Hembrug 1916

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
llme3033
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2020, 14:48

Hembrug 1916

Bericht door llme3033 »

Geachte leden,

Ik heb de volgende vraag. Ik kan een Hembrug 1916 kopen met de originele lederen band en geheel compleet, nog werkend. Deze is door een duitse soldaat eind 1944 of begin 45 achtergelaten bij de ouders van een kennis van mij. Deze soldaat was klaar met vechten en wou terug naar Duitsland. Zijn uniform is begraven, en pistool plus deze hembrug hebben ze altijd in hun bezit gehad. Prachtig verhaal. Nu is mijn vraag, wat is een reëel bedrag. Zoals gezegd hij is 100% echt, nog werkend zelfs (al mag dit natuurlijk niet), op dat mechanischme staat hembrug 1916 en op meerdere onderdelen staat het nummer 7101. Er kan ook een bajonet op. Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Harm
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug 1916

Bericht door Erik »

Het is lastig om een wapen wat illegaal is op wapenverlof te krijgen. Maar stel dat je het op je verlof kunt krijgen dan zou dit wapen, afhankelijk van toestand en model, tussen de 600 en 1200 kunnen kosten.
Zeer ruime marge, snap ik. Maar ik weet niet wat er met het wapen gebeurd is, is weet alleen dat het gaat om een 'hembrug' uit 1916. Geweer, karabijn, welk type, of het wapen verduitst is, ik weet het niet.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Opgeheven account 9928

Re: Hembrug 1916

Bericht door Opgeheven account 9928 »

O ja...buy the item and not the story...
En werkend? Dan even oppassen qua wetgeving.
Precies dat wat Erik ook zegt.
llme3033
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2020, 14:48

Re: Hembrug 1916

Bericht door llme3033 »

Momenteel is hij denk ik illegaal. Er zit idd niets qua verlof oid bij. Dus daar zou ik mij in moeten verdiepen. Ik denk dus net zoals eabe zegt, ik hem gewoon moet kopen en dan gaan kijken of er een markt voor is. Zo noet hou ik hem natuurlijk zelf, want ik vind het een machtig apparaat. Hoe moet ik trouwens handelen omtrent het krijgen van een verlof. Hebben jullie advies/tips. Ik ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties. Super gaaf, en zodra ik hem gekocht heb post ik wat foto's, dan kunnen jullie je menig geven.
llme3033
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2020, 14:48

Re: Hembrug 1916

Bericht door llme3033 »

O ja stel dat ik hem koop en er geen verlof bij krijg, of haal. Is hij dan ook verkoopbaar, en wat zou dan de prijs kunnen zijn, uiteraard met marge. Is er dan ook een markt voor?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Hembrug 1916

Bericht door racefiets »

Een verlof krijgen zit er sowieso niet in. Je kan een illegaal wapen niet even legaal maken. Er zijn een paar uitzonderingen maar die zijn zo te lezen niet van toepassing. Je kan hem altijd nog schenken aan een lokaal oorlogsmuseum. Die hebben over het algemeen een regeling met de politie dat er wat in de collectie opgenomen kan worden.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug 1916

Bericht door Erik »

llme3033 schreef:O ja stel dat ik hem koop en er geen verlof bij krijg, of haal. Is hij dan ook verkoopbaar, en wat zou dan de prijs kunnen zijn, uiteraard met marge. Is er dan ook een markt voor?
Als je 'm koopt ben je strafbaar. Gekker dan dat kan ik het niet maken.
Illegaal kun je 'm wel van de hand doen maar dan nog bega je een illegale handeling. En in die markt is het maar net wat de gek er voor vraagt en wil geven. Daarnaast begeef je je in een sociaal mijnenveld waar je niet in terecht zou willen komen.
Officieel bestaan er geen wegen om een illegaal wapen legaal te krijgen. Wat raar is want als het wapen op verlof staat is het geregistreerd en is er weer een illegaal wapen minder!
Wat je kunt doen (want je bent niet in het bezit van het wapen) is het geval voorleggen aan de politie om te zien wat er mogelijk is. Nee heb je, misschien of ja kun je krijgen. De ouderdom van het wapen en de bekende geschiedenis (voor zover waar) heb je mee. In het hele kleine geval dat er een 'misschien' komt moet je rekening houden met dat er schietproeven gedaan moeten worden.
Wellicht dat je gesteund kunt worden door een museum op oorlogs- of wapengebied, die hebben vaak wat betere banden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
llme3033
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2020, 14:48

Re: Hembrug 1916

Bericht door llme3033 »

Oke mannen, heel erg bedankt voor jullie informatie. Het is mij helemaal duidelijk. Ik ga eens kijken of er bij een plaatselijk museum interesse is. Ik denk dat ik, hoe graag ik het ook wil,mijn handen er niet aan brand, al is het wel een machtig gevoel, zo'n historisch wapen in handen te mogen hebben. Nogmaals heel erg bedankt.

Met vriendelijke groet,

Harm
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug 1916

Bericht door Erik »

Succes Harm!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
llme3033
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2020, 14:48

Re: Hembrug 1916

Bericht door llme3033 »

Heel hartelijk bedankt.

Groet,

Harm
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Hembrug 1916

Bericht door racefiets »

Mocht een plaatselijk museum het niet kunnen of aan durven dan zijn er altijd nog andere musea die misschien wel die mogelijkheden hebben. In welke provincie speelt dit?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Hembrug 1916

Bericht door asjemenou »

Opmerkelijke vondst. Ik kan mij voorstellen dat je onder de indruk bent van de Hembrug 1916 (karabijn?!). Toch zou ik je aanraden om het wapen niet te kopen.
Als particulier zonder een verlof zal het niet eenvoudig zijn om het wapen legaal in je bezit te krijgen.
De politie zal je altijd aanraden om afstand van het wapen te doen. Dit is voor hen de makkelijkste methode. Ze hebben er zo het minste werk aan.
Ook is de vraag of wat de politie zal gaan doen met het wapen. Tenslotte hebben niet alle politieagenten een historisch besef. Het zal niet het eerste historische wapen zijn wat richting Tata Steel verdwijnt.
Of het je wel via een museum zal lukken betwijfel ik ook. Ik denk dat ook zij maar wat graag zouden willen dat je afstand van het wapen doet. Ook zij weten dat jij er niets mee kan.
Musea zijn commerciële instellingen. Schenkingen die niet in hun collectie passen, schuiven ze door aan een ander museum of ze bieden het te koop aan op een veiling. Winst voor hen dus.
Hoe mooi en verleidelijk de Hembrug ook is, je zult er meer last dan gemak van hebben.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Schillie
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 apr 2009, 11:37

Re: Hembrug 1916

Bericht door Schillie »

Je kunt natuurlijk een wapenhandelaar vragen om het volgens de oude regels dicht te lassen (alles vast, gaten in de loop, pen in de loop). Ik heb dit ooit laten doen voor een Duits deko wapen. Is natuurlijk niet volgens de regels maar een dichtgelast wapen is altijd beter dan een werkend wapen wat ergens rondslingert. Je krijgt er dan geen certificaat bij maar dat is niet verplicht.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug 1916

Bericht door Erik »

Schillie schreef:Je kunt natuurlijk een wapenhandelaar vragen om het volgens de oude regels dicht te lassen (alles vast, gaten in de loop, pen in de loop).
Nee, dat zal een wapenhandelaar niet doen. Niet met een onbekend wapen. Nadat hij het wapen heeft 'behandeld' moet hij daar een aantekening van maken en het wapen, indien voorheen scherp, afmelden in het systeem Verona (database van vuurwapens) Dat kan niet bij dit wapen, het is illegaal. Het zal dus niet worden aangenomen bij een erkenninghouder.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie