boeken

Bericht door agraaff »

Aangifte tegen Bol.com om verspreiden van antisemitische boeken

NOS woensdag 4 maart 2020

Bol.com biedt op zijn website honderden extreemrechtse en antisemitische boeken aan, waarin onder andere de Holocaust wordt ontkend. Dat blijkt uit onderzoek van datajournalistiek platform Pointer (KRO-NCRV). Federatief Joods Nederland (FJN) doet hierom aangifte tegen de grootste webwinkel van Nederland.

"Het verspreiden van racistische, antisemitische en Holocaust-ontkennende boeken is verboden in Nederland", zegt Herman Loonstein, bestuurslid bij FJN tegen Pointer. Volgens hem maakt het niet uit dat Bol.com alleen de aanbieder is van de boeken en ze niet zelf drukt. "Je zou zelfs kunnen bepleiten dat het schadelijker is als je de boeken verspreidt en er geld aan verdient."

Bol.com laat aan Pointer weten dat alleen boeken die de overheid verbiedt niet worden verkocht. "Als bedrijf staan we niet altijd achter de inhoud van alle boeken", zegt een woordvoerder. "We beschouwen het echter als een groter gevaar om als bedrijf te gaan bepalen welke boeken mensen wel of niet tot zich mogen nemen."
Meerdere aangiftes

De aangifte gaat specifiek om het antisemitische kinderboek Der Giftpilz. Het Poolse Auschwitzmuseum had gevraagd om het boek van de website te halen. Inmiddels is het niet meer beschikbaar, omdat het is uitverkocht.

FJN zegt tegen Pointer meerdere aangiftes te gaan doen, maar dat hier tijd voor nodig is door het grote aantal boeken in het assortiment van de online retailer.

ZIE OOK: Bol.com haalt honderden boeken van website en wil erover praten - NOS
https://nos.nl/artikel/2326110-bol-com- ... raten.html
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Aangifte tegen Bol.com om verspreiden van antisemitische boeken

Bericht door Bertus Bunker »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Willem V
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 jun 2016, 15:15

Re: Aangifte tegen Bol.com om verspreiden van antisemitische boeken

Bericht door Willem V »

Uitverkocht!!!!! Precies het tegenovergestelde bereikt.Zo was Obama the best gun salesman in Amerika.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Aangifte tegen Bol.com om verspreiden van antisemitische boeken

Bericht door Erik »

Het aangehaalde artikeltje schreef:Bol.com laat aan Pointer weten dat alleen boeken die de overheid verbiedt niet worden verkocht. "Als bedrijf staan we niet altijd achter de inhoud van alle boeken", zegt een woordvoerder. "We beschouwen het echter als een groter gevaar om als bedrijf te gaan bepalen welke boeken mensen wel of niet tot zich mogen nemen."
Ik vraag me af wie ze gesproken hebben bij Bol.com.
Zelf was ik altijd in de veronderstelling dat de grote bedrijven een eigen jurist (of zelfs juridische divisie) er op nahielden om het bedrijf van advies te dienen.
De overheid verbiedt geen boeken. Dat is een groot recht. De overheid is geen wat oudere religie of één of andere enge dictatuur. Wel geeft zij richtlijnen (wetten) aangaande de vrijheid van allen. En daarin staat dat werken die haatdragend zijn etc. (lees het zelf even in artikel 137e WvStrR) niet verspreid mogen worden. Dat is precies wat een boekverkoper doet. Hij verspreidt. En precies dát is een handeling waarover we als maatschappij een afspraak hebben gemaakt.
Bol.com hoeft helemaal geen keus te maken. Als iemand dergelijke werkjes wil lezen bestaat die mogelijkheid gewoon in Nederland. Legaal. Bol.com hoeft zich alleen maar aan een wet te houden.

Én een jurist in dienst nemen :lol:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Aangifte tegen Bol.com om verspreiden van antisemitische boeken

Bericht door earlymb »

Zo eenduidig ligt het niet, want als dat het enige criterium zou zijn kun je ook meteen aangifte doen tegen driekwart van de oudere religieuze boeken en politieke werken zoals Das Kapital. Bovendien is iets dergelijks eerder geprobeerd en vingen de eisers bot (Kuifje in Afrika), de leeftijd van het werk speelt ook een rol.

Al met al het best lastige materie en moet elke titel apart worden bekeken, vooral in deze moderne tijden waarin zich beledigd voelen een beroepskeuze lijkt te zijn geworden voor sommigen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Aangifte tegen Bol.com om verspreiden van antisemitische boeken

Bericht door Erik »

Dát is weer een andere discussie: wat maar vooral wie bepaalt of er sprake is van een overtreding van het gestelde in artikel 137e. Dáár hebben we rechters voor in het leven geroepen.
Voor een aantal boeken is het wel duidelijk, daar wordt ook niet over gediscussieerd. Dat in 'Kuifje in Afrika' eerder sprake is van oude denkbeelden in plaats van het moedwillig beledigen van een bepaalde bevolkingsgroep moge iedereen wel duidelijk wezen neem ik aan. Het album is indertijd niet als zodanig opgezet en heeft die bedoeling ook niet gehad. Dan kun je de Max Havelaar bij wijze van spreken ook wel op de brandstapel gooien (overigens een geliefde methode van enkele politieke stromingen om boeken van andersdenkenden uit de maatschappij te halen) 'Das Kapital' van Marx (en Engels!) is een theoretische verhandeling/denkbeeld over de werking van de economie. Je mag wel de vraag stellen of het duo überhaupt gelijk heeft met haar denkbeeld. Dan komt het 'Manifest' wat mij betreft eerder in aanmerking voor een toetsing aan het wetsartikel; hierin wordt in het laatste hoofdstuk vrij onomwonden een oproep gedaan tot opstand. Die toetsing zal overigens niet gebeuren; het vlugschrift heeft een plaatsje verworven op de werelderfgoedlijst voor documenten.
Ook het 'verspreiden' is niet erg eenduidig. 'Kwik, de fascistenjongen' van Schenzinger is gewoon in de bibliotheek te bestellen (https://www.bibliotheek.nl/catalogus/ti ... tenjongen/) Dit zou te maken kunnen hebben met het argument 'zakelijke berichtgeving'. Misschien ook met in hoeverre een bibliotheek 'verspreidt'.

Dat we qua incasseringsvermogen en relativeringsvermogen een flinke veer hebben gelaten ben ik met je eens. Iedereen is tegenwoordig maar beledigd. 't Zou zomaar een hobby kunnen worden!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Opgeheven account 9928

Re: Aangifte tegen Bol.com om verspreiden van antisemitische boeken

Bericht door Opgeheven account 9928 »

Ik heb dat soortboeken nooit bij Bol.Com gezien..
Der Giftpilz...is daar dan bv een moderne herdruk van? Ik ken de originele versie uit de jaren 30.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Aangifte tegen Bol.com om verspreiden van antisemitische boeken

Bericht door Erik »

Eabe schreef:Ik heb dat soortboeken nooit bij Bol.Com gezien..
Der Giftpilz...is daar dan bv een moderne herdruk van? Ik ken de originele versie uit de jaren 30.
Kennelijk.
Ik ken Bol.com niet als een soort 'de Slegte'. Mogelijk dat ze 2e-hands boeken verkopen maar ik ben dat niet tegengekomen.
Tja, wat doe je met de originele versies...
Per slot van rekening zijn het werken uit een bepaalde periode uit onze geschiedenis die een bepaald gezichtspunt uit die geschiedenis behandelen of beschrijven. Dat dat ook kwalijke gezichtspunten kunnen zijn staat daar buiten. Het is intussen wél geschiedenis! Kun je dat zomaar verbannen uit de maatschappij? De gezichtspunten wel of tenminste, je kunt je maatschappij zó inrichten dat die denkbeelden op z'n minst geremd kunnen worden. Maar de boeken, de stemmen uit het verleden, bijna historische bronnen eerste lijn? Zouden we de Malleus Malifecarum verbannen? Zeer kwalijke dwaalleren, dodelijk geweest voor weet-ik-het hoeveel mensen en dat vanaf eind 15e tot en met eind 17e eeuw! En het boek wordt nog steeds gedrukt!

Een herdruk van zeer duidelijk kwalijke werken vind ik zelf onbehoorlijk. Het is ook niet nodig dan voor studie en het is dan voldoende als universiteitsbibliotheken over (geherdrukte) exemplaren beschikken. We richten onze eigen maatschappij in, dergelijke denkbeelden kunnen we op deze manier remmen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Aangifte tegen Bol.com om verspreiden van antisemitische boeken

Bericht door LDO »

Ook het nieuwe Amazon keihard de fout in!
Volop Streicher te koop!

Streicher sind klasse: Mehrstimmige Arrangements für Streicherklassen und -ensembles. Streicher. (Duits) Bladmuziek – 1 apr 2010
Streicher.jpg
Willem V
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 jun 2016, 15:15

Re: Aangifte tegen Bol.com om verspreiden van antisemitische boeken

Bericht door Willem V »

Maar goed dat er geen Julius erbij staat.;-)
Plaats reactie