Mijn eerste Nederlandse helm. Opknappen?

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
Sambo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 sep 2013, 14:36
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 3 keer

Mijn eerste Nederlandse helm. Opknappen?

Bericht door Sambo »

Hi Forumleden,

Ik had mijn bericht al geplaatst onder het Nederlandse stalen helm topic. Maar daar is het erg stil. Misschien via deze weg wel reactie/tips?

Deze helm heb ik laatst via marktplaats bemachtigd. Het kostte me €85. Ik denk zo een mooi bedrag. Voor deze helm. Als ik het goed heb is dit een M38 helm? Ik kan er geen CM stempel in vinden. Het binnenwerk is ook aardig donker en in slechte staat.
Op sommige punten zit die ook los van de splitpennen.

Ook de leeuwenplaat zit aan de rechterkant los. Er zit wel speling in om hem plat te drukken. Maar zijn hier manieren voor om hem weer vast te maken?

Er zit aardig wat roest op. Alleen denk ik dat helemaal opknappen zonde is van het verhaal van de helm. Zelf ben ik dus opzoek naar een manier om de helm in zo mooi mogelijke staat te krijgen zonder teveel aan te knoeien?
Hoor graag tips/reacties.
Groeten,
Sam
Bijlagen
5A2E397D-5E24-4E5D-B7BE-CE80CEC0CCB8.jpeg
7A8DD89C-30D7-4DB2-97B8-E3B493C3C5A5.jpeg
E2140AB6-08AE-41AE-88D4-67998C849B02.jpeg
3D101930-AD62-4CE6-B94A-B698D41D0B38.jpeg
1C6F7B2F-A0B6-4181-9733-D609CF1E098F.jpeg
EE001F05-C777-4D3F-B6F7-12B913A8E01E.jpeg
Gebruikersavatar
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Berichten: 703
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:39
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland
Ontvangen: 1 keer

Re: Mijn eerste Nederlandse helm. Opknappen?

Bericht door Amstelwijck »

Hoi Sam.

Mooie helm voor dito prijs !
Persoonlijk zou ik de boel laten zoals het is. Wat ik soms doe is eventuele vliegroest voorzichtig verwijderen met een "katoenen" doek. De wat grotere roestplekken met een stevige tandenborstel. Zeker geen schuurmiddelen gebruiken. Ik heb een flesje poetsolie van het merk Kroon waar ik al jaren mee doe. Ik smeer de helm hier lichtjes mee in. De zwarte flappen aan de binnenkant zou je ,indien nodig, kunnen behandelen met lederolie. In sommige gevallen zit er een stempel op de lederen band onder één van de flappen. Misschien is er nog iets van te ontdekken. Ik hoop je een beetje op weg te hebben geholpen. Hopelijk komen er nog meer tips/reacties binnen, Het is momenteel inderdaad vrij rustig op het forum. Succes in ieder geval en proficiat met deze aanwinst.


Wim
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Mijn eerste Nederlandse helm. Opknappen?

Bericht door svdwal »

Ik persoonlijk zou hem inderdaad preserveren.
Buitenkant schoonmaken dmv een katoenen doek, zeker niet te zwaar aanpakken.
Lederen binnenzijde met een voedende olie behandelen, en meer niet.

Volledige restauratie zou natuurlijk kunnen, maar daar zijn deze helmen niet bijzonder genoeg voor.
Dat haalt de financiële waarde naar beneden en de historische waarde zit hem in de helm zoals deze nu is.
De helm heeft geleefd, vandaar dat preserveren mijn voorkeur zou hebbe.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Mijn eerste Nederlandse helm. Opknappen?

Bericht door soldaat »

Ik zou er ook niet te veel aan doen wat gezegd word vliegroest voorzichtig weg halen met een doekje en je kunt hem ook behandelen met balisol zowel het ijzer als het leer
Gebruikersavatar
Sambo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 sep 2013, 14:36
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Mijn eerste Nederlandse helm. Opknappen?

Bericht door Sambo »

Bedankt voor de reacties!
Had al een tijdje terug ballistol aangeschaft vanwege goeie reacties die ik heb gelezen. Dus het leer kan hier ook ingezet worden?

De leeuwen plaat dus ook niks aan doen? Vind het persoonlijk het meest wat mij stoort eigenlijk..
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Mijn eerste Nederlandse helm. Opknappen?

Bericht door Erik »

Sambo schreef:Had al een tijdje terug ballistol aangeschaft vanwege goeie reacties die ik heb gelezen. Dus het leer kan hier ook ingezet worden?
Jazéker! Ook hier is Ballistol zeer geschikt voor! Ik ben actief in de reenactment en koop alleen de beste replica's. Het moet dus echt leer zijn! Vaak complete weekeinden in het veld dus moet het ook goed worden onderhouden. Daar Ballistol is ontworpen als onderhoudsolie (in eerste instantie voor wapens maar ook voor leer) en al meer dan honderd jaar gebruikt wordt, gebruik ik dat ook. Naar volle tevredenheid!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Mijn eerste Nederlandse helm. Opknappen?

Bericht door racefiets »

Smeer je het ook al op wondjes Erik? Ook daarvoor schijn je het te kunnen gebruiken......
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Mijn eerste Nederlandse helm. Opknappen?

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Smeer je het ook al op wondjes Erik? Ook daarvoor schijn je het te kunnen gebruiken......
Yep!
Ook als scheerolie heb ik het al vaker gebruikt en ben zeer tevreden!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Sambo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 sep 2013, 14:36
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Mijn eerste Nederlandse helm. Opknappen?

Bericht door Sambo »

Erik schreef:
racefiets schreef:Smeer je het ook al op wondjes Erik? Ook daarvoor schijn je het te kunnen gebruiken......
Yep!
Ook als scheerolie heb ik het al vaker gebruikt en ben zeer tevreden!
Top spul dus. Een van de beteren aankopen dus voor mij. Vanavond ga ik het gebruiken op m’n gezicht. En in het weekend maar op de helm!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Mijn eerste Nederlandse helm. Opknappen?

Bericht door Erik »

Ik koop het per liter. De 50ml flesjes zijn leuk maar niet voldoende. Ik gebruik ze wel in het (reenactment)veld waarbij ik een oud etiket heb gerestaureerd en die erom heen heb gedaan. Oorspronkelijk waren de flesjes 40ml, maar die kom ik niet meer tegen. Het rode plastic schroefdopje gebruik ik dan alleen voor transport, op de expositie bij de tent staat het flesje met een zwart metalen dopje (van een flesje Unterberg!)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Sambo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 sep 2013, 14:36
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Mijn eerste Nederlandse helm. Opknappen?

Bericht door Sambo »

Erik schreef:Ik koop het per liter. De 50ml flesjes zijn leuk maar niet voldoende. Ik gebruik ze wel in het (reenactment)veld waarbij ik een oud etiket heb gerestaureerd en die erom heen heb gedaan. Oorspronkelijk waren de flesjes 40ml, maar die kom ik niet meer tegen. Het rode plastic schroefdopje gebruik ik dan alleen voor transport, op de expositie bij de tent staat het flesje met een zwart metalen dopje (van een flesje Unterberg!)
Ik heb een spray gekocht van 200ml. Leek mij makkelijk een spray. Maar jij gebruikt het dus uit de fles dus. Betere ervaring mee? Op het veld is dat niet realistisch natuurlijk lijkt mij haha. Maar in de praktijk ook beter uit de fles?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Mijn eerste Nederlandse helm. Opknappen?

Bericht door Erik »

Voor het huidige wapenonderhoud en datgene waar jij het voor wilt gebruiken is een spray makkelijker.
In 1914-1918 bestond die echter nog niet; vandaar dat ik dan terugval op een flesje. Ook met scheren en wondbehandeling is een flesje makkelijker vanwege het doseren (met een spray even je kaaklijntje invetten resulteert al snel in be-oliede kleding...)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Mijn eerste Nederlandse helm. Opknappen?

Bericht door Jim »

Erik schreef:
racefiets schreef:Smeer je het ook al op wondjes Erik? Ook daarvoor schijn je het te kunnen gebruiken......
Yep!
Ook als scheerolie heb ik het al vaker gebruikt en ben zeer tevreden!
Dacht ik even dat je een grapje maakte. :lol: Dus ik ging op onderzoek uit.
de geschiedenis van Ballistol. Het is gebaseerd op een medische olie dus dat verklaart veel. :shock:
https://www.ballistol-shop.nl/nieuws/de ... ballistol/

Ineens is een verhaal wat ik gelezen heb op z'n plaats. Uit het boek Escape from Arnhem van Godfrey Freeman.
Freeman een gliderpilot gevangen genomen bij de Arnhemse brug deed alsof hij shellshock had en kwam als medisch hulpje in een ziekenhuis terecht. Een engels sprekende Duitse verpleger (Arni) vertelde hem over een olie, door Freeman omschreven als casteroil (wonderolie) die hij werkelijk overal voor gebruikte. Hij gebruikte het als haarolie smeerde er rolstoelen mee, en onderhield er zijn laarzen mee. En liet deze zien voor inspectie.
Casteroil is een plantaardige olie die bekend is als huid en haar olie. Ook gevonden in Egyptische graftombes.
Ik vermoed nu dat, zeer waarchijnlijk, had Arni het over Ballistol !
Een oude bijsluiter is ook op de website te vinden: https://www.ballistol-shop.nl/nieuws/he ... ijsluiter/
Ook geschikt tegen bladluizen! Processierupsen?
Ik ga een litertje bestellen. :yes:
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Sambo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 sep 2013, 14:36
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Mijn eerste Nederlandse helm. Opknappen?

Bericht door Sambo »

Hier een update van de helm. Dit weekend dan maar de onderhoudsbeurt gegeven. Ik zou bijna zeggen dat ik hem zelf niet meer terug herken! Hij is er aanzienlijk van opgeknapt doormiddel van een theedoek en ballistol!

Ook heb ik een bison epoxy voor metalen gebruikt om het embleem weer voorzichtig vast te maken. Ook over dit resultaat ben ik erg tevreden. Vraag me af of dit echt gaat houden maat vond het proberen waard en de reacties over dit product waren ook lovend. Bedankt voor de tips allen, zie fotos voor het resultaat!
Bijlagen
427982D8-3999-40C3-BA89-378B7DA75D9B.jpeg
24F918AF-492A-4FFE-9876-453AF64DE93B.jpeg
491F1CE9-6285-41D8-8A02-AE553C25DF73.jpeg
E0CAA157-028D-48A1-88C3-75B87C6DA028.jpeg
E5FADAC6-1BC0-4F26-9462-56B8C5EA26D3.jpeg
Laatst gewijzigd door Sambo op 15 mar 2020, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Mijn eerste Nederlandse helm. Opknappen?

Bericht door Kugelblitz »

Ziet er goed uit zeg, netjes gedaan kerel!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie